י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ושוב: אין תקציב למדינה - הישיבות ייפגעו

תקציב המדינה לשנת 2009, שעדיין לא אושר, יגרום לירידה של 80 אחוז בתקציבי הישיבות וה'כוללים'. פגישת חירום של שרי ש"ס וח"כי יהדות התורה בניסיון למנוע את הקסטרופה

הישיבה במשרדו של השר אלי ישי
הישיבה במשרדו של השר אלי ישי

בשעות הערב המאוחרות של יום שני השבוע התכנסו השר אלי ישי, השר משולם נהרי, ח"כ משה גפני, וח"כ יעקב ליצמן לפגישת חירום בלשכת שר התמ"ת. הפגישה הבהולה נקבעה בכדי לדון במשבר החמור המתרגש על הישיבות הגבוהות והכוללים, עקב אי אישור תקציב מדינה לשנת 2009 ועקב הוראת החשב הכללי באוצר, המאפשרת העברות תקציביות רק בגובה אחד חלקי 12 מתקציב המדינה לשנת 2008 או מהצעת התקציב לשנת 2009.

המשמעות המעשית והמיידית של העדר תקציב מאושר הוא, כי תקציב הישיבות והכוללים, המוגדר כתמיכה ממשלתית, יקוצץ ביותר מ-80 אחוזים. תעריף התמיכה הממוצע יעמוד על פחות מ-100 שקלים לאברך. זאת במידה ולא תושג הסכמה מיידית עם ראשי האוצר.

בנוסף להעדר תקציב מאושר, הודיע השר ישי, כי בשיחות שקיים עם שר האוצר אמר לו הלה כי בעקבות המשבר הכלכלי החמור, והמלחמה בדרום, לא יהיה מנוס מקיצוץ של כ-20 מיליארד ש"ח בתקציב המדינה בשנה הבאה.

מניסיוננו אנו יודעים, הוסיף ישי, כי הראשונים להיפגע יהיו השכבות החלשות ועולם הישיבות, שתקציבו אינו מעוגן בחוק, וניזונים מתמיכות המאושרות על פי מצב רוחם של קברניטי האוצר.

השר נהרי אמר, כי המשימה העיקרית שלנו היא להמשיך ולשמור גם השנה על תעריף של 400 ש"ח לבחור ו-720 ש"ח לאברך, כהמשך של ההסדר הנהוג במשך השנתיים וחצי האחרונות. נהרי הוסיף, שיש לפעול להעלאת תעריף המלגות כפי שנהוג בכלל המשק.

השר נהרי הציג את הנתונים התקציבים לפיהם בשנת 2008 עמד בסיס התקציב על 171 מיליון ש"ח, ובהצעת התקציב לשנת 2009 קיימים 146 מיליון ש"ח בלבד. נהרי הוסיף ואמר בישיבה כי עלינו לפעול מול אגף התקציבים והחשב הכללי במקביל, ולאפשר הזרמת תקציבים על בסיס סך התקציב של שנת 2008 שעמד על כ-731 מיליון ש"ח ולא על בסיס הצעת התקציב לשנת 2009 .

נציגי איגוד המוסדות שנכחו בפגישה, הדגישו את החשיבות שישנה באיזון תקציבי, ובתקציב קבוע, ואמרו כי בשנתיים וחצי האחרונות נוצרה אצל מנהלי המוסדות ודאות תקציבית, שסייעה להם רבות בלקיחת אשראי מול הבנקים ומול הספקים השונים.

בסיכום הישיבה נקבע כי השרים ישי ונהרי יפגשו עם ראש אגף התקציבים באוצר, רם בלניקוב, בכדי להעמידו על חומרת המצב ובכדי למצוא פתרונות תקציבים לשלושת החודשים הקרובים, עד שיאושר תקציב המדינה לשנת 2009, ולהמשיך את התמיכה בבחורי הישיבות והכוללים כפי שהייתה עד עכשיו.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}