י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"מיידוף ג'וניור" אצל החרדים

מאז נחשפה 'הונאת מיידוף', מסתכלים אנשי שוק ההון אחד על השני בעיניים חשדניות. היום הם קיבלו אישוש לחשש: הרשות לניירות ערך הוציאה צו מעצר נגד מי שחשוד בהונאת רבים בציבור החרדי

"מיידוף ג'וניור" אצל החרדים
אילוסטרציה צילום: ארכיון בחדרי

מאז נחשפה, לפני כחודשיים, הונאת הענק של איש הפיננסים ברנרד מאדוף, מתרוצצות בשוק ההון הישראלי ספקולציות בדבר האפשרות שהונאה דומה תתרחש בישראל.

אתמול (ב) הדברים עברו מספקולציות למציאות: הרשות לניירות ערך בישראל הגישה בקשה למעצר בהסכמה כנגד אדם בשם אילן מורגן, בחשד לגיוס כספים במירמה, תוך הבטחת תשואה של לא פחות מ-36% בשנה!

אילן מורגן הקים ב-20 בספטמבר 2007 חברה פרטית לניהול תיקים וגם קיבל רשיון לניהול תיקים ב-10 בינואר 2008. מחקירת רשות ניירות ערך בישראל עולה, כי אילן מורגן נקרא עד שנת 2007 אילן ארבל וכי תחת שם זה הוא הורשע בעבר בארה"ב בעבירות תרמית בניירות ערך וריצה עונש מאסר בגין עבירות אלה.

בשנת 2007, לאחר שחרורו ממאסר בארצות הברית, חזר אילן ארבל לישראל, ובתוך מספר ימים שינה את שמו לאילן מורגן. מיד לאחר מכן הקים את חברת 'מורגן לומברד', המתמחה בניהול תיקים.

על פי החשד, אילן מורגן הסתיר את עברו הפלילי, את עובדת היותו בעל החברה 'מורגן לומברד', ואת עובדת היותו מנכ"ל החברה מהציבור ומהרשות, וזאת על מנת לקבל רישיון ניהול תיקים מרשות ניירות ערך ולהימנע מנקיטת הליכים מטעמה של הרשות ומטעם לקוחות פוטנציאלים.

אבל כאן רק מתחיל הסיפור.

מורגן חשוד כי במסגרת החברות הפרטיות שהקים, הוא הקים גם תשתית לגיוס כספים במרמה.

במסגרת פעילותו הפעיל מורגן פעילות בירושלים ובמקומות נוספים, שמטרתה גיוס כספים מעשרות לקוחות מהמגזר החרדי, בגובה מאות אלפי שקלים, תוך ניצול לרעה של רישיון ניהול תיקי השקעות שניתן ע"י רשות ניירת ערך והצגת מצגי שווא ללקוחות.

את הפעילות הרבה שהתמקדה במגזר החרדי עשה מורגן באמצעות פירסום בעלונים בבתי הכנסת, מודעות בשטיבלעך ובמקוואות, ועוד דרכי פירסום שונים בקרב הציבור החרדי. מורגן, ניצל את התמימות הידועה של הציבור בהשקעות, ובאמצעות סוכנים חרדיים הצליח לפתות הרבה לקוחות, שהפקידו בידו את כספם.

על פי החשד, מורגן גייס את הכספים כאשר הציג את הדברים כאילו מדובר בהשקעה שהיא נטולת סיכון ובעלת תשואה גבוהה בגובה של 3% בחודש – כלומר סך הכל של 36% תשואה בשנה, מה שהביא את אנשי המגזר החרדי להשקיע את כספם, ללא בטחונות וערבויות מספקים.

חשד נוסף הוא שמשווקי ההשקעות פועלים מכח רשיון שיווק השקעות וייעוץ השקעות של רשות ניירות ערך, כאשר בפועל חלק מעובדי החברה העוסקים בשיווק ההשקעות, ללא רישיון ייעוץ השקעות, שיווק השקעות או ניהול תיקים.

בנוסף הבטיח מורגן, כי הכספים מופקדים בליווי בטחונות המבטיחים את החזרתם בכל עת – מצג אשר בפועל אינו נכון.

אנשיו של מורגן הציגו את הדברים, כאילו שמדובר בחברה שבעליה, אילן מורגן, הוא איש עשיר מאוד, בעל נכסים רבים, המשקיע בניירות ערך, בעוד שמדובר באדם שהורשע בעבירות ניירות ערך בחו"ל והסתיר, כאמור, עובדה זו מרשות ניירות ערך ומהלקוחות.

דף הבית של חברת מורגן לומברדצילום: דף הבית של חברת מורגן לומברד
דף הבית של חברת מורגן לומברד


כתב 'בחדרי חרדים' פנה אל משרדי החברה בתל-אביב, שם ענתה מזכירה מבוהלת.

לשאלתינו איפה אילן, אמרה המזכירה: "הוא בחו"ל, תשאיר הודעה הוא יחזור אליך מיד".

לאחר מכן אמרה: "אני רק מזכירה מחליפה, אני לא יודעת אם המזכירה הקבועה תהיה כאן עוד פעם.."

באתרי אינטרנט פורסם כי מורגן לא נמצא כעת בחו"ל, הוא שוחרר בערבות למעצר בית במושב סלעית, אצל אחיו, יאיר ארבל, עד יום ו', לאחר שהפקיד את דרכונו במשרדי הרשות לניירות ערך, חתם על ערבות אישית של 500 אלף שקל, ערבות בנקאית של עוד 150 אלף שקלים וערבות נוספת של אחיו בהיקף של 500 אלף שקלים.

כאשר התקשרנו אל בית אחיו - טרקו לנו את הטלפון.

ב'קול ישראל' דווח כי אילן מורגן מכחיש את האישומים והחשדות נגדו.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}