י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

בג"ץ הפחית עונשו של מלווה ההסעות מביתר

עונשו של המלווה בתאונה בה נהרג הילד אהרן פריזנד ז"ל יופחת משנת מאסר בפועל לחצי שנת עבודות שירות. השופטים בביקורת על משרד החינוך: "להסדיר תפקידם של מלווים ברכבי הסעה ולקבוע כללים"

אנשי זק"א בזירת התאונה
אנשי זק"א בזירת התאונה

בפסק דין של בג"ץ, שדן בערעור נדיר שהגיש מלווה ההסעות מביתר, יששכר דב טורנהיים, שנדון לשנת מאסר בפועל, בגין מעורבותו בתאונה בה נהרג הילד אהרן פריזנד ז"ל, בן ה-5, החליטו שופטי בג"ץ להפחית את עונשו משנת מאסר בפועל לחצי שנת עבודות שירות, בין היתר בשל מכתב של הורי הילד, שביקשו שלא לשולחו לכלא.

הילד אהרן ז"ל נהרג בתאריך 23.12.04, בשעות אחר הצהריים , שעה שירד מרכב ההסעות של ת"ת 'בויאן' בביתר עלית בו למד, בדרכו לביתו. קצה מעילו של הילד נתפס בדלת הרכב, ללא שהמלווה או הנהג, המופקדים על ביטחון הילדים הבחינו בכך. הילד אהרן ז"ל נגרר אחרי הטנדר כמאה מטר, כשהוא חסר ישע, ונפטר במקום.

שני אברכים מביתר עילית נשלחו למאסר: אחראים למות בן 5 בתאונה

המשפט המתמשך עבר מספר ערכאות. שופטת בית המשפט לתעבורה, רות זכוביצקי, קבעה כי המלווה והנהג, אברהם חי עטיה, אחראים ישירים לתוצאה הנוראית, עקב התנהגות רשלנית, וגזרה את דינם ל-12 חודשי מאסר בפועל. רישיונו של עטיה נשלל ל-20 שנה וטורנהיים נקנס גם ב-10,000 שקל.

המלווה טורנהיים הגיש ערעור לבית המשפט המחוזי, אולם השופטים ארד, עדיאל ומזרחי, החליטו להותיר את העונש.

בפסק הדין מתייחסים שופטי בג"ץ לנהלים לפיהם אמורים לפעול מלווי ילדים, ומעבירים ביקורת על משרד החינוך, בגין העובדה שכבר 10 שנים אין נהלים כאלו.

וכך כותבים השופטים, בין היתר:

"למרות פסיקה בת למעלה מעשור אשר קראה להם לעשות כן, נמנו הגורמים המופקדים על עניין הסעות ילדים במשרד החינוך ו/או במשרד התחבורה להתקין כללים ונהלים ברורים המגדירים את תפקידו של המלווה ברכב הסעה וקובעים את חובותיו.

"הגם שהמבקש עצמו אינו חולק על כך שהיה עליו ללוות את המנוח אל מחוץ לרכב ההסעה ולהשגיח כי יגיע לביתו בבטחה, קיומם של כללים ונהלים כאמור הוא נחוץ וחיוני על מנת להבטיח את שלומם של ילדים הנוסעים ברכבי הסעה.

"מצטרף אני לקריאותיהם של בית המשפט לתעבורה ושל בית המשפט המחוזי, אל הגורמים האמונים על הסעות ילדים במשרד החינוך ו/או במשרד התחבורה על מנת שיפעלו להסדרת תפקידם של מלווים ברכבי הסעה ויקבעו כללים ונהלים ברורים ומפורטים בתחום זה ויפה שעה אחת קודם. בנסיבות המקרה שלפניי, סבורני כי יש לשקול לקולא אף את העובדה כי אין בנמצא נהלים או כללים כאמור".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}