י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

האבטלה מחריפה, הלשכות סגורות

פרסום נתוני האבטלה הקשים מדאיג מאוד את קברניטי המשק, ובלשכות התעסוקה פתחו בשביתה, עקב העומס האדיר על הלשכות. והממשלה? עסוקה במו"מ קואליציוני

תור בלשכת התעסוקה. תמונת ארכיון
תור בלשכת התעסוקה. תמונת ארכיון

המצב הכלכלי בעולם אינו פוסח על מדינת ישראל. הבשורות הכלכליות שאחת יותר גרועה מקודמתה, מדווחות בהבלטה מידי יום באמצעי התקשורת.

היום (ב') פרסמה לשכת התעסוקה כי במהלך החודש האחרון פוטרו ממקומות עבודה שונים במשק הישראלי 19,719 עובדים. מדובר בשיא של כל הזמנים.

וזה עדיין לא הכל: צריך לזכור שעדיין לא ברורים לחלוטין ההשפעות של ימי המלחמה בדרום על כמות דורשי העבודה, במיוחד משום שהלשכות בטווח הקסאמים והגראדים היו סגורות במהלך המלחמה. והמפוטרים החדשים מאזור הדרום, עדיין לא דיווחו על כך ללשכות התעסוקה.

תחזית פסימית נוספת מספק דוד צרפתי, ראש אגף מחקר בשירות התעסוקה. להערכתו, בסוף שנת 2009 יירשמו בלשכות למעלה מ-260 אלף דורשי עבודה. בשל כך, פנה מנכ"ל שירות התעסוקה, יוסי פרחי, אל הממשלה בדרישה לקיים דיון מיידי בנושא, "אשר בסופו יועמדו כלים אופרטיביים לטובת השירות על מנת שזה יוכל לתת את המענה הנכון למובטלים בהתאם לצרכים ההולכים וגדלים", כדברי פרחי.

כאשר פורטים את מקורות הגידול במספר דורשי העבודה בינואר ומשווים אותם לחודש המקביל אשתקד רואים היטב את השפעות המיתון. גידול חד בשיעור של 9.9% נרשם בקרב דורשי עבודה אקדמאים שאינם תובעי הבטחת הכנסה, כמו גם גידול בשיעור של 7.2% במספרם של דורשי עבודה לא אקדמאים שאינם מקבלי הבטחת הכנסה.

יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, אמר בתגובה לנתוני שירות התעסוקה: "כבר לפני שנה התרענו על המשבר הצפוי ולצערי כרגע ברור שהוא רובץ לפתחנו. הממשלה היוצאת לא השכילה להגיע להידברות עם המעסיקים וההסתדרות כדי לטפל בצורה טובה בעניין. אין ספק שכל ממשלה שתקום תצטרך לנהל 'קרב בלימה' מול המשבר. אנו מצידנו מושיטים יד לכל ממשלה שתיכנס כדי למנוע מצב של החרפה נוספת".

יו"ר התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אגיב לנתונים ואמר כי "ניתן למנוע את ההחמרה באבטלה או לפחות למתן הפיטורים ע"י ישיבה משותפת של המעסיקים, הממשלה וההסתדרות שימצאו דרכים לפתרון".

עובדי שירות התעסוקה לא עומדים בעומס לנוכח גלי הפיטורים והכריזו על עיצומים החל ממחר (ד') בבוקר. עובדי שירות התעסוקה הודיעו שהחל ממחר יפסיקו לקבל קהל. העובדים טוענים: עומס העבודה החריג שנוצר בגלל הפיטורים הוא בלתי נסבל.

בחודשים האחרונים, לנוכח גלי הפיטורים, הגישו עובדי שירות התעסוקה בקשות חוזרת ונשנות להוסיף עובדים לשירות על מנת שיקלו את ההתמודדות עם העומס שנוצר. העובדים טוענים שכל בקשותיהם לא נענו. לפני כשלושה שבועות הכריזה ההסתדרות על סכסוך עבודה בשרות, וכעת מגיעה ההשבתה.

"הלחץ על העובדים בלתי הגיוני והגענו למצב של קריסה." מסביר יו"ר ועד העובדים, אהרון חוטובלי. "כל פקיד מטפל מידי יום בכ- 200 פונים. דבר שהוא בלתי אפשרי. העומס הנוצר גורם לאלימות פיזית ומילולית מצד הפונים, ואינו מאפשר לנו להעניק להם שרות סביר וראוי".

יו"ר ועדת העובדים תקף את ההחלטה שלא להיענות לדרישות העובדים. "אני מצר על אטימותם של מקבלי ההחלטות, שבוחרים להתעלם ממצוקתם של מאות אלפי המובטלים ומעדיפים לבזבז מאות מיליוני ש"ח על פיילוטים כמו "אורות לתעסוקה" - במקום לספק כוח אדם נוסף לשרות התעסוקה שיסייע למובטלים ולעובדים", אמר.

מנכ"ל השירות הודיע בתגובה להחלטת העובדים על הסתייגותו הנחרצת מן העיצומים, שכן "אין בהם כל תוחלת לבד מפגיעה ממשית בדורשי העבודה, הנזקקים לשירות, וכן פגיעה בעובדים".

הוא הוסיף, כי הגם שאין כל הצדקה לשביתה, עילתה אינה מופרכת, על פניה, שכן גם פניית המנכ"ל לאחרונה לאגף התקציבים, לתגבור כוח האדם, לתקצוב המחשוב ולפעילות שוטפת - כל אלה נדחו על הסף, דבר שעלול לפגוע פגיעה ממשית בשירות, שאמור להינתן ע"י שירות התעסוקה לדורשי העבודה ולמעסיקים.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}