י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

איך מקימים עיר חרדית?

ראש מועצת חריש, ראש המרחב וחברי וועדת ההיגוי לעיר חריש, שביקשו ללמוד מקרוב על הצרכים הייחודיים של עיר חרדית, היו אורחי ראש העיר ביתר עילית. הבטיחו: "השיווק יתחיל בשנה הקרובה"

האורחים והמארחים בביתר עלית
האורחים והמארחים בביתר עלית

"בתוך 12 חודש אנו מתכוונים לשבווק לציבור החרדי באמצעות משרד הבינוי והשיכון 8000 עד 10000 יחידות דיור במרחב חריש קציר" – כך מבטיח ראש המרחב לתכנון מיוחד של העיר חריש, יגאל שחר, בישיבת עבודה שקיים בביתר עילית.

שחר, שנכנס זה עתה לתפקידו, אמר כי קיבל את התפקיד בהתלהבות מיוחדת, וכי הוא רואה בכך הזדמנות אדירה, ואפילו היסטורית, לפתרון זמין וחלקי של מצוקת הדיור של הציבור החרדי.

אל ראש המרחב, שכיהן עד כה כממונה על מחוז הצפון במשרד הפנים, נלוו ראש המועצה הממונה, הרב ניסים דהן וחברי הוועדה המיוחדת; נציגי משרד הבינוי והשיכון בראשות מנהל האגף לאוכלוסיות מיוחדות, משה רובינשטיין ומנהלת המחוז, הגב' שלומית מור, נציגי משרד התחבורה, המשרד להגנת הסביבה, היחידה להתיישבות במשרד הביטחון, חברי המועצה הממונה, מהנדסים ומתכננים. המשתתפים ביקשו ללמוד מקרוב על הצרכים הייחודיים בכל התחומים של עיר חרדית כבר בשלבי התכנון המוקדמים. קודם לכן ביקרו בעיריית בית שמש, אלעד ומודיעין עילית.

בישיבת עבודה שנערכה באולם מליאת העירייה הציג ראש העיר, מאיר רובינשטיין, את עיקרי הדברים שעל מתכנני עיר לציבור החרדי לדעת בשלב התכנון. רובינשטיין הציג את שירותי העירייה והבעיות עימן מתמודדים אגפי ומחלקות העירייה בתחומי החינוך, איכות הסביבה, ארגון שטחי מסחר ושירותים, תכנון נכון של שטחי תעשייה ותעסוקה, תחבורה ושטחי ציבור, גנים ומגרשי משחקים, הכנת תשתית לחיבור לגנראטור שבת והעיקר: תמהיל נכון של יחידות הדיור ושיווקן בשיטה הנכונה.

ראש העיר הציג את הפתרונות שמיישמת עיריית ביתר עילית ברבות השנים בכל התחומים. "אני שמח לחלוק עימכם את הלקחים שאנו למדנו על בשרנו ובזכות יישומם, כבר כעת בשלבי התכנון, תוכלו להקים עיר לתפארת עם הפתרונות הנכונים לציבור החרדי". ראש אגף החינוך, ישראל תיק ומנהל פרויקטים, יוסי כהן, הציגו בפני המשתתפים את עיקרי התוכניות בתחומי הקמת מוסדות החינוך. בתי הספר ומבני הדת ותכנון נכון של שצפי"ם, שפפי"ם, תאורה, גינון, ריצוף, מעברים ומעקות בטיחות בכדי להקל, עד כמה שניתן, על תחזוקתם בידי המועצה ברבות השנים.

בתום ישיבת העבודה נועדו ראש המועצה הממונה, ניסים דהן וראש המרחב לתכנון מיוחד, מר יגאל שחר עם נציגים מ'ועדת הדיור החסידית' בלשכת ראש העיר. בישיבה השתתפו; ח"כ מאיר פרוש יוזם ומרכז הועדה. ראש העיר, רובינשטיין ונציגי הועדה; חבר מועצת חריש, אברהם שוורץ – ברסלב. חבר מועצת עיריית ירושלים, יוסף דייטש – סלונים. יצחק פירר – בעלזא. אביש שור – קרלין סטולין. ונציגי קהל עדת ירושלים, מרדכי אלבוים ודוד מינצברג. בועדה זו המתכנסת מידי כחודשיים חברים נציגי החסידויות; ויז'ניץ. צאנז. בויאן. סערט ויז'ניץ וערלוי ונציג 'ועדת הדיור' שבראשות הגר"י סילמן. פרוש ציין את מסירותו הרבה של מר שחר עם כניסתו לתפקיד החשוב של ראש המרחב לתכנון מיוחד לעיר חריש ואת נכונותו הרבה להקים עיר עם תכנון נכון וראוי לציבור החרדי. יגאל שחר עימו יש לי היכרות עמוקה מימי כהונתי כסגן שר הבינוי והשיכון הוא בעל לב רחב ויכולות מופלאות ואני שמח שאישיות כמותו נבחרה להוביל את תכנון העיר".

ראש המועצה הממונה, ניסים דהן, המשתתף לסירוגין גם בישיבות 'ועדת הדיור החסידי' אמר כי המועצה בראשותו מבקשת שכבר בשלב הראשון ישווקו כ 10000 יח"ד וכי "המנדט שיש לוועדה בתוך התב"ע המאושרת (3750 דונם) מאפשר תכנון לכמות כזו שהיא קריטית לציבור החרדי". דהן העלה על נס את שיתוף הפעולה בתוך הציבור החרדי על כל עדותיו וגווניו בהובלת פתרון הדיור החשוב בחריש. "בעז"ה בהמשך שיתוף הפעולה הזה נוכל להקים עיר לתפארת עם 25.000 יח"ד ובהיבטים התכנוניים המוצלחים ביותר". ראש המועצה הוסיף כי "כבר עתה יש לחריש עתודות קרקע זמינות לתכנון עוד 6000 יח"ד. אישור תוכניות אלה הינן בתחום אחריותה של הוועדה המחוזית חיפה". נציגי החסידיות שהשתתפו בישיבה הביעו את כאבם של המשפחות במגזר החרדי במציאת פתרון דיור. "זוגות צעירים הנישאים בשנים האחרונות מוצאים מגורים בכל פיסת קרקע פנויה ובכל מחסן פנוי אך מצוקה זו זועקת לשמיים. אנו מבקשים לא להזדרז אלא לרוץ!. האדמה בוערת!". מר יגאל שחר אמר כי הוא ער למצוקה זו וכי יעשה ככל שביכולתו כדי שבעוד 12 חודש ישווקו יחה"ד לעיר שתתוכנן ברמת תכנון של העיר מודיעין עם "כל מה שלמדנו ועוד נלמד על הצרכים הייחודיים של הציבור החרדי". מר שחר שיבח את גישתו של ראש העיר, הרב רובינשטיין וצוות העירייה. "אני מלא התפעלות על הגישה החדשנית ואנו שומרים לנו את הזכות להמשיך וללמוד מכם ומניסיונכם העשיר".

ראש העיר, מאיר רובינשטיין אמר, כי "לא בכדי נבחר מר שחר לעמוד בראש המרחב התכנוני המיוחד לעיר חריש". הרב רובינשטיין ציין כי המינוי בוצע בידי שר הפנים, מר מאיר שטרית ומנכ"ל המשרד, מר אריה בר שפעלו עפ"י המלצתה של ועדה מיוחדת שבה היו חברים; משה רובינשטיין, אז מנהל מחוז הצפון במשרד השיכון. הגב' שלומית כנען והפרופ' אליהו שטרן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}