י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

פלוצקר: פישר - שליח ההשגחה העליונה

הפרשן הכלכלי הבכיר של 'ידיעות אחרונות': "לא פעם ולא פעמיים עמד פישר על סף התפטרות. עד שהתברר כי ההשגחה העליונה (יש למישהו הסבר יותר טוב?) הועידה לסטנלי פישר תפקיד אחר לגמרי..."

שווה לנו מיליארדים של דולרים. סטנלי פישר
שווה לנו מיליארדים של דולרים. סטנלי פישר

תחת הכותרת 'מתת ההיסטוריה', מסביר סבר פלוצקר, הפרשן הכלכלי הבכיר של העיתון 'ידיעות אחרונות', בטורו האישי, מדוע נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, שווה לנו עכשיו מיליארדי דולרים. הוא גם מסביר מי שלח אלינו את פישר:

"אפשר לשיך את האירוע לתופעה הקרויה בפי הפילוסופים 'עורמת ההיסטוריה': מדי פעם, ברגעי משבר קריטיים, מופיעים על בימת ההיסטוריה אישים המתאימים לטפל במשבר כזה, כמו הוכנו והוכשרו אליו מלכתחילה. הופעתם לא מוסברת על ידי מהלך העניינים הרגיל, והזינוק שלהם מתרחש, בדרך כלל, עוד בטרם המשבר או במקביל אליו. הדוגמה הגלובלית הטרייה היא כמובן עלייתו המטאורית של ברק אובמה לנשיאות ארה"ב. שתי הדוגמאות הישראליות הן נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, והמפקח על הבנקים, רוני חזקיהו.

כששר האוצר דאז, בנימין נתניהו, הביא מאמריקה את פרופ' פישר לכהן כנגיד בנק ישראל, המהלך אכן נראה חריג ומפתיע. רק קומץ קטן של ישראלים הכיר מקרוב את פישר וחלק לו שבחים, הרוב שאל את עצמו, האין כבר בקרבנו כלכלן בעל שיעור קומה העשוי למלא בהצלחה את הג'וב של נגיד בנק ישראל? הצריך בשביל זה להעלות יהודי מאמריקה?

ההתפעלות מנכונותו של פרופ' פישר לנטוש את משרתו השמנה בקבוצה הבנקאית סיטי ולעלות ארצה התערבבה אצל רבים בחשדנות מאי-ידיעתו את החברה הישראלית ומהיותו אזרח עולם יותר מאזרח ישראל. מימי כהונתו בתור כלכלן ראשי בקרן המטבע הבינלאומית נחשב פישר למומחה עולמי למשברים פיננסיים. באביב 2005 איש לא העלה על דעתו כי תכונותיו הייחודיות הללו יעשוהו באביב 2008 לאיש הכי נכון, במקום הכי נכון, בזמן הכי נכון לכלכלה הישראלית.

פרופ' פישר נכנס לתפקידו חדור רצון לשנות את מבנה בנק ישראל, לשפר את יחסי העבודה בו ולעשותו ל"בנק מרכזי מודרני", אבל הוא לא היה ואינו מנהל דגול. שנתיים מכהונתו בוזבזו על עימותים עם ועד עובדים ועם הממונים על השכר באוצר. לא פעם ולא פעמיים עמד על סף התפטרות. עד שהתברר כי ההשגחה העליונה (יש למישהו הסבר יותר טוב?) הועידה לסטנלי פישר תפקיד אחר לגמרי: לא לנהל את בנק ישראל, אלא לאחוז בהגה של הכלכלה הישראלית בשיאו של אחד המשברים הקשים והמסוכנים ביותר שפקדו את המערכת הפיננסית העולמית.

צמרמורת חולפת בי כשאני חושב מה היה מצבו של המשק הישראלי כיום אלמלא נמנה סטנלי פישר על כוחותינו. האיש הזה הוא כיום נכס לאומי שלא יסולא בפז. אני קורא את הסקירות הזרות על כלכלת ישראל – כולל האחרונה שהוציאה לאור חברת הדירוג מורי'ס – ואין אחת שלא כוללת במפורש או במובלע את האמירה "אנחנו סומכים על פישר". עצם נוכחותו בתפקיד של נגיד בנק ישראל והיותו מליץ היושר הגלובלי של המשק הישראלי שווה לנו מיליארדים של דולרים. מיליארדים רבים של דולרים."
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}