י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מעשה מרכבה: מי יקבל מה?

פרס עומד להתחיל בסבב הפגישות עם המפלגות. אחר-כך יחליט על מי להטיל את הרכבת הקואליציה - ובמפלגות החרדיות בוחנים את כל האופציות • כל הפרטים על המו"מ, ההצעות, וההסכמים המתגבשים

מי ישב על כורסאות הממשלה? הכנסת. צילום: פלאש90
מי ישב על כורסאות הממשלה? הכנסת. צילום: פלאש90



תוצאות הבחירות הפכו את השיח הציבורי במדינה לשיח קבלנים מצוי. הפרשנים הפוליטיים הפכו למנהלי עבודה באתרי בניה. מילים כמו: גוש, בלוק, חוסם וכיוצא באלה, הפכו למטבעות לשון המתגלגלות בפי כל.

התרחישים האפשריים להקמת קואליציה ידועים מרגע התפרסם המדגמים, אך הציבור אינו נלאה מלדוש בהם שוב ושוב. על גבי מפיות נייר מורכבות ומופלות קואליציות, אך המציאות אינה משתנה. הקואליציה שתקום תהיה, ככל הנראה, בראשות בנימין נתניהו. השאלה היא בראש איזו ממשלה הוא יעמוד.

המפלגות החרדיות נמצאות בשעתן היפה. תמיד הן אהבו להיות לשון מאזניים, מישהו שאי-אפשר בלעדיו. ועכשיו, לכאורה, נוצר מצב שכזה. לכאורה אמרנו? לא בכדי.

מאז היוודע תוצאות הבחירות, התגייסה התקשורת על מנת לחסום את האופציה של ממשלת ימין צרה, הנשענת על קולותיהם של 65 ח"כים. הטענות המושמעות הן: "ממשלה כזאת לא תסתדר עם שלטון אובמה", "העם בחר בלבני", ועוד טענות מופרכות מיסודן.

בנימין נתניהו שומע את הקולות - ומתקפל. בליכוד כבר בוחנים אופציה של ממשלת אחדות. ממשלת אחדות היא הדבר הגרוע ביותר שיכול לקרות למפלגות החרדיות. שכן, מגורם משפיע ומרכזי, הן הופכות לגלגל חמישי בממשלה הנוסעת ביציבות גם בלעדיהם.

הנזק בממשלה כזאת, מלבד המשרות המופחתות, והתקציבים שידולדלו באופן משמעותי, הוא כוחו של אביגדור ליברמן. ליברמן, שהציב את 'ברית הזוגיות' בראש סדר היום של מפלגתו, יצליח להעביר את החוק בקלות בממשלת אחדות. ש"ס, שכבר צופה את הנולד, מתחילה לגבש נוסחה שתאפשר נישואים של פסולי חיתון במקרים מסוימים, כפשרה מוסכמת על כולם.

גם גורמים חרדיים מסוימים בוחשים בקדירה, על מנת להביא לשיתוף פעולה בין קדימה לליברמן מול נתניהו. אותם גורמים טוענים, כי נתניהו יתקשה להקים קואליציה בלי קדימה, ועל כן יש לשתף פעולה מראש עם כל המרכיבים בממשלה המיועדת.

מה יקבלו המפלגות החרדיות?

הדרישות הקואליציוניות של המפלגות החרדיות, הן בעיקר סביב התקציבים. פחות דגש ניתן לנושא המשרות. נתניהו, לעומת זאת, מקווה להכניס את המפלגות החרדיות לקואליציה עם כמה שפחות תקציבים, גם אם הדבר יעלה לו במשרות רבות.

נתחיל ב'יהדות התורה':

נתניהו, שמכיר את הנפשות הפועלות ויודע כיצד ניתן לרכוש את ליבן של חברי הסיעה, הציע הצעה שקשה לוותר עליה. ההצעה כוללת: שני סגני שרים, ואת יו"ר ועדת הכספים.

לפי ההצעה, סגן שר אחד יכהן במשרד ראש הממשלה ויהיה אחראי על מנהל מקרקעי ישראל, שהופרד ממשרד השיכון לפני מספר קדנציות (ש"ס, כמובן, דורשת את מנהל מקרקעי ישראל לעצמה, וגם על זה צפויים ויכוחים רבים). סגן שר נוסף יהיה במשרד החינוך, ויקבל את הסמכויות של החינוך החרדי. בהצעה שקיבלה 'יהדות התורה' הובהר כי יש על מה לדבר, ואם לצורך הרגעת הרוחות יצטרכו ב'יהדות התורה' סגן שר נוסף, הם יקבלו זאת. חשוב להדגיש: הצעה זו היא רק במקרה של ממשלת ימין צרה. אם תקום ממשלת אחדות, או-אז יתכווצו תפקידיה של 'יהדות התורה' לכדי יו"ר ועדת הכספים וסגן שר אחד בלבד.

ונעבור לש"ס:

ראשי המפלגה בטוחים שזאת הולכת להיות שעתם היפה. עוד לפני הבחירות דיברו שם על סיכום מוקדם עם בנימין נתניהו - סיכום שמבטיח להם את תיק הפנים, ואת תיק השיכון מורחב, ועוד כופתאות כאלה ואחרות. מדובר בכופתאות בשיעור כזה שישכיחו מהציבור את אריה דרעי, שעושה ככל שביכולתו לחזור למעגל מקבלי ההחלטות.

ואכן, אם תקום ממשלה צרה, יקבלו אנשי ש"ס: תיק הפנים (אלי ישי), תיק השיכון (אריאל אטיאס, שידרוש את מנהל מקרקעי ישראל, אך ככל הנראה לא יקבל), תיק הדתות (צפוי מאבק מעניין: אלי ישי ינסה לדחוף את ח"כ יעקב מרגי לתפקיד, אך אין כל ביטחון שיצליח בכך. בקדנציות האחרונות מנסה ישי לדחוף את מרגי במקומו של יצחק כהן - אך ללא הצלחה), וככל הנראה שר במשרד האוצר.

עכשיו הכל תלוי בליברמן.

על מי ימליץ ליברמן?

במערכת הפוליטית יש דריכות שיא, על מי ימליץ ליברמן לנשיא - ביבי או ציפי?

קדימה הודיעו כבר כי הם מקבלים את דרישותיו של ליברמן בנושא ברית הזוגיות ושינוי שיטת הבחירות, בעוד בליכוד מתקשים לנהוג ביד נדיבה כל-כך, ויש סיכוי סביר שליברמן ימליץ על לבני.

במקרה כזה כל הקלפים נטרפים מחדש, ולבני תשב עם המפלגות החרדיות - ותציע את מרכולתה.

גורמים במפלגות החרדיות אומרים היום: "אנחנו לא שוללים ישיבה בממשלת לבני. מבחינת עולם התורה, יכול להיות שלבני עדיפה בהרבה על בנימין נתניהו. לנתניהו יש אג'נדה מגובשת נגד בחורי הישיבות והאברכים, לעומת זאת לבני פתוחה בהרבה ויכולה לתת הרבה יותר לעולם התורה. נתניהו זה לא החלום שלנו, אנחנו הולכים איתו כי נכון לעכשיו הוא נראה האופציה השפויה, אבל אנחנו לא סוגרים דלתות לאף אחד".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}