י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מלחמת הקרדיטים

מי הציל את עולם התורה - ליצמן או ש"ס? בכיר בש"ס: "המעלה היחידה של ליצמן שהוא יודע לרוץ לתקשורת יותר מהר מאיתנו". הסיעה המרכזית: "גם על ההישג הזה של ליצמן רוצים ש"ס להשתלט"

אלי ישי ומשולם נהרי הבוקר  אצל הגר"ע יוסף, לאחר העברת הכסף
אלי ישי ומשולם נהרי הבוקר אצל הגר"ע יוסף, לאחר העברת הכסף

יש מי שיכנו את המאבק המתנהל בימים אלךו על ליבם של כלי התקשורת כ'ריצת המרתון הגדולה'. כך או כך, בכירים בש"ס וב'יהדות התורה' נשמעו הבוקר (ב) זועמים על חבריהם מהסיעה השכנה.

בכיר בש"ס אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "המעלה היחידה של ליצמן שהוא יודע לרוץ לתקשורת יותר מהר מאיתנו, בזה יש לנו מה ללמוד ממנו".

ואילו ב'סיעה המרכזית' של אגודת ישראל אומרים: "ש"ס לא עשתה שום מהלך דרמטי. הכספים שהעבירו לישיבות היו הכספים המובטחים להם במסגרת ההסכם הקואליציוני, הם העבירו מכיס אחד לשני. ליצמן העביר היום את הכסף לישיבות והציל את עולם התורה".

במה דברים אמורים, ועל מה קמה המחלוקת העזה?

לפני כשבוע וחצי פורסם באתר 'בחדרי חרדים' על ההישג של סיעת ש"ס - תוספת של כ-160 מיליון שקל, שהגיעה היישר מעודפי ההסכמים הקואליציוניים.

סיעת ש"ס, שקמפיין הבחירות שלה בציבור החרדי סב סביב נושא הישיבות, לא הייתה צריכה יותר מהישג כזה. ההעברה התקציבית פורסמה בהבלטה רבה בקמפיין הבחירות, והודגשה חזור והדגש בתדרוכים לעיתונאים - ובצדק. אין ספק שהישג כזה בתקופה כזו, ראוי לכל שבח. אך אבוי, הקרדיט ניתן, והכספים עדיין שוכנים עמוק במרתפי האוצר. למרות ההבטחות של ראשי המשרד.

הבעיה שנוצרה היא העדר תקציב מדינה מאושר. מצב זה מאפשר חלוקת רק אחד חלקי 12 מבסיס התקציב, כשהקיטריונים לחלוקה הם: חובות המדינה, משכורות, בסיס התקציב, ואחרון חביב התמיכות לישיבות. וכך, למרות הסיכום עם ש"ס, אמר האוצר: בקופה נשארו רק 30 מיליון שקל ואין לנו יותר. בעוד שהתקציב לישיבות אמור לעמוד על 63 מיליון ש"ח לחודשיים.

מכאן חלוקות הדעות.

בש"ס אומרים, כי במהלך דרמטי לא פחות הצליחו ישי ונהרי להגיע להסכמה עם ראשי האוצר בדבר תוספת של 25 מיליון לתקציב החודשי ולהעמידו על - 55 מיליון ש"ח, מה שיאפשר המשך חלוקת המלגות כפי שהיה בשנתיים האחרונות.

במרתון שיחות שניהל השר ישי עם ראשי החשבות הכללית וראשי אגף התקצבים באוצר הוא הצליח לשכנעם כי עולם הישיבות נמצא בסכנת קריסה טוטאלית, ובלי התוספת התקציבית לא יהיה ניתן להמשיך ולקיים מערכת לימוד סדירה.

השר ישי אמר ל'בחדרי חרדים': "הצלחתו של המהלך מוכיחה פעם נוספת את נחיצותו של כוח פוליטי חזק ומשפיע, בלעדיו לא היינו מצליחים להעביר את המילגות לעולם הישיבות" .

פרוטקול המורה על העברת הכספים. עד היום הכסף לא הועברצילום: פרוטקול המורה על העברת הכספים. עד היום הכסף לא הועבר
פרוטקול המורה על העברת הכספים. עד היום הכסף לא הועבר


ואילו ב'יהדות התורה' זועמים על "הפירסום השקרי", לטענתם, ואומרים: חבר הכנסת יעקב ליצמן יישב אמש עם סיגלית סייג סגנית החשב ואמר לה: 1. את תקציב הישיבות צריך לראות כמשכורות ולא כתמיכות מכיוון שמכסף זה חיים האברכים, ואם לא יקבלו את כספם ירעבו לפת לחם. 2. בכדי שהתקציב יהיה מלא נדרשו עוד 13 מיליון שקל. ליצמן הפעיל את קשריו וקיבל תוספת של עוד 13 מיליון שקל. הכסף שש"ס העבירו לא ניתן לישיבות מכיוון שנחשב כתמיכה, ותמיכות לא מועברות כשאין תקציב מאושר.

היום בשעות הבוקר (10:06, לחובבי הדיוק), קיבל ליצמן טלפון שבקשתו התקבלה - והכסף יועבר. "וגם על ההישג הזה רוצים אנשי ש"ס להשתלט. אתה מבין את החוצפה", חותם את השיחה בכיר ב'יהדות התורה'.

עם מי הצדק, אולי לא נדע לעולם. אך אין ספק שבריצת המרתון אל התקשורת ניצחו הפעם אנשי 'יהדות התורה'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}