ט"ז תשרי התשפ"ה
18.10.2024

איך אומרים 'קול קורא' ברבים?

הטלטלה שעוברת על 'יהדות התורה' גוברת: לאחר שמספר גדולי תורה סירבו לחתום על ה'קול קורא' של ג', הם הוציאו 'קול קורא' נפרד שיתפרסם ב'המבשר' • כל הפרטים, בפירסום ראשון

גפני ומקלב אתמול אצל הגרמ''י.  בלעדי ל'בחדרי חרדים
גפני ומקלב אתמול אצל הגרמ''י. בלעדי ל'בחדרי חרדים

לצערי, בעוד פחות משבוע יאלצו הפרשנים הפוליטיים בשבועונים החרדים לפרשן את ההפסד הצורב של מפלגת 'יהדות התורה' בבחירות. אם לא יקרה משהו דרמטי, כמו אחוז הצבעה ממש נמוך במגזר הכללי - המפלגה הולכת להתרסקות. כמובן שהכל נכתב על-פי הנתונים שיש בידינו בשעה זו.

קברניטי המפלגה בוחרים להסתתר מאחורי המסך, ולא להיחשף לשאלות הציבור. ברחוב אומרים: מערכת הבחירות הנוכחית היא הרדומה ביותר בתולדות הבחירות במדינת ישראל. אז אומרים. בציבור החרדי, הרוחות לוהטות. הציבור מלהיט את עצמו, הרוח הרעה נושבת בחוזקה - ואין עוצר. אין מגיב. שקט תקשורתי מוחלט.

הכתבים הפוליטיים, שעושים מאמצים אדירים להשיג ראיונות, גם תמורת מכירת האתיקה העיתונאית - נענים בשלילה.

נראה שהכל פועל נגד המפלגה. הכנס שתוכנן להתקיים היום (ד), נדחה עקב פטירת הגר"י ישראלזון ז"צל, חתנו של הגרי"ש אלישיב ושכנו של הגראי"ל שטיינמן בבניין בחזון איש 5. יש מי שאמר היום בציניות מהולה בתוגה: אז בסוף, חזון איש 5, ביטלו את כנס הבחירות...

האווירה במטות מייאשת. יש מי שמלבה את הרוחות, אינטרסנטים שאינם מרוצים ממיקום האנשים ברשימה, ונפגעי אנשים מסוימים, עושים הכל בכדי להרעיל את האווירה נגד 'יהדות התורה'.

גם ה'קול קורא' המפורסם, שהיה נשק יום הדין של מפלגת 'יהדות התורה', עומד תחת סימן שאלה גדול, ושמא - נכון לשעת כתיבת השורות - כבר נמצא תחת סימן קריאה של כישלון חרוץ.

נבהיר: בשורות אלו לא נכתוב על הפוליטיקה הקטנה בחצרות הרבנים, ולא ניסחף לפרשנויות. כבודם של גדולי התורה הוא מעל הכל. נביא את ההתרחשויות כהווייתן. ובהדגשה: המידע נכון לשעה זו.

מזה זמן רב שגדולי התורה הליטאיים בבני-ברק אינם מרוצים מהמתרחש ב'יהדות התורה', על שני פלגיה - וסיבותיהם עימהם.

בשבועות האחרונים אמרו בני הבית, כי ה'גדוילים' לא יחתמו על 'קול קורא' להצביע עבור 'יהדות התורה'. הדבר היה נראה הזוי, ובלתי מציאותי. אך ככל שהולך ומתקרב תאריך הבחירות, הולך ונחשף גודל הזעם שחשים גדולי הדור על מפלגתם שלהם.

מי שממונה באופן קבוע על איסוף חתימותיהם של גדולי ישראל על ה'קול קורא' למען ג' הוא אברהם רובינשטיין, מזכיר מועצת גדולי התורה של 'דגל התורה'. בשבוע האחרון, החל במסע ההחתמה.

הגרי"ש אלישיב והגראי"ל שטינמן חתמו על ה'קול קורא'. הגר"נ קרליץ חתם אף הוא. ההחתמה נעצרה בביתו של הגרמי"ל לפקוביץ'. הגרמי"ל אמר: המטרה בהצבעה למפלגה חרדית, היא להרבות כבוד שמיים, אני לא בטוח שההצבעה ל-ג' מרבה כבוד שמיים (ציטוט לא מדויק). הגר"נ קרליץ ששמע על סירובו של הגרמ"י, הודיע כי הוא משהה את חתימתו עד לבירור העניין.


היום (ד) בשעות הערב הגיעו ח"כי 'דגל התורה' לביתו של הגרמ"י. הם ביקשו שיצרף את חתימתו ל'קול קורא', אך יצאו בידיים ריקות. חתימה הם לא קיבלו. אחריהם הגיע אברהם רובינשטיין בשנית אל הגרמ"י לפקוביץ', על מנת לדבר על ליבו - אך נתקל אף הוא בסירוב.

גפני ומקלב אצל הגרמי לפקוביץצילום: גפני ומקלב אצל הגרמי לפקוביץ
גפני ומקלב אצל הגרמי לפקוביץ'. אתמול (ד') בלילה

בשיתוף פעולה בין הגר"ח קנייבסקי לגרמ"י לפקוביץ', הוחלט לחתום על 'קול קורא' שיקרא להצביע עבור מפלגה חרדית. בלי לציין את שמה של 'יהדות התורה'.

המשמעות ברורה, המסר החבוי ב'קול קורא' מעין זה הוא: אנחנו לא מרוצים מפעילותה של 'יהדות התורה', אבל תצביעו למפלגה חרדית. הכוונה כמובן: הצביעו ש"ס.המכתב בנוסח הזה היה חתום על הגרמ"י, כבר בשעות הבוקר. לאחר מסע לחצים, החליט הגרמ"י להוציא את ההחלטה מידיו, ולהעביר את ההחלטה לגר"ח קנייבסקי. הגר"ח, ששקל את הדברים, החליט בסופו של דבר להוסיף את המילה ג' למכתב. ולהוסיף אך ורק את 'דגל התורה'. כאומר: אין לנו שייכות עם 'אגודת ישראל' אך מכתב קר מעין זה לא יעודד פעילות המונית לטובת המפלגה. המכתב, שמטבע הדברים לא יפורסם ב'יתד נאמן' וב'המודיע', יתפרסם אך ורק בעיתון 'המבשר', שלמקימיו יש בטן מלאה, לשון המעטה, על התנהלות מנהיגי הסיעה.

ש"ס, מצידה, לא משאירה וואקום. אלי ישי עורך מסע נרחב אצל גדולי התורה האשכנזיים. בכיר בש"ס אומר לאתר 'בחדרי חרדים': "יש זעם רב בסיעה על ההתרפסות של אלי ישי לגדולי התורה האשכנזיים. כביכול הוא צריך לקבל מהם לגיטמציה ולא די לו בגר"ע יוסף".

אותו בכיר מוסיף: "לדעתי הכל נובע מרצון לחקות את אריה דרעי, שהיה מקובל גם בחצרות האשכנזיים".

כך או כך, בימים האחרונים עושה ישי קילומטראז' בין בתי כל הגדולים האשכנזיים, שלמרבה הפלא, על אף שמדובר בערב בחירות, מקבלים אותו בחום רב. חום שאולי ישפיע גם על הצבעה בקלפי של לא מעט אנשים.

גם בזירת 'אגודת ישראל' לא הכל שקט. היום נשלח הגר"ש קוק אל האדמו"ר מערלוי, על מנת לבקש ממנו לחתום על ה'קול קורא'. הגר"ש קוק נשלח על-ידי הגרי"ש אלישיב, אצלו ביקר היום (ד') בשעות הצהריים המוקדמות, אך נענה בסירוב. ואם לא די בכך, אנשי 'שלומי אמונים', שעדיין זועמים על ההפסד בירושלים, אומרים שהפעם הם יצביעו ש"ס. יש כאלה שכבר אומרים את הדברים בגלוי, כמו דודי זילברשלג. אך יש רבים שמדברים על כך בחדרי חדרים. וכן, גם 'בחדרי חרדים'.

מה שבטוח, משעמם לא יהיה בימים הקרובים. צפויות עוד התפתחויות רבות בפארסה המתרחשת ב'יהדות התורה'.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 72 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}