י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"אבי מעולם לא היה נגד חב"ד"

החלל שהשאיר אבא, האלימות בציבור החרדי, והיחס לחב"ד • בשבוע שעבר צוין יום הזיכרון להגרא"מ שך זצ"ל, שהקים את תנועת 'דגל התורה', לפני 20 שנה. סיבה טובה לקיים שיחה עם אפרים שך • ראיון מיוחד

אפרים שך. צילום: חבדניק. קום
אפרים שך. צילום: חבדניק. קום



בשבוע שעבר חלף בשקט מוזר יחסית יום מיוחד בהיסטוריה החרדית בארץ-ישראל. ביום רביעי לפני עשרים שנה התקיימו בחירות בישראל - בחירות הזכורות לציבור החרדי כ'בחירות תשמ"ט', בהן התמודדו דגל התורה ואגו"י זו מול זו.

הבחירות דאז הותירו צלקות בציבור החרדי, צלקות שעדיין לא נמחה חותמם. כולנו קיווינו, שהלקחים הופקו, שהמסר שנלמד בדם, יזע ודמעות הוטמע בציבור, והמראות שנראו אז לא יחזרו על עצמם.

השבועות האחרונים הוכיחו שטעינו.

עשרים שנה אחרי - ושוב אלימות ברחובות. ציבורים רחבים מושמצים, ושוב מדברים על עיתון חדש. משמעותו של עיתון חדש במגזר החרדי הוא יצירת פלטפורמה לפעילות פוליטית, ועל פי ההערכות, אולי נראה מפלגה חרדית חדשה.

חוזרים עשרים שנה אחורה.

בשבוע שעבר צוין יום הזיכרון להגרא"מ שך זצ"ל, שהקים את תנועת 'דגל התורה', לפני עשרים שנה.

ציון שני אירועים אלו בשבוע אחד הביאו אותנו לקיים ראיון עם אפרים שך, בנו של הגרא"מ שך. אפרים שך למד למד בישיבת 'תפארת צבי', לאחר מכן עבר ללמוד בישיבת חברון. הוא למד גם באוניברסיטת אוטווה בקנדה ובישיבה יוניברסיטי בניו-יורק. במסגרת לימודיו רכש תואר מוסמך ותואר דוקטור במחשבת ישראל ובתולדות עם ישראל בימי הביניים. כיום הוא משמש כמנהל מחוז ירושלים במחלקה לחינוך מבוגרים במשרד החינוך, ומנהל המחלקה לבתי-ספר עבריים בתפוצות.

יהודי מרתק ורב-גוונים, אשר מלווה את המאבקים הפנים-חרדיים כמשקיף מבחוץ. הראיון התנהל בקושי מסויים. שכן המרואיין לא שש לענות על שאלות. כנראה אינו מרגיש שיכול לתרום כיום לציבור המפולג.

"אין ספק שזו חסידות מיוחדת"

• שבע שנים בלי אבא. איך מרגישים?

"יום הזיכרון היה לפני כשבוע. עדיין קשה בלי אבא. זה לא רק אני שנשארתי בלי אבא, עולם הישיבות כולו התייתם. אני חושב שאת החלל שהשאיר אבא בעולם הישיבות אף אחד עדיין לא הצליח למלא. מרגישים את החיסרון כל רגע, גם במובן האישי וגם בהסתכלות ציבורית".

• אתה עוקב אחרי הפוליטיקה החרדית? אתה מודע לקרב הניטש בתוך הציבור החרדי, גם בתוך 'דגל התורה'?

"אני עוקב בהחלט, והאמת בדאגה מסויימת. אני קורא גם בעיתון 'יתד נאמן', וגם בעיתונות הכללית, מה שקורים אצלכם העיתונות החילונית, וכואב לי לראות את המלחמות הפנימיות. אני מאוד מקווה שתצליחו להחזיק את המסגרת, תשמרו את האחדות, ולא תתנו לפילוג לנצח".

• בפעם האחרונה שהייתה יריבות כל-כך עזה בתוך הציבור החרדי, בשנת תשמ"ט, הגרא"מ שך הוביל את המאבק. אתה לא חושב שהמחלוקת של אז התירה את האלימות במגזר החרדי?

"אבא לא נלחם. הוא היה נגד מלחמות. והוא גם הזהיר את תלמידיו לא להילחם. בשנת תשמ"ט אבי התחיל תהליך שהוא בעצם מהפך חברתי. הוא ראה שלא נותנים לציבור בני התורה שוויון זכויות, והחליט ללכת למהלך שיציל את כבודם. עד אז, הם היו למרמס. לא התחשבו בהם, והוא העלה אותם על המפה. אבל תוציאו מהראש שהוא גרר את הציבור לאלימות. זה שקר. הוא רק דאג לציבור אותו הנהיג. לא היו לא שום כוונות פוליטיות".

• אם אביך היה חי כיום, הוא היה עוצר את זרם האלימות?

"אני מאמין שהוא היה עושה הכל כדי למנוע את האלימות בתוך הציבור החרדי, הוא לא היה נותן לדברים לגלוש לכדי איפה שהם נמצאים היום. זה חילול ה' נורא. אני חושב שחייבים לפנות לגדולי ישראל, שיעצרו את התופעות הללו. אני לא מבין למה אתה פונה אלי, אין גדויילים (בהברה אשכנזית אותנטית - ש.א)?"

•ישנן שמועות המדברות על כך שהעברת מסרים בין האדמו"ר מליובאוויטש לאביך. זה נכון?

"אני מעדיף שלא לדבר על זה. אבל אני רוצה להגיד דבר אחד מאוד חשוב: אבי מעולם לא היה נגד תנועת חב"ד. הוא התבטא נגד המשיחיות, אבל על החסידות עצמה הוא מעולם לא דיבר. אין ספק שזו חסידות מיוחדת שעושה רבות בקירוב אחינו התועים לאבינו שבשמיים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 25 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}