י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

עמותת 'החינוך העצמאי' נכנסת להקפאה

השופט שדן בעתירה שהגיש ליזרזון פסק: לרשם אין סמכות לקבוע מי יהיו חברי עמותת 'החינוך העצמאי'. קרא להגיע להבנות תוך 60 יום. ומדוע הוזכר 'בחדרי חרדים' בדיון? • בלעדי: הפרוטוקול

עמותת 'החינוך העצמאי' נכנסת להקפאה

זה היום של חסידות גור. אין ספק. די היה לשמוע את צהלות השמחה בחופה, שנערכה בשעה ארבע אחרי הצהרים, לנכדתו של האדמו"ר, בכדי להבין שעם כל השמחה על נישואי בנש"ק נוסף, צהלות אלו יש בהם שמחה יתירה.

בכדי להבין את שמחת חסידי גור, צריך לחזור אל אולם בית המשפט המחוזי בירושלים, אל אולמו של השופט משה סובול, שם התכנסו היום בצהריים כמניין עורכי דין, כדי לדון בצו הבניים הדחוף שהגיש אברהם יוסף לזיזרון כנגד ראש רשות התאגידים (האחראי על רשם העמותות), נגד 'מרכז החינוך העצמאי' ונגד היועץ המשפטי לממשלה.

את ח"כ יעקב ליצמן וואת ח"כ שמואל הלפרט ייצג עו"ד יצחק מירון, את אברהם יוסף ליזרזון ייצג עו"ד אלדד יניב, ואת הרבנים פרוש ולורנץ ייצג רשם העמותות לשעבר, עו"ד עמירם בוגט. בנוסף הגיעו אל הדיון נציגי פרקליטות ירושלים ורשם העמותות.

במשך שלוש שעות התפלפלו הצדדים בסוגיא - מי הם המוסמכים לעמוד בראש החינוך העצמאי, והאם אברהם ליזרזון הוא יו"ר בפועל או בתואר, והאם הוא נחשב כחבר עמותה.

לייזרזון עתר נגד עמותת 'החינוך העצמאי'

השופט סובול, שהגיע לדיון מוכן ובקיא בכל הפרטים הקטנים, הביע בפתח הדיון תמיהה על המהירות של רשם העמותות בהחלטתו לכנס מחר את חברי העמותה. השופט טען, כי אם המתינו כבר 28 שנים עד שהחליטו להפוך את האגודה לעמותה, אזי אין מה למהר וניתן להמתין עוד מספר חודשים. גם על-פי הנחייתו של החשב הכללי לשעבר, ירון זליכה, נותרו עוד מספר חודשים על מנת להמיר את האגודה בעמותה.

על כך טען עו"ד עמירם בוגט, המייצג את מקימי העמותה החדשה, כי חברי העמותה וחברי מועצת גדולי התורה הם אנשים קשישים, וכי ישנו חשש שהם ילכו לבית עולמם. על כך השיב לו השופט כי כך דרך כל הארץ, וכי עשרות מחברי מועצת גדולי התורה וחברי העמותה הלכו במשך השנים לעולמם.

במהלך הדיון הדהים השופט את הנוכחים בטענה חדשה, לפיה אם לייזרזון הוא חבר עמותה, אזי יכול להיות שכל חברי העמותה המורחבת, הינם בעלי זכות הצבעה וצריך לשאול גם לדעתם. הצדדים רכנו במקום על הניירות העתיקים, ומתוכם עלה, כי מתוך עשרות חברי העמותה המורחבת נותרו שניים בחיים. ואלה שמותיהם: ציטרון וולפסון. צירופם של שני אלה יכול להפוך את הקערה על פיה, כיוון שגם אם לייזרזון נחשב כחבר עמותה - ואז ישנם לגור שני נציגים (ליזרזון ויצחק מאיר) ולפרוש והליטאים שני נציגים (מנחם פרוש ושלמה לורנץ) - הרי שכניסתם של שני שחקנים חדשים לזירה משנה את כל כללי המשחק.

בהמשך גילה עוד השופט, כי על פי התקנון יכול להיות שישנם עוד שני חברים בעמותה המורחבת: נציגי הסתדרות המורים של אגודת ישראל. כמובן שלאיש לא היה שמץ של מושג מי הם, והאם הם קיימים.

תוך כדי הצעת השופט, החלו התלחשויות קדחתניות של שני הצדדים, לגלות מי הם שני השחקנים החדשים בזירה - ציטרון וולפסון - האם לנו הם או לצרינו, כשמייצגו של ליצמן מסביר לשופט שיש כרגע חתונה של גור, ולא ניתן להשיג את האחראים (ליצמן). גם השופט גילה בקיאות, והגיב על התונה של גור שמתקיימת "על הגג של בית יעקב".

במהלך הדיון הועלו לחלל האוויר טענות שונות ומשונות בקשר לטענה מי מבין מועצות גדולי התורה של דגל ואגו"י מוסמכים להחליט - כאשר השופט מציע לעו"ד בוגט כי יסכים שמועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תחליט לבדה, שכן גם בה, לטענתו, יש לו רוב (האדמו"רים מבוסטון, ערלוי וסדיגורא, כנגד האדמו"רים מגור וויזניץ), אך מנגד טענו העותרים כי יש להביא בחשבון גם את חבר מועצת גדולי התורה, הרב בנימין זילבר, ולמרות שהלך לבית עולמו, הרי שבשעת הגשת הבקשה הוא היה חי, ולמרות שלא התנגד הרי שיש רק שלושה תומכים מתוך שישה.

בהמשך העלה אחד הצדדים טענה כי גם חברי מועצת גדולי התורה בחו"ל מוסמכים להחליט, וכי יש להם זכות הצבעה, טענה שהעותרים התנגדו לה בכל תוקף, אך הנוכחים באולם עיינו בתקנון האגודה העתיק מלפני חמישים שנה, וגילו כי הצדק עם הטענה שחברי מועצת גדולי התורה בחו"ל הם חברי עמותה בחינוך העצמאי.

בשלב זה עלתה השאלה - מי יהיה זה שיחליט מי הם חברי מועצת גדולי התורה בארץ ובחו"ל, כשהשופט מתלוצץ ופונה לנציג הפרקליטות, שבסופו של דבר יהיה זה רשם העמותות שיחליט מי הם חברי מועצת גדולי התורה...

במהלך הדיון טען עו"ד מירון, המייצג את ח"כ ליצמן, כי אם כבוד השופט חושש לבטל את ישיבת מועצת גדולי התורה שנועדה למחר (יום ד'), אפשר להיות רגועים, וזאת כיוון שאין בכלל ישיבה של גדולי התורה, והישיבה היא בעצם פיקציה. לדבריו, "אנחנו לא קיבלנו את יפויי הכח, אבל יש אתר אינטרנט שיודע לפני כולם (הכוונה לאתר 'בחדרי חרדים'...), ושם גילינו צילומי היפויי כח של חברי המועצת גדולי התורה", שיפו את כוחו של לורנץ להחליט במקומם, כך שהישיבה מחר היא בעצם של לורנץ לבדו....

מכיוון שהצדדים לא הצליחו לגלות מי הם השחקנים החדשים - האם להם או "לצריהם" - הציע השופט לעו"ד עמירם בוגט ארבע חלופות:

הצעה ראשונה: מועצת גדולי התורה של אגודת ישראל תתכנס פיזית או באמצעות 'וידאו קונפרס', וארבעת החברים בעמותה יוכלו להגיש את הצעתם לפני מועצת גדולי התורה.

הצעה שניה: ארבעת חברי העמותה (כולל ליזרזון) יתכנסו מחדש ויחליטו, מי מוסמך להפוך את האגודה העותומנית לעמותה. המשמעות 2 נציגים לגור ושניים לליטאים ופרוש.

הצעה שלישית: ארבעת החברים, כולל ליזרזון, ובנוסף לכך 2 החברים של ההנהלה המורחבת (ציטרון וולפסון) יתכנסו ויחליטו.

הצעה רביעית: החלטת רשם העמותות תושעה וכל מי שרוצה להשיג על כך יפנה לבית המשפט בבקשה לצו הצהרתי - מי הם חברי האגודה.

לאחר משא ומתן, קיבלו נציגי הפרקליטות ורשם העמותות רגליים קרות והודיעו לשופט, כי הם מבטלים את סעיף 17 של החלטת רשם העמותות, ועל כן מחר לא תתקיים האסיפה, וכל זאת בכפוף לכך שתוך 60 ימים יגיש עו"ד מירון, המייצג את ליצמן והלפרט, בקשה לבית משפט למתן צו הצהרתי - מי הם המוסמכים באגודת החינוך העצמאי להפוך את האגודה לעמותה. באם לא תוגש לבית המשפט תוך 60 יום בקשה, יחזור סעיף 17, הקובע כי תכונס האסיפה, לתוקפו.

שורה תחתונה: בנתיים כל המהלך של הקמת עמותת 'החינוך העצמאי' מוקפא, ומועצת גדולי התורה לא תתכנס. תוך 60 ימים יפנו הצדדים לבית המשפט בבקשה לקבוע מי הם המוסמכים בעמותה. באם לא יפנו הצדדים, תחזור החלטת רשם העמותות לתוקפה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 36 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}