י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מדורת השבט גועשת בחדרי חרדים

ערב הבחירות לעיריית ירושלים, אתר 'בחדרי חרדים' התפקע מרוב גולשים, מגיבים ומתווכחים. כתב 'הארץ', יאיר אטינגר, על הפורום שהפך לאחד הסואנים והמעניינים ביותר ברשת האינטרנט

צילום: דניאל בר-און / ג'יני, 'הארץ'
צילום: דניאל בר-און / ג'יני, 'הארץ'

מנהל אתר האינטרנט "בחדרי חרדים" קיבל לפני כשנה לתיבה האישית שלו "פנייה ששינתה לי את החיים", כלשונו. הכותב היה בנו של חסיד שנאשם בסדרת מעשי אונס בילדים. הוא ביקש להסיר מהפורום דיון סוער שבו נחשפו לעיני כל שמו ותמונתו של אביו, ופרטים על המשפחה. "הבן, היום אדם מבוגר, כתב שהוא לא שוכח איך נשבר כילד ביום שנודע לו שאביו הוא אנס, והנה עכשיו, "הבן שלי יצטרך לעבור את הגיהנום הזה בעצמו". "מיד מחקתי את כל הדיון מהאתר", סיפר המנהל.

אותה פנייה היתה בעבור המנהל - המזדהה לצורך הכתבה בכינויו ברשת, "דוב האזרחי", ומנהל את האתר יחד עם דוד רוטנברג, שבעצמו מוכר לאלפי חרדים כ"דוד10" - תזכורת לעוצמה שצבר האתר, שעלה לראשונה לפני שבע שנים והיום משמש פורטל חרדי ל-170 פורומים ייחודיים. היא הוליכה לדיון מחודש על המדיניות הליברלית הנהוגה ב"חדרי חרדים" בכל הנוגע לתכנים העוסקים בעבירות מין בחברה החרדית.

כל זה היה לפני שנה. מאז התרחב "בחדרי" לאתר חדשות המעסיק צוות כתבים, ועמו התרחב גם טווח הדילמות. בשבוע שעבר פירסמה חברת "גלובל-נטוורקס", שחולקת את הבעלות על האתר עם "דוד10" ו"האזרחי", נתונים על רגעי שיא בחשיפה לאתר, לפני כשבועיים: ביום יחיד נצפו 1.5 מיליון דפים בפורטל, בין השאר על ידי כ-50 אלף גולשים חדשים, תוספת של 30% למספר הצופים בו בדרך כלל. לדברי האזרחי, בתקופת השיא נכנסו מדי יום לאתר כ-300 אלף גולשים. הפורום הפופולרי ביותר באתר, הנקרא גם הוא "בחדרי חרדים", הוא אחד הסואנים והמעניינים ביותר ברשת בעברית.

סיבת הנתונים המרשימים הללו, שמשמעותם שהאתר הפך בעצם למדורת השבט החרדית, היא מערכת הבחירות המקומיות בירושלים, שזיעזעה את הרחוב והפוליטיקה החרדית, ודחפה את התשוקה לוויכוחים לשמים. במשך שבועות ארוכים כל רסיס מידע, כל פשקוויל וכל שמועה, כל דרשה וכל ניד ראש של אחד הרבנים - הכל נהפך לאלפי אשכולות (דיונים) חדשים, שהיו זירות לוויכוחים אין סופיים, פרשנויות, רכילויות, עקיצות ובדיחות.

התסיסה בפורמים היתה רבה כל כך, עד שהמנהלים נאלצו לערוך "מבצע חסימות" של משתתפים שהתעלמו מדרישת האתר שלא לבזות רבנים ולא להשמיץ כותבים אחרים. "חסמנו המון משתתפים והורדנו המון אשכולות", סיפר האזרחי, והציג על מסך המחשב הנייד שלו רשימה אין-סופית של נפסלים. "זו תקופה מאוד סוערת, שמשתקפת באתר הרבה יותר מאשר ברחוב. כאן אנשים יכולים להגיד מה שהם רוצים ומקבלים חשיפה עצומה. אני מודיע לך, חברי הכנסת החרדים עוקבים אחרי כל מלה שנכתבת בפורום, והרבה פעמים יש להם השגות. חלק מהדברים מגיעים גם לגדולי ישראל".

"האזרחי" דוחה את ההאשמות מצד חסידי גור, שתומכי מאיר פרוש השתלטו על הדיונים באתר: "מטבע הדברים, הצד המפסיד, כלומר הצד של פרוש, הוא הצד הצעקני יותר", אמר, "אבל אנחנו צריכים להיות מאוד אחראים, כי יש כאלה שמנצלים את הבמה לסגירת חשבונות תוך הפצת שקרים ושמועות". "תפקידנו הוא לתת אפשרות לפרט להביע את דעתו, אבל אם יש משהו שאני מצטער עליו, הוא שבתקופה הזאת לא תמיד תפסנו בזמן אמירות לא ראויות, שגרמו לנזק. אם אני עושה חשבון נפש, אולי היינו צריכים לקחת לקראת הבחירות עוד עשרה מפקחים בפורומים, שיורידו תכנים לא ראויים ויחסמו משתמשים".

אבל במבחן תוצאה, נדמה כי גבולות הדיון הליברליים ב"בחדרי", שאיפשרו בתקופת הבחירות את פרסומם של טקסטים בוטים, לצד העלייה הדרמטית במספר הגולשים וההודעות, הם ציון חשוב במערכת היחסים המורכבת של החרדים עם האינטרנט. אם מצרפים לכך התפתחויות נוספות, כמו הצלחת העיתונים העצמאיים, וההישגים שנחלו בקלפיות חוגים שבעבר נחשבו אאוטסיידרים בחברה החרדית, מצטייר שוק כמעט חופשי של רעיונות ומחשבות.

"'בחדרי חרדים' הביא לשינוי דרמטי בחברה שלנו, כי אנשים יודעים לשמוע וגם להקשיב יותר מאשר בעבר", סבור האזרחי. "בעבר, נציגי הציבור שלנו היו מקבלים רק מלים יפות בעיתונות, וכעת הם קולטים את רחשי הציבור האותנטיים. זה יכול להשפיע על קבלת ההחלטות. קטונתי מלדבר על גדולי ישראל, אבל זה בוודאי נכון לגבי העסקנים שיושבים לפניהם. יש פה תהליך של דמוקרטיזציה, שבו העסקנים חווים כרסום במעמדם ומשלמים את המחיר. אני חושב שזה מחיר ראוי".

לדבריו, אחת המעלות של הפורום היא האפשרות של חרדים "להוציא קיטור" באמצעות כתיבה, נזעמת ככל שתהיה: "אנשים מוציאים את הקיטור פה ולא במקומות אחרים. יש מי שיגיד שזה מסוכן, אני לא מקבל את זה, להיפך: לולא הפורום המצב ברחוב היה יותר גרוע, בפרט כי אנחנו משתדלים לאזן".

קישורים:
מקור: הארץ
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}