י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

טל- וברכה?

בתגובה לעתירה שהגישה 'התנועה לאיכות השלטון' נגד הארכת 'חוק טל', המסדיר שירות אזרחי לחרדים, טוענת המדינה: מטרת החוק לרכך את החרדים לקראת גיוס לצבא

בכירי חיל האוויר בישיבת פוניבז'. בקרוב חיילים מהמקום?
בכירי חיל האוויר בישיבת פוניבז'. בקרוב חיילים מהמקום?


לפני מספר חודשים הגישה 'התנועה לאיכות השלטון' עתירה נגד הארכת חוק טל. בעתירה נטען, כי המהלכים שבוצעו בחודשים האחרונים, הכוללים הסדרת שירות אזרחי לחרדים, באמצעות הקמתה לפני כשנה של מנהלת שירות אזרחי, אינם עומדים בקריטריון "שינוי משמעותי" ביישום החוק, אותו הציב בג"צ לצורך "הכשרה חוקתית" של החוק.

מה עומד מאחורי העתירה הקנטרנית? ובכן, מדובר במנהלת שהוקמה לפני כשנה במשרד ראש הממשלה, לצורך הסדרת שירות חלופי-אזרחי, עבור חרדים. באמצעות המנהלת גוייסו 450 חרדים לשירות אזרחי. כמו-כן נחקק חוק שירות אזרחי, להשוואת מעמדם של משרתי שירות אזרחי לאלו של שירות לאומי ושירות צבאי. ההשוואה המדוברת לא מצאה חן בעיני 'התנועה לאיכות השלטון', ואברהם פורז שהצטרף לעתירה, והם מחו על הארכת החוק בחמש שנים נוספות.

המדינה בתשובתה מציינת, כי המנהלת, בראשות ד"ר ראובן גל, עוסקת בגיוס מפעילים שונים שניתן לשבץ בהם את משרתי שירות אזרחי, וכן נעשות פעולות "לריכוך" הציבור החרדי לקבלת לגיטימציה או "אי התנגדות" לשירות אזרחי, וכי המהלך נמצא בעיצומו.

מהצצה בתשובת המדינה ניתן ללמוד רבות, על מה שעומד בבסיס ההחלטה לאפשר לחרדים לשרת שירות אזרחי. מתברר, שהמדינה רואה את השירות האזרחי כדריסת רגל בציבור החרדי, והאינטרס העומד מאחורי ההצעה, המפתה כביכול, הוא הרצון לשלב את החרדים בצבא ובחיי המדינה.

לדוגמא: בתשובה לעתירה טוענת המדינה כי הסדר חקיקתי זה של חוק טל, יוביל בסופו של דבר למטרה שהוצבה - שילוב חרדים בחברה הישראלית, באמצעות שירות חרדים בשירות אזרחי וגיוס מאות מהם לצבא.

"הסדר זה יכול להביא לתרומה רבה יותר של החברה החרדית לנשיאה בנטל הביטחון ולשילוב גברים חרדים בשוק העבודה. החוק מבוסס על הדרגתיות ולא על הסדר כפוי ובכך מונע את המאבק הקשה שיהיה כרוך בגיוס בחורי ישיבות שתועלתו נמוכה ביותר. בכך יכול ההסדר להביא להגשמת התכליות הראויות שנקבעו.לאור תכליתו של החוק העוסקת בפירוק בעיה חברתית בתהליך ארוך טווח".

המדינה מדגישה כי הצלחתו של מהלך חברתי "דרמטי" זה אינה ניתנת למדידה "בקיבועי זמן קצרים", והיא תיבחן בפרספקטיבה של מספר שנים. "בעוד מספר שנים ניתן יהיה לבחון האם השינוי החברתי הפנימי שעוברת החברה החרדית יחד עם שירות אזרחי והמסלולים הצבאיים הייחודיים הביאו לשינוי המיוחל או שמא יש מקום לשקול פתרונות אחרים". לפיכך "אין מקום להתערב באורך התקופה עליה החליטה הכנסת - חמש שנים".

ואכן, המספרים מדברים בעד עצמם, בשירות האזרחי כיום משרתים כ-450 אנשים, כאשר רק לפני מספר חודשים, בחודש מאי השנה, הגיע מספרם ל-70 איש בלבד.

"מדובר בגידול של מאות אחוזים בחודשים ספורים", הדגיש נציג הפרקליטות, סגן בכיר לפרקליט המדינה, עו"ד אבי ליכט. "היעד שהציבה הממשלה הוא כי עד תום תקופת הארכת חוק טל בשנת 2012, יגיע מספר המשרתים בשירות האזרחי ל-2,000 איש. אם יושג יעד זה, מדובר יהיה במהפכה חברתית של ממש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}