י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"מה נענה לצעקת הילד שצועק אמא?"

רבבות יהודים ובראשם גדולי הדור השתתפו היום בהלוויות קדושי מומביי. 'בחדרי חרדים' מגיש סיכום של ההלויות, ההספדים, הבכיות, והרגעים הבלתי נשכחים • סיכום מצמרר

הלווית בני הזוג הולצברג. צילום: שטורעם
הלווית בני הזוג הולצברג. צילום: שטורעם



בכפר חב"ד הסתיימה לווית הענק של הקדושים, שלוחי חב"ד במומבי, הרב גבריאל ומרת רבקי הולצברג הי"ד. להערכת המשטרה, נכחו בלוויה 15000 איש. עין לא נשארה יבשה לאחר המעמד המרגש. הילד מוישי הקטן, בן השנתיים, הצליח לנגוע לכולם בנקודה הרגישה ביותר, וכולם הזילו דמעה ונשאו בליבם תפילה חרישית שה' יאמר לצרותנו די.

לאחר אמירת פרקי תהילים משותפת וסוחטת דמעות, עלה לבימת הנואמים המרא דאתרא, רבו של כפר-חב"ד הגאון רבי מרדכי שמואל אשכנזי. "הם נטבחו ממש כמו במעשי הצלב, כמו פרעות ת"ח ות"ט עם תשמישי הקדושה בידיהם. הם הזדככו בצורה כזאת שאף אחד מישראל לא זוכה לזה. הם יגיעו תיכף ומיד למחיצתו של הרבי. הם יצעקו ויזעקו בפניו: רבי, תציל ותגן על כל אחד ואחד מהשלוחים במקומו, שלא יהיה להם כל נזק.

"אני פונה אל חסידי חב"ד ואומר להם: הרבי תבע מאיתנו שלום ואחדות. האחדות במחננו כרגע היא פיקוח נפש ממש. כל אחד ואחד שנמצא פה, כל אחד ואחד ששומע, יקבל עליו את ההחלטה הזאת. אני הכרתי אותם, אין לי שום ספק שזהו כרגע רצונם האמיתי. אין שתי חב"ד, יש הקב"ה אחד, יש רבי אחד ויש חב"ד אחת".

"אין לי מה לומר למשפחה", התייפח הרב משה קוטלרסקי, סגן יו"ר המרכז לענייני חינוך. "זה לא הזמן לשאלות. אנחנו נשיב לטרוריסטים. אנחנו לא נלחם עם טנקים או רימונים. הרבי אמר שמעט אור דוחה הרבה מן החושך. במעשים טובים נגרש את החושך, וננצח את המחבלים. כך נשיב להם. מה אני יכול לומר למוישי הקטן, היחיד ששרד את התופת?

"דיברתי עם גבי לפני שבוע וחצי. הוא היה אדם יקר כל-כך, היה אדם שנעים לדבר איתו. מוישי, אין לך אבא ואמא בחיים שיחזיקו אותך בידיהם ויאמרו איתך שמע ישראל ומודה אני. אבל מוישי, אתה נהיה היום הבן היחיד של כלל ישראל, אתה בנם של ארבעת אלפים שלוחים ושלוחות בעולם. הם יאמצו אותך. אנחנו נעשה הכל כדי לוודא שלא יחסר לך דבר בגשמיות, כדי שתוכל לגדול כשליח של הרבי.

"אני רוצה להכריז בזאת כי בית-חב"ד מומבאי ישא את שמם של השלוחים הי"ד. ומוישי, כשתתבגר, זה יהיה הבית-חב"ד שלך. אתה תשוב לבית שלך".



"אנחנו לא נשברים"

הרב יצחק-דוד גרוסמן, דוד הנרצחת ורבה של מגדל העמק, גועה אף הוא בבכי. "גבי ורבקי, הלכתם בדרכו של אברהם אבינו. אפשרתם לאלפי ישראלים בית חם. פגשתי ישראלים שנסעו להודו ומצאו שם אבא ואמא. אלה היו גבי ורבקי. הם נתנו להם אהבה ומסירות. הכל בצורה נפלאה. מי יכול לתאר את המסירות הזאת?"

"באנו לקיים את הפסוק וכל בית ישראל אשר שרף ה'", אמר הרב שלמה עמאר, הראשון לציון והרב הראשי לישראל בפתח דבריו. "זו שריפה של כל עם ישראל, לא רק של בית-חב"ד. צדיקים וטהורים כאלה, שכל מעשיהם בשם ה', וכל מטרתם להרבות שלום ואחווה בין העמים. ובאים ופוגעים בהם פגיעה חמורה כזאת - הרי זו שריפה של כל עם ישראל.

"אנחנו יודעים בברור שהם נהרגו על יהדותם. ואם כן, אין שום בריה יכולה לעמוד במחיצתם. אנחנו לא יכולים להבין".

הדובר הבא היה הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר. "אני כל-כך התרגשתי כששמעתי את האמונה האדירה של הרב שמעון רוזנברג, שאומר: אני אגדל את מוישי. התמונה של הרבי הושלכה על הריצפה אך היא נותרה שלמה. זה כאילו שאמרו לנו: היה אסון, הפילו אותנו, אך אנחנו לא נשברים".

"זה מספר ימים שהעולם כולו, בוודאי העם היהודי, חייב תשובה לשאלה אחת של ילד בן שנתיים, של מוישי: 'אמא'. חייבים תשובה מדוע אמו של מוישי נרצחה. כל מי שיש לו ילד, חייב לשאול את השאלה הזאת", אמר נשיא המדינה, שמעון פרס, בנאומו. "העולם לא ידע מנוחה ולא יוכל להיות עולמם של אנשים, עולמם של מאמינים, של בני אדם הגונים, עד שתנתן התשובה לשאלה הנוקבת הזאת של הילד היתום לפתע. של מוישי.

"אנחנו, העם היהודי, יודעים שבדמייך אנחנו צריכים לחיות. אנחנו יודעים גם שצריך לתת תשובות לשאלות. אני ראיתי את פניה של רבקי, את פניו של הרב גבריאל, אנשים כל כך מצניעי לכת, כל כך מאירי פנים. אנשים שלא היה להם כלום ונתנו את הכל, עם נדיבות בלתי רגילה. אנשים שלא הלכו לחפש עושר או יוקרה, אנשים שהלכו עם אור של תורה לקצווי עולם להביא ישועה ותקווה.

"הם לא רצו לכפות דבר על זולתם. הם לא ביקשו מזולתם דבר. בסך הכל, שליחות לשמה. השליחות הנישאה ביותר של אדם מאמין, של יהודי.

"זכיתי לראות את הרבי, ואני יודע שהוא לא הרשה לאיש מאיתנו, גם לא לחסידיו, להטיל ספק שהאמונה תנצח. אבל הפעם השאלה מחכה לתשובה. אי אפשר להגן על כל העולם, אבל צריך להפסיק את הפראים האלה, לעקור את הטרוריסטים האלה מהשורש ללא היסוס". פרס הזכיר את איראן כמדינת טרור אשר חרטה על דגלה להשמיד את ישראל.

"התשובה לשאלתו הנוקבת של מוישי צריכה להניתן על ידי כל העולם. תמיד נשאנו בשורה של אור ותקווה ושל אמונה בקב"ה, בעשרת הדיברות. אנחנו בטוחים שדרכנו תנצח, אבל העולם הזה לא יירגע ולא ישקוט עד שניתן תשובה מדוע נרצחו השלוחים, אנשים נפלאים כאלה. מדוע מוישי נותר יתום".



"זהו אסון משותף לכל עם ישראל".

בהמשך נאמו: הרב ישראל-מאיר לאו, רבה של תל-אביב יפו והרב אברהם שם טוב, השליח בפילדלפיה ויו"ר אגו"ח העולמית שסיפר כי הנשיא בוש שלח אגירת תנחומים למשפחות הנטבחים.

הרב חיים-יהודה קרינסקי, מזכירו של הרבי, נשא אף הוא דברים נרגשים. "נמשיך לעשות את מה שעשינו עד עתה. לגיונו של הרבי ימשיך להלחם, כדי שאף יהודי לא ישאר מאחור", אמר הרב קרינסקי. "ה' יעזור שהוריו של המשפחה הנפלאה הזאת תנוחם".

בהמשך נאמו הרב שמעון רוזנברג, אביה של הנרצחת, שדיבר בדמעות על חתנו ובתו, וראש העיר עפולה מר אבי אלקבץ שהזכיר כי "זהו אסון משותף לכל עם ישראל".

לאחר המעמד בכפר חב"ד נסעו הארונות לירושלים, שם עברו דרך שכונת חב"ד, בדרכם להר הזיתים. האדמו"ר מבעלזא ליווה את הק' ברכבו סמוך בדרכם לירושלים סמוך למבשרת ציון.

מסע ההלוויה בבת יםצילום: מסע ההלוויה בבת ים
מסע ההלוויה בבת ים


הקדוש רבי בן ציון קורמן

בשעה 12:00 החל מסע ההלוויה של הקדוש בן ציון קורמן הי"ד. ההלוויה התקיימה בבית ים, בבית המדרש של חסידות באבוב, בהשתתפות אלפים, ומשם יצאה לבני ברק, לבית המדרש של החסידות בדרכה לבית הקברות סגולה בעיר פתח תקווה.

הספידו: הרב מייזליש בבכי קורע לב, והרב נתן לנדמו רבה של חולון. בנו כבן ה-5 אמר קדיש בקול קטוע, והקהל געה בבכי.

ההלוויה המשיכה לעיר בני ברק, ואלפים הגיעו לבית המדרש של באבוב ברחוב חזון איש בעיר.





"ויבער ביעקב אש להבה אכלה סביב".

בקהל האלפים נראו: הגראי"ל שטיינמן, הגר"ג אדלשטיין, הגר"נ קרליץ, והאדמו"ר מלעלוב ועוד רבים מרבני ועסקני העיר בני ברק.
.
ראשון המספידים היה הגרמ"י ליפקוביץ. בדבריו הזכיר כי כל חיינו בעולם הזה בשביל העולם הבא והגוף הוא נרתיק לנשמה, והביא כי בכל הקניינים שהתורה נקנית לא נצרך כשרון אלא עיקר הקניינים, זה דברים שבין אדם לחבירו, וההתחזקות בענינים אלו יהיו לעילוי נשמת הקדוש.

והוסיף "כשחושבים על הקדושים שנהרגו, כשחושבים על המצב של מחלות איומות, ילדים קטנים נבראים בעלי מומים, מה שלא היה בשנים קדמוניות וזה לא רחוק, סה"כ עשרים שנה אחורה, הקב"ה הוא מקור הטוב וברא את העולם להיטיב, ע"כ צריך לחשוב אחרת, צריך לדעת שהגוף זה רק הכלי לנשמה וכל הבריאה זה רק בשביל העוה"ב".

אחריו ספד הגרב"ד פוברסקי בדבריו הביא את הפסוק "ויבער ביעקב אש להבה אכלה סביב". והוסיף את דברי המדרש: "אחד מן האחים שמת ידאגו כל האחרים, אחד מבני החבורה שמת ידאגו כל החבורה" וכאן הוסיף הגרב"ד פוברסקי זה לא אחד מהאחים אלא זה מכה של כל כלל ישראל וכולנו צריכים להתחזק בזה.

אחריו ספד הגר"מ לוריא ר"י באבוב.

אחריו ספד בבכי מרורות הגר"ס ארלנגר, לפני סיום דבריו התחיל באמירת באמירת אבינו מלכנו כשהציבור עונה אחריו,

אחריו ספד המשפיע הגר"א טויסיג ראש ישיבת אלכסנדר שדיבר על הפסוק "בקרובי אקדש", שזה דרגה גבוהה, אנחנו לא יכולים להספיד באופן אישי את הנפטר כי הוא בדרגה גבוהה מאוד של בקרובי אקדש ואין לנו מושג בזה.

אחרי זה הזכיר את שאר היתומים והאלמנות כשהוא מזכיר את מוישל'ה שנותר לבדו ללא אבא ואמא.
כיון שהם שלוחים של כלל ישראל ועכשיו כל אחד חוזר איש תחת גפנו ולאלמנות וליתומים אין אבא ואין מי שיעשה קידוש בשבת, ויעבור עליהם ימים קשים מאוד, לכן מי שיכול לעזור ולתרום, בפרט בשעה זו שמתו מוטל לפניו יעזור, והנפטרים שהם קדושים ישפיעו על כל אחד ואחד..

(יצויין כי הוקמה קרן מיוחדת ע"י וועד הרבנים כשגדולי ישראל חותמים על קריאה של חיזוק הקרן)

מסע ההלויה בירושליםצילום: מסע ההלויה בירושלים
מסע ההלויה בירושלים


"עלינו לשוב בתשובה שלימה"

מסע ההלוויה של הק' ר'לייביש טייטלבוים הי"ד החל בשעה 10 בבוקר בבית הלוויות שמגר כשאלפים משתתפים באירוע. לבית ההלויות שמגר הגיעו האדמו"ר מבעלזא ששוחח ארוכות עם האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, והרעיף עליו דברי ניחומים. הגר"י הגר. והמשגיח הגר"ד סגל. האלמנה ביקשה שכל שמונת היתומים ישתתפו בכל מהלך הההלוויה למרות שאין זה ממנהג ירושלים.

משם יצאה ההלוויה לרחוב סלאנים במאה שערים, שם נמצא בית המדרש של חסידות תולדות אברהם יצחק. הגרי"ש אלישיב השתתף במסע ההלוויה בבית המדרש של החסידות. ספד לו בבכיה עצומה חמיו האדמור מתולדות אברהם יצחק, האדמו"ר דיבר תוך כדי בכי עצום, עד כי היה קשה לשמוע את דבריו. לאחר מכן, הקריא בן האדמו"ר פרק תהילים.

לאחר מכן ספד דודו [של האדמו"ר] הגר"ש וואזנר בעל השבט הלוי שאמר:"נפלה עלינו חשכה גדולה. וכל תפוצת הגולה נחרדה חרדה גדולה מאד אין לי מה לומר אלא שצריך לשוב בתשובה שלימה אין אנו יודעים בשל החטא של מי נפטר הקדוש ועל כן עלינו לשוב כולנו בתשובה שלימה".

עוד הספידו: אביו של הקדוש ה"ה הגר"נ אפרים אב"ד וואלאווע, גיסו ראש הישיבה ,ובנו של האדמו"ר מתוא"י, אחיו הרב ברוך טייטלבוים שליט"א.

אחרון המספידים היה בנו בכורו של המנוח שבחול המועד פסח האחרון נעשה בר מצוה.

לאחר מכן אמרו כל היתומים קדיש לקול בכיות המון עמך בית ישראל

ההלוויה המשיכה רגלי לכוון רח' דבורה הנביאה שער שכם שער האשפות עד למרומי הר הזיתים
כאשר אלפים רבים נוהרים אחרי המיטה




תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}