י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

בתי כנסת בירושלים בסכנת סגירה

בשכונת נווה יעקב פועלים מזה מספר שנים בתי כנסת שנבנו ללא אישור. עם לופוליאנסקי הם הגיעו להבנות שבשתיקה. אבל עם תחילת כהונתו של ראש העיר החילוני, קיבלו בתי הכנסת צו הריסה • פרסום ראשון

ברקת. התחלה ברגל שמאל?
ברקת. התחלה ברגל שמאל?

מערכת הבחירות הסוערת בירושלים כבר מאחורינו. הסיסמאות האדומות מדם המזהירות מבחירתו של ראש עיר חילוני, נשכחו בתהום הנשייה. נרענן לרגע את זכרונכם במודעות האיומות והמפחידות מלפני הבחירות: מה לא הזהירו? בתי כנסיות יסגרו, תקציבים יוקפאו. משרות יאבדו, ועוד כהנה וכהנה בשורות המספיקות לכל יהודי ירא שמיים לקחת את עצמו ואת משפחתו לקלפי, ולשלשל לתוכו את הפתק ל'מועמד החרדי היחיד' לראשות העיר.

האומנם? אכן כצעקתה? האם ראש עיר חילוני יביא אסון על מוסדות תורה, ויביא לסגירת בתי כנסיות? אם תשאלו את תושבי שכונת נווה יעקב בירושלים, הם יענו לכם תשובה חיובית. אכן, מינויו של ראש עיר חילוני, מביא לסגירת בתי כנסיות.

הסיפור הוא בעצם סיפורה של שכונת נווה יעקב. נווה יעקב נמצאת בתהליך התחרדות מואץ בשנים האחרונות. מטבע הדברים נזקקו התושבים החרדיים למבני ציבור, אך כאלה- אין. בצר להם, פלשו התושבים החרדיים לשטחים ציבוריים והקימו עליהם בתי כנסיות.

בין בתי הכנסיות החדשים שנבנו, היו "בני הישיבות" ו"שערי תורה" מהבולטים שבהם. בית הכנסת "שערי תורה" שוכן ברחוב זוין בשכונה, ובין כתליו מתפללים כמה מאות מתושבי השכונה. הבית כנסת נמצא בנשיאותו של הרב וובר, רב השכונה. יצוין, כי בית הכנסת שוכן בבנין של ממש שנבנה מכספי המתפללים. הבנין הוקם ללא אישורי בניה. בית הכנסת "בני הישיבות", הוא בית כנסת חדש יותר, השוכן גם הוא על שטח ציבורי. בית הכנסת שוכן בקרוון זמני, ובו מתפללים כמאתיים חמישים מתפללים, מהאזור המתחרד. כסף רב הושקע בקרוון, שכאמור, גם הוא הוצב ללא אישורים מתאימים.

במהלך השנים האחרונות, הגיעו המתפללים להבנה שבשתיקה עם העירייה. למרות שאין אישורי בניה, העלימה העירייה עין, ונתנה זכות קיום לבתי הכנסת. אחד מהמתפללים אף סיפר לנו, שהיו הבנות עם גורמים בעירייה להכשיר באופן רשמי את בתי הכנסיות, מכיוון שהוקמו ממילא על שטחים ציבוריים, ומבחינת הטאבו התאימו לשימושם כבתי כנסת. כל זה היה שבראשות העירייה עמד אדם חרדי, במקרה זה אורי לופוליאנסקי, שהיה ער לצורכי תושביה החרדיים של שכונת נווה יעקב.

בשבוע שעבר זה נגמר. בתי כנסת קיבלו מהעירייה צו הריסה. לאחר שפנו לגורמים חרדיים בעירייה, והפעילו לחץ על הפיקוח, אמר להם המפקח:"צווי ההריסה היו מוכנים עוד לפני הבחירות, אם פרוש היה עולה, לא היה שום תוקף לצווים והייתי גונז אותם, עכשיו שברקת עלה, אתם תצטרכו להתמודד עם הריסת בתי הכנסת. נגמרו החגיגות".

התושבים המזועזעים ניסו למחות בעירייה, אך ללא הועיל. הפקידים אטמו את אוזנם משמוע. אכן, מי שחשב שאין זה נורא שיעלה ראש עיר חילוני, התבדה. עכשיו נשארים תושבי נווה יעקב ללקק את הפצעים.

ההשקעה בבית הכנסת "שערי תורה" היא אדירה. רבבות דולרים הושקעו בבניין החדש, שהוא 'שטיבלאך' השוקק חיים בכל ימות השנה. הרצפה המרוצפת שיש וחיפוי האבן הירושלמי בכל הבניין, הגיעו מכספי אנשים שחסכו מפיתם ותרמו למען בניין בית ה'. כעת, הכל יכול לרדת לטמיון. מן הסתם תושבי השכונה יעצרו בגופם את הדחפורים, ואלו מראות שגם ניר ברקת לא היה רוצה לראות.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 41 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}