י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"לפעמים צדיקים מתים בגלל עוון הדור"

"הרי שלוחי מצוה אינם ניזוקים לא בהליכתן ולא בחזרתם. אם כן, בשל מה הסער הגדול הזה?" • הגר"ח קנייבסקי, הגר"ג אדלשטיין, האדמו"ר מצאנז והגר"ע יוסף על הפיגוע בבית חב"ד בהודו

"לפעמים צדיקים מתים בגלל עוון הדור"
מהיר חימה


במוצאי שבת, עם בואו של הגר"ח קנייבסקי למעונו, דווח לו על מצב ההרוגים בהודו, והוסיפו לו כי ישנם שני משגיחי כשרות שנהרגו גם הם בתופת הנוראית. אחד הנוכחים שאל: הרי שלוחי מצוה אינם ניזוקים לא בהליכתן ולא בחזרתם. אם כן, בשל מה הסער הגדול הזה?

הגר"ח השיב: זו גמרא בשבת בדף ל"ג: 'אמר רבי גוריון ואיתימא רב יוסף ברבי שמעיה: בזמן שהצדיקים בדור צדיקים נתפסים על הדור'. לפעמים צדיקים מתים בגלל עוון הדור ובכזה מצב יכול להיות שגם שלוחי מצווה ניזוקים, כי הם נתפסים בעוון הדור".

בשיחה מיוחדת אותה נשא ראש ישיבת פוניבז', הגר"ג אדלשטיין, לאחר שיעור שבועי המתקיים בביתו לבני הישיבות בבני ברק, דיבר על הפיגועים הקשים בהודו. בדבריו אמר ש"כל מה שנעשה בעולם, הכל לעורר את כלל ישראל, וגם כשרואים דברים רחוקים מארץ ישראל והנפגעים הם גוים צריך לדעת שהכל כדי לעורר אותנו. ובפרט כאן, שהיו יהודים, זה בא לעורר יותר. והוסיף את החיזוק שצריך להתחזק: כולם מחפשים סגולות להינצל. צריך לדעת שהכלל הראשון הוא בין אדם לחבירו - זהו מידות טובות, ורק כך יכולים לזכות להינצל מכל דבר רע.

"צריך לדעת שאם כולם היו באחדות היו יכולים למנוע את זה. כתוב בחז"ל על דורו של אחאב שכולם עובדי עבודה זרה היו, ועל ידי שלא היו בהם דלטורין (מספרי לשון הרע) היו יוצאים למלחמה ונוצחים. ומאידך כתוב דורו של דוד כולם היו צדיקים ועל ידי שהיו בהם דלטורין (מלשינים) היו נופלים במלחמה. צריך לדעת שהכלל הראשון שצריך שיהיה בבין אדם לחבירו, זהו מידות טובות ורק כך יכולים לזכות להינצל מכל דבר רע".

התבטאות נוספת נשמעה מכ"ק האדמו"ר מצאנז. מספר פעמים במהלך השבת דיבר על כך ש"אדם צריך לדעת שהכל לטובה, וכשמגיעה צרה על כלל ישראל יש לעורר רחמי שמים. אפילו שעכשיו הגויים שמחים על הצרות של עם ישראל, כשיגיע המשיח בקרוב נבין שכל מה שהתרחש - הכל היה לטובה".

גם שיעורו השבועי של הגר"ע יוסף הוקדש לעילוי נשמת הנרצחים בהודו. עם תחילת השיעור, התייחס הגר"ע לאשר אירע בבית חב"ד בהודו ואמר כי הוא מקדיש את שיעורו השבועי לעילוי נשמת הנרצחים בבית חב"ד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}