י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

המשכנתה הנמוכה בהיסטוריה

בעקבות הורדת הריבית: בנקים משווקים משכנתאות שקליות בריבית שיכולה להגיע גם ל־‭- 1.5%‬ הנמוכה מאז ומעולם • על נוטלי המשכנתאות להביא בחשבון שהתשלום החודשי יעלה עם הזמן

המשכנתה הנמוכה בהיסטוריה

החלטת נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, להפחית את הריבית ב־‭0.75%‬ הביאה לכך שהריבית על הלוואות משכנתה תגיע בחלק מהבנקים ל־‭1.5%‬ לשנה. זאת הריבית הנמוכה ביותר שהיתה מאז ומעולם למשכנתאות במסלול ההצמדה השקלי (צמוד לפריים).

הרבית הנמוכה מעולם: 1 אחוז


בנק דיסקונט (ללקוחות מקבלי משכורת) והפועלים משכן (ללקוחות ייחודיים) מציעים כיום משכנתאות בריבית הנמוכה ב־‭1%‬ מריבית הפריים. עם ירידת הפריים ל־‭2.5%‬ לשנה, תרד בהתאמה גם ריבית המשכנתה - ל־‭1.5%‬ לשנה (בריבית של פריים מינוס ‭.)1%‬

עם זאת, המשכנתה צמודת הפריים כל-כך נמוכה היום - שחוגים עסקיים מעריכים שההסתברות לירידה נוספת היא אפסית, וסביר להניח שהיא תעלה. לכן, על נוטלי המשכנתאות להביא בחשבון שהתשלום החודשי יעלה עם הזמן, תלוי בהחלטות הריבית של הנגיד.

ולמרות זאת, בהשוואה לחלופת המשכנתה צמודת המדד - עדיין מדובר בעיסקה טובה ביותר.

הריבית על משכנתה צמודת מדד, לטווח ארוך, עומדת כיום על ‭5%‬־‭5.5%‬ ויש לזכור כי אם האינפלציה תעלה, הריבית תעלה בהתאם‭.‬ משכנתה בריבית של פריים מינוס 1 עומדת כאמור על ‭.1.5%‬ על מנת לסגור את הפער, ריבית הפריים חייבת לזנק בלא פחות מ־‭.3.5%‬ תרחיש זה עשוי להתממש רק בטווח של שנתיים-שלוש - ואז יוכלו לקוחות שלקחו משכנתה במסלול פריים לפרוע את ההלוואה ללא קנס ולעבור למסלול אחר.

זאת הסיבה שיותר ויותר לקוחות נוהרים בשבועות האחרונים למשכנתאות השקליות. על-פי ההערכות, כ-‭60%‬ ממקבלי המשכנתאות החדשות בחרו את מסלול ההצמדה השקלי.

עם זאת חובה לזכור שבניגוד להלוואות צמודות מדד, עלייה בריבית הפריים תקפיץ לא רק את ההחזר החודשי של ההלוואה, אלא גם את מלוא סכום ההלוואה (כולל קרן וריבית‭.)‬

גם לבנקים למשכנתאות נוח להפנות את הלווים למסלול צמוד הפריים, משום שהם מתקשים בהשגת מקורות צמודי מדד מהגופים המוסדיים. זאת ועוד: בעוד שהריבית הצמודה לפריים ירדה מאוקטובר ב־‭,3.25%‬ הרי שהריבית על המשכנתאות המדדיות לא רק שלא ירדה באותה עת - אלא אף עלתה. רק בחודש האחרון מסת־ מנת מגמה של ירידת הריבית.

קישורים:
מקור: מעריב
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}