י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"אנחנו הולכים להתרסקות" • ראיון מיוחד

ר' דודי זילברשלג, ראש הצוות האסטרטגי של פרוש, מנתח הכישלון, מדבר על האלימות, מציע פיתרונות לקרע שנוצר, וקובע: "אם רשימת 'יהדות התורה' תישאר כפי שהיא - לא עוברים את אחוז החסימה"

"אני מבוהל ממה שקורה בתוך הציבור". זילברשלג
"אני מבוהל ממה שקורה בתוך הציבור". זילברשלג

לפני כשלושה שבועות, במהלך המירוץ שניהל ח"כ מאיר פרוש לראשות עיריית ירושלים, ראיינו את הצוות האסרטגי שליווה את המועמד החרדי לראשות העיר. מי שעמד בראש הצוות היה ר' דודי זילברשלג.

זילברשלג, לשעבר מו"ל עיתון 'בקהילה', ואיש קמפיינים ותיק, היה נשמע אז כמעט זחוח. בשיחה שקיימנו עמו אז, אמר: "הערכה שלי, פרוש לוקח. הפער יהיה בערך שמונה אחוזים לטובת פרוש".

חזרנו אליו היום, שבוע לאחר מערכת הבחירות הסוערת. רצינו לשמוע איפה, לדעתו, נכשלו מנהלי הקמפיין.

•אתה רואה כישלון אישי בכך שפרוש לא נבחר לראשות העיר?

"אני רואה את הכישלון שלי בכך שלא צפיתי את ההתנגדות בתוך המגזר החרדי. אמרתי כל הזמן, שהציבור החרדי יגיע לשפיות, ויתאחד בסופו של דבר. במבט לאחור אני חושב, כמי שעבר את מאורעות תשמ"ט, שזו היתה טעות פטאלית לחשוב כך. בשאר המקומות, כמו הציבור הדתי-לאומי והחילוני, התוצאות היו סבירות. הכישלון הוא חד-משמעי פנים חרדי.

"אמנם היו דיבורים בתחילה שהגרי"ש לא יתמוך בפרוש, וגם על חסידות בויאן אני אמרתי שבסוף תהיה תמיכה. מה שהתברר בסוף כנכון. לגבי חסידות גור, הייתי יכול להישבע בנקיטת חפץ שהם לא יתמכו במועמד מחלל שבת. זאת הייתה הטעות העיקרית שלי".

• תופעת האלימות מרימה את ראשה. איך אפשר לעצור זאת?

"את האמת אומר, אני מבוהל ממה שקורה בתוך הציבור. פשוט מבוהל. מי שיש לו אחריות לציבור חייב לקפל את הדגלים. אם לא נתעשת, אנחנו הולכים להתרסקות, לא רק במערכת בחירות הקרובה, אלא התרסקות לדורות. אני אומר את זה דווקא כאחד מהמחנה שהובס. מי שיש לו אחריות לציבור שקם מעפר לאחר השואה במאמצים על טבעיים, שיפסיק את האלימות.

"אני אתן לך דוגמא. אין בליבי שמחה על כך ש'שפע שוק' מתמלאת בקונים. אפילו שהקרב ב'שפע שוק' היה מכוער, ואני לא בטוח שהתנהל ברמת העסקנים על טהרת הקודש. כמובן שבפני גדולי הדור שהביעו את דעתם בנושא, אין לי מילה. הם הרבה מעל הבנתי והשגתי. אבל בסופו של דבר אנחנו אמונים על דעת תורה, על ערכים של ציות לגדולים, ולא זו הדרך להביע מחאה".

• מה הפיתרון לאלימות? איך מוצאים פתרון מהסבך אליו נקלענו?

"לדעתי, צריך לשנות את השיטה. להגיד די לסקטוריאליות. צריך אנשים שהם א-מפלגתיים. אני אתן לדוגמא שני אנשים כאלו: יש את חנניה צ'ולק ואת אלימלך פירר. שניהם אנשים שהוכיחו שהם דואגים לכולם. נכון שיש להם השתייכות מגזרית, אבל הם מוכרים כאנשים שהם מעל זה. אני נותן אותם רק כדוגמא, כי אני חושב שכיום הם עושים עבודה שחבל לוותר עליה.

"צריך שהנציג לא יהיה מחוייב רק למוקד הכוח ששלח אותו. ישנם חברי כנסת שדואגים אך ורק לחסידות ששלחה אותם לכנסת. זה לא חבל? זה לא בזבוז משאבים מיותר?. קח לדוגמא את הרב שמואל הלפרט, יהודי מיוחד ותלמיד חכם משכמו ומעלה, הוא הבין שמוקד הכח שלו זה חסידות ויזניץ, ומאותו רגע היה מחויב להם באופן טוטאלי. זה לא חבל? אנשים לא מפלגתיים יוכלו לדאוג יותר למקוואות בערי ספר לבתי ספר בערי פריפריה וכדומה. אני חושב שזה מוצא של כבוד מהמבוי הסתום אליו נקלענו".

• מדברים על עיתון חדש, אתה נותן לזה סיכוי? האם זה מהווה פלטפורמה לתנועה פוליטית חדשה שתקום?

"אין ספק שעיתון זו התחלה של תנועה פוליטית. 'יתד נאמן' היה הקדימון של תנועת 'דגל התורה'. אני לא חושב שצריך להקים עכשיו מסגרת פוליטית חדשה. אני רוצה להגיד משהו שלא בטוח ימצא חן בעיני כל החברים שלי: העיתון הכי רציני והכי מחנך שקיים היום בציבור החרדי זה עיתון 'המודיע'. יש להם עורך - הרב שניידר. יהודי תלמיד-חכם, הגון וירא שמיים. אני לא חושב שיש עוד הרבה עורכים ברמה שלו בציבור החרדי.

"'המודיע' עשו טעות כשהם הזדהו לחלוטין עם חסידות גור, הם היו צריכים להזדהות עם כולם. אני מבין שזו בעיה קשה, וגם בישיבה שהייתה ודובר על העיתון החדש, אמרתי במפורש: העיתון יצליח רק אם ייתן ייצוג מכובד לכולם. לכל המגזרים. ולכל החסידויות, ולחלקים בתוך החסידויות. זה סוד ההצלחה של עיתון חדש, כמו בפוליטיקה ככה בעיתונות, להתעלם מהסקטוריאליות, ולייצג את כולם. גם את גור. כי הרי בסופו של דבר העיתון יקום או יפול על הצד המסחרי, והוא יצליח רק אם הוא יהיה מעל המחלוקות".

• בעיצומה של מערכת הבחירות, פורסמה קלטת של מאיר פרוש נושא דברים בחסידות בעלזא - על מי האשמה?

"זו נפילה. וללא ספק קודם כל זו נפילה של מאיר פרוש. בן אדם שאומר משהו צריך לעמוד מאחורי המילים שלו. גם אם זה נאמר באידיש בכנס פנימי. לא הייתי נותן לו הנחה על הטעות הזאת. זה שהוציאו את זה החוצה, זו חציית קווים אדומים שלא זכורה לי מעולם. פשוט בושה וחרפה".

•תאריך היעד לבחירות לכנסת הולך וקרב. המשבר יסתיים? נלך ברשימות נפרדות?

"אני שומע שיש מגמה להחליף את כל הרשימה. אני חושב שזהו צעד מבורך. יש בזה בעיתיות, להכניס רשימה שלמה בלי אף אחד עם ניסיון פוליטי. ויש אנשים מצוינים ברשימה היום. אבל אני חושב שצריך למצוא את הדרך לרענן את הרשימה. שלא תהיה סקטוריאלית במתכונת הנוכחית.

"הפוליטיקה החרדית במתכונתה הנוכחית הגיעה לסוף דרכה. אם הרשימה תישאר כפי שהיא היום, לאחר הבערה שהודלקה בבחירות לירושלים, אנחנו לא עוברים את אחוז החסימה. מאותו רגע שהתחילו לתת פרשנויות לדעת תורה, ולפרשן את גדולי הדור, הבנתי שאנחנו בסוף עידן.

"אם אני מתיימר להבין הלכי רוח בציבור החרדי, הרשימה הנוכחית לא עוברת את אחוז החסימה. אני מסתובב ברחוב ושומע את האנשים, זוהי דעתי. אם ירעננו את הרשימה, נצליח להציל חלק, אני חושב שיש כאלה שהפסדנו לעולם".

• משהו מעודד לסיום?

"אני מאמין ששורש המילה שבר הוא לא רק מלשון חידלון ומשבר אלא גם מלשון פרנסה ותקומה. המגזר החרדי בכללותו דורש שלום, ולא רוצה פילוג. גם כשמכניסים אותו לזה הוא רוצה לצאת. בסוף השפיות תגבר, ואולי נצא מחוזקים מהמשבר שאנחנו עוברים. אולי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 46 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}