י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

גלי צה"ל כל הזמן. גם בשבת

'הפורום המשפטי למען ארץ ישראל' עתר לבג"צ: לאסור הפעלת גל"צ בשבת באמצעות חיילים. בתגובה נכתבת פקודת מטכ"ל חדשה שתאשר לחיילים לחלל שבת, למרות שלא מדובר בפיקוח נפש

גלי צה"ל כל הזמן. גם בשבת

לפני כשלושה חודשים הוגשה עתירה לבג"ץ על-ידי 'הפורום המשפטי למען ארץ ישראל' נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל ומפקד תחנת גלי צה"ל.

ב"כ הפורום, עו"ד יצחק בם, דרש למנוע את הפעלת התחנה בשבתות ובמועדי ישראל על-ידי חיילים בשירות חובה, קבע או מילואים. בם טען, כי אין בשידורים צורך ביטחוני והם מנוגדים לפקודות מטכ"ל, והמליץ למפקד גל"צ להעסיק אזרחים עובדי צה"ל או להשביתה לחלוטין בסופי שבוע.

"לא ברור כיצד שידורי תחנת הרדיו, שרוב מאזיניה הם בכלל אזרחים, ורוב שידוריה אינם בנושאים צבאיים גרידא, חיונית למאמץ המלחמתי", נכתב בעתירה, "שידור תוכניות אקטואליה, תרבות, בידור ופנאי, ואף ראיונות עם קצינים, אינם תורמים כהוא זה לביטחון ישראל, וביצועם בשבת אינו הכרחי כדי להגן על המדינה ולקיים את צבאה".

עו"ד אבי ליכט מפרקליטות המדינה השיב כי ייחודיותה של גלי צה"ל כתחנת שידור - מחייב מתן מענה מיוחד במסגרת פקודות הצבא, שאינו מאפשר כיום שידור בשבת.

ליכט כותב כי תחנות גלי צה"ל פועלות שבעה ימים בשבוע, גם במועדי ישראל, למעט יום כיפור, ופעילות זו מתחייבת הן בשל הצורך לתת "מענה לצורכי החיילים ה'נשארים שבת', והן בשל הצורך לשמור על רלוונטיות ציבורית גם בסופי שבוע וחגים".

הוא טוען כי חדר החדשות של גל"צ, שהוא אחד מספקי החדשות העיקריים במדינה, אינו יכול לשבות מפעילות מדי שבת וחג, שכן אז יחטא לתפקידו הציבורי, והדבר נכון גם לשידורים המיוחדים של גל"צ.

על פי התשובה מודה המדינה כי קיימת בעיה חוקית וכי כיחידה צבאית, כפופה גל"צ להוראת הפיקוד העליון בעניין שבתות ומועדי ישראל, האוסרת חילול שבת בצה"ל, אך מודיעה כי פקודת מטכ"ל חדשה נכתבת בימים אלה כדי לאפשר לתחנה לעבוד בשבת, אף שלא מדובר בצורך מבצעי.

בין השיקולים מונים המשיבים גם את רציפות השידורים, שהוא תנאי לעמידה בשוק התקשורת התחרותי בישראל. "הפסקת השידורים בשבת או שידורים 'אוטומטיים', כפי שדורשת השניה. העותרת -משמעם פגיעה קשה בגלי צה"ל, בשידורי התחנה וכן בחיילים ובכלל הציבור הנזקק לשידוריה".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}