י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

כל האופציות פתוחות

יום לפני שהם ממליצים לנשיא על מועמד לראשות הממשלה - ביהדות התורה נפגשים עם כולם. פרוש עם לבני, הסיעה עם ביבי, ו'דגל' עם אלקין. וגם: מי הם חברי הוועדה שמרכיבים את הדרישות הכספיות?

חברי הכנסת של יהדות התורה אצל האדמו''ר מבעלזא
חברי הכנסת של יהדות התורה אצל האדמו''ר מבעלזא

הקלפים במערכת הפוליטית נטרפים מידי יום - ומחולקים מחדש. חפיסות הקלפים הרבות, הנמצאות בידי המפלגות הקטנות, מהוות מטרד גדול עבור מרכיב הממשלה הבאה. אלו הם ימים שכולם נפגשים עם כולם. מיליארדי שקלים מתעופפים בחלל האוויר, ומחפשים יד נאמנה שתקלוט אותם. הכל כשר בכדי להקים ממשלה, עם עדיפות לממשלה יציבה.

גורם בכיר ב'יהדות התורה' אומר היום (ד') ל'בחדרי חרדים': "אנחנו סגורים עם ביבי. ההצעות שהוצעו לנו מספקות. היום בשעה 16:00 יש לנו פגישה עם בנימין נתניהו על מנת לסגור את הפרטים האחרונים, אבל אפשר לומר שאנחנו בפנים".

ההצעות של בנימין נתניהו (שפורסמו, לראשונה, באתר 'בחדרי חרדים'), מדברות בעיקר על תפקידים. בנימין נתניהו מעדיף לטאטא אל מתחת לפני השטח את הסוגיות הבוערות. ב'יהדות התורה', לעומת זאת, רוצים הבהרות בנושאי דת כמו ברית הזוגיות ועוד. וביבי לא יכול להבטיח שום דבר בנושא זה.

בינתיים מתקיימים נסיונות להגיע להבנות. אמש (ג') נשלח חבר הכנסת זאב אלקין אל חברי הכנסת של 'דגל התורה', על מנת לבדוק כיצד ניתן להגיע להבנות בנושאים אלו. כפי הנראה, 'יהדות התורה' תקבל חופש הצבעה בנושאי דת. חברי הכנסת של 'דגל התורה', כולל מנחם כרמל, שעדיין לא אמר את המילה האחרונה בפוליטיקה, נפגשו אתמול (ג') עם הגרי"ש אלישיב, על מנת לקבל ממנו הדרכה בניהול המו"מ בנושאי דת.

סיעת ש"ס, מצידה, מגלה יותר גמישות בנושא ברית הזוגיות, וככל הנראה תגיע להבנות מוסכמות. כפי המסתמן ש"ס יתמכו בחוק מקוצץ, המתאים לדרישות ההלכה.

אולם למרות ההבנות ההולכות ומתגבשות, ציפי לבני לא אמרה נואש. מקורביה ממשיכים במסע דה-לגיטמציה לממשלת ימין צרה. כלי התקשורת השמאלנים, מצידם, עובדים שעות נוספות על מנת למנוע הקמת ממשלה כזאת - ומציירים תסריטי אימה, על שיתרחש אם תקום ממשלה מעין זו.

במסגרת הנסיונות של קדימה לחסום את ממשלת נתניהו-ימין, נפגשה אתמול ציפי לבני עם חבר הכנסת מאיר פרוש במשרד תל אביבי. בפגישה ביקשה לבני מפרוש, שסיעת 'יהדות התורה' תימנע מלהמליץ לנשיא על מועמד לראשות הממשלה. תמורת הבטחה כזאת, מסכימה ציפי לבני לתת הרבה מאוד. את פרטי ההצעה עדיין לא ניתן לחשוף, אך אין ספק שהקונסטלציה הפוליטית יכולה להביא לישועה גדולה לציבור החרדי.

במהלך מעין זה מקווה לבני לאלץ את בנימין נתניהו להעניק לה רוטציה בראשות הממשלה. בנימין נתניהו, שהכריז בשער בת רבים, שאין סיכוי לכך, עשוי למצוא עצמו במבוי סתום. 'יהדות התורה' יכולה להרוויח בממשלת אחדות דו-ראשית את יציאתו של ליברמן מהמגרש.

באם תקום ממשלת ליכוד-קדימה-ש"ס-יהדות התורה-הבית היהודי, עם חילופי ראשות באמצע קדנציה, החרדים יצאו מורווחים. גם בלי ליברמן, גם לשון מאזניים, וגם תדמית ציבורית של משכיני שלום. אי-אפשר לשלול על הסף תרחיש מעין זה. בנוסף, חלק מחברי הכנסת התחייבו שלא יכנסו לממשלה התלויה אך ורק בקולותיהם. בממשלה רחבה, הקולות של יהדות התורה, לא יחזיקו את הקואליציה.

בכדי לדון בכל ההתפתחויות, מתכנסת היום סיעת 'יהדות התורה' בבניין הכנסת, בשעה 16:00 אחר הצהריים. באותה שעה ישבו גם עם בנימין נתניהו ולאחר מכן ידונו בכל ההתפתחויות.

ה'קול החרדי' דיווח היום, כי הסיעות החרדיות הקימו צוות מיוחד שיעסוק בהיבטים הכספיים שהיהדות החרדית תביא למשא ומתן. 'יהדות התורה' מינתה את חיים יוסטמן, עוזרו של ח"כ יעקב ליצמן, ואת שיפמן עוזרו של חבר הכנסת משה גפני. בש"ס מינו לתפקיד את שלמה ברילנט, המינוי הזה הוא מינוי משותף ל'יהדות התורה' וש"ס (המנהל את 'איגוד הישיבות', ומי שממקורב מאוד לאלי ישי. כדאי לזכור את השם הזה), ואת אריאל דרעי, עוזרו של משולם נהרי, ועורך דין בהכשרתו. הצוות הזה אמור להכין נייר עמדות שיובא לצוות המשא ומתן.

ל'בחדרי חרדים' נודע, כי מטרת הוועדה היא לנסח הצעות חוק על הבעיות הקיומיות של הציבור החרדי. הוי אומר: אם עד היום, הושגו במסגרת ההסכמים הקואליציוניים, הישגים רבים, אך בסופו של יום הוכח כי השגים אלו לא מגיעים לכדי ביצוע, מחמת מחלוקות על פרטי פרטים בתוך ההצעות, הרי שכעת יוגשו לראש הממשלה הבא הצעות חוק מגובשות, עליהן יחתום לפני כניסת 'יהדות התורה' לקואליציה. דבר זה ימנע מחלוקות, וימקסם את ההישגים של היהדות החרדית בקואליציה הבאה.

כמו כן, הוועדה מגבשת נוסחה שתהיה מקובלת על כל המפלגות החרדיות, מה שיוצר בלוק טכני בענייני הדת בין ש"ס ליהדות התורה. וכך, מי שלא רצה בלוק בין המפלגות, מקבל את אותו בלוק מהדלת האחורית.

קישורים:
מעשה מרכבה: מי יקבל מה?
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}