י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

חשבון נפש עם אברהם רביץ • מיוחד

פרישה: "נשאר גם לכנסת הבאה". 'טוב': "מקומם ב'דגל'". 'יתד נאמן': "לא העיתון שלי". האלימות: "הרב שך אמר: רק משטרה". ההפסד של הבן: "יש אנשים שהיו בביתר וכעת בי-ם, שהתנהגו בנכלוליות"

"אז עכשיו שאני אפרוש?". אברהם רביץ
"אז עכשיו שאני אפרוש?". אברהם רביץ

אחד מהקולות השפויים שנותרו בפוליטיקה החרדית הוא ח"כ אברהם רביץ. רביץ, איש רהוט, בעל קול חד וברור, אינו נרתע לדון על כל הנושאים הבוערים בציבוריות החרדית. יש בקולו מין יושר, יושר שאינו נשמע בקרב הפוליטיקאים האחרים.

פתחנו את הראיון דווקא במה שקורה בתוך 'דגל התורה'.

• הייתה אתמול ישיבת סיעה, על מה דיברתם?

"אכן, הייתה ישיבה של הנהלת 'דגל התורה'. בדיון השתדלנו לדבר בעיקר על העתיד, ולא על העבר. גם נושאים מהעבר הועלו, אך הדיון התמקד בעתיד הן של דגל התורה והן של מפלגת יהדות התורה. זה לא סוד, שתאריך הבחירות לכנסת הולך ומתקרב. התאריך לא מחכה. לא למריבות, ולא לפלגנות. באופן טבעי, כל הפלגים ב'יהדות התורה' היו צריכים לשבת ולתכנן את קמפיין הבחירות. מכיוון שזה לא קורה, הוחלט בישיבת הסיעה אתמול, שסיעת 'דגל התורה' תתחיל להתכונן לבחירות. בינתיים לבד. המטות מהבחירות המוניציפאליות לא יסגרו וימשיכו לעבוד לבחירות הכלליות מטעם 'דגל התורה'.

"מבקשים מאיתנו לפשר בין החלקים בתוך 'אגודת ישראל'. אני לא חושב שיש לנו מה לתרום. הם אנשים בוגרים ואני מקווה שיסתדרו בניהם. הצפייה שלנו שתהיה רשימה מכובדת שמקובלת על כל הפלגים בציבור החרדי, ושהשלום יחזור לשכון בתוך הציבור החרדי".

• יש שמועות על כך שזו הקדנציה האחרונה שלך, זה נכון?

"אני מכהן כחבר-כנסת כבר שמונה כנסות. כל כנסת יש אנשים בעלי אינטרס שמפיצים את השמועות האלה. אני נשאר גם לכנסת הבאה. מי שצריך ללכת או רוצה ללכת - שיילך. אני נשאר. יתירה מכך, אנחנו מתבררים כאי שפוי בודד בתוך הציבור החרדי, ואני שומע את זה גם מחוגים שהם לא החוגים הטבעיים שלנו. אנחנו מתבררים כאופציה השפויה בתוך הציבור. אז עכשיו שאני אפרוש? זה פסיכולוגיה בגרוש של בעלי אינטרסים צרים שאינם דואגים את דאגת הסיעה".

• בשנים האחרונות מתפתחת תנועה חדשה, שהולכת וצוברת תאוצה פוליטית - מפלגת 'טוב'. מה אתה חושב עליהם?

"ישבתי עם אנשי המפלגה הזאת מספר פעמים, לשיחות ארוכות. הם אנשים נחמדים שמעלים בעיות אמיתיות וכואבות. הסברתי להם, שכל הבעיות הן נכונות וראויות להתייחסות, אבל זה לא מצדיק הקמת מפלגה חדשה.

"אדרבה, הם צריכים להיכנס לפעילות בתוך המפלגה ולפעול מבפנים לפתרון הבעיות. גם אני ושאר חבריי לסיעה, עסוקים עד מעל הראש בפתיחת שנת הלימודים לסדר לאותם אנשים מוסדות לימוד. אבל האנשים האלה נמצאים בקונפליקט, מצד אחד הם בשר מבשרה של 'דגל התורה' ושותפים לרעיון האידיאולוגי שעליה הוקמה המפלגה. מצד שני, הם רוצים מסגרות לימוד קצת שונות ממה שמקובל אצלנו. ישבנו ודיברנו, עד שהם אמרו לי: 'ר' אברהם מקומך אצלנו, בא תצטרף אלינו'. אני חושב שהם צריכים למצוא מקום בתוך 'דגל', אם היה לי יותר זמן להידברות איתם, יכול להיות שהיינו מגיעים להבנות".

• זו לא קצת היתממות? ב'יתד נאמן' תוקפים אותם. גם בבית שמש עשו עליהם 'עליהום'. להגיד שהאנשים הללו יצטרפו ל'דגל', זה לא קצת נאיבי?

"זה לא סוד שאני אומר לא מהיום ש'יתד נאמן' הוא לא העיתון שלי. אני אומר את זה ומתבייש, אבל זה המצב. יש עוד מפלגה שהעיתון מכתיב להם את ההתנהלות? לליכוד יש עיתון? מה זה עיתון? חתיכת נייר. מי שלא מתאים לו שלא יקרא את העיתון. אין לאנשי 'טוב' מה להתייחס לזה. מקומם איתנו ב'דגל התורה'. גם, אין לי טענות עליהם. הם עדיין חסרי ניסיון. ואני לא חושב שהמנדט בביתר ובבית שמש יתרום למאבק. יש אנשים שישתיקו אותם ולא יתנו להם לפעול, אז מה הם הועילו?"

• מה אתה אומר על המאמרים התוקפניים ב'יתד' בימים האחרונים?

"אני לא מבקר העיתון, ולא הדובר שלו. הם טוענים, ואני לא יודע אם זה נכון, שגדולי הדור עוברים על כל מילה במאמרים. מהספק שזה נכון, אני מנוע מלהביע את דעתי. אבל אני יודע שברגע שהגרי"ש אמר להצביע עבור פרוש, ואני לא יודע בדיוק את הנוסח שהוא אמר, הפסקתי את המערכה נגד פרוש, צלצלתי אליו ואמרתי לו שאשתף פעולה בכל מה שיצטרך. אפילו הקלטתי תשדיר תעמולה עבורו. לא מכיוון שהדעה שלי על פרוש השתנתה, אל מכיוון שזה מה שהגרי"ש הורה. הדברים שלי בסוף הוכיחו את עצמם. ואני רק שואל את אנשי 'יתד', למה לא פרסמו את המאמר חודשיים קודם. איזה תועלת יש לזה עכשיו?"

• מה דעתך על האלימות בציבור החרדי?

"זה לא חדש לי, אני בוגר תשמ"ט. גם אז הייתה אלימות. זרקו עלינו חפצים והשתמשו נגדנו באלימות פיזית ממש. שאלנו את הרב שך מה לעשות, והוא ענה לנו בשתי מילים: "רק משטרה". גם אחרי ההוראה הזאת, מאוד נזהרנו מללכת למשטרה. אני שומע שגם היום יש תוכנית להקים עיתון, ונלחמים בעיקר בזה. גם אז נלחמו ב'יתד נאמן'. הלכו לגופים עסקיים שלא יפרסמו אצלנו ואיימו על מנויים. לדעתי זה השתלחות חסרת רסן של מאווים נסתרים שמתחבאים אצל אנשים, ומוצאים פורקן במערכות מהסוג הזה. אני מאוד מקווה שזה ייפסק".

• הבן, יצחק, מהעיר ביתר צוטט כשאמר: "לספרדים אין מקום בסיעת 'דגל התורה'". אתה מסכים לזה?

"אני חושב שהדברים יצאו קצת מהקשרם. מה שהוא התכוון להגיד וארחיב קצת את הדברים הוא, שכל סיעת 'דגל התורה' הוקמה עקב הסירוב של תנועת ש"ס לרוץ ביחד, בשנת תשמ"ט. הוי אומר שחוט השדרה המרכזי של התנועה הוא האשכנזים. ודאי שיש מקום לספרדים, אבל המפלגה הוקמה על ידי אשכנזים.

"בביתר, רץ שטרית במפלגה ספרדית נפרדת שנקראה 'מרביצי תורה'. הוא ציפה לקבל 3 מנדטים, ולבסוף קיבל רק מנדט אחד. לאחר מכן החליט שהוא מצטרף לתנועת 'דגל התורה', וקיבלו אותו בכל הכבוד הראוי. אבל לא יכול להיות שמי שהצטרף לסיעה יטען לכתר, זה לא הגיוני. אין כאן שאלה של גזענות, אצלי בבית לא שמעו אף פעם כאלה דברים של אשכנזים וספרדיים, יש כאן ראיה פוליטית שזה פשוט לא מגיע לו".

• מה אתה אומר על ההפסד שלו בביתר? אתה מרגיש נבגד?

"בוודאי. ואם לא הייתי אביו, הייתי זועק על העוול הזה. הבן שלי, כל המטרה שלו היא להפוך את ביתר לעיר של תורה. הוא לקח על עצמו חובות וביסס את ה'כוללים' בעיר ביתר. הוא היה צריך את התפקיד הזה למנף את אסיפת הכספים שלו בחו"ל.

"כשהוא מגיע עם טייטל של סגן ראש עיר, זה נראה יותר מכובד. הלכו אנשים ועשו מאחורי גבו. הוא מאוד תמים, הוא הלך לשאול את חברי הסניף אם יצביעו לו ו-20 מתוך 31 השיבו בחיוב. ואחר-כך עשו לו תרגיל. יש אנשים מתוכנו, גם כאלה שהיו בעבר בביתר ונמצאים עכשיו בירושלים שהתנהגו בחוסר הגינות, בנכלוליות, ובכפיות טובה והם הלכו וחתמו עם פרוש ששטרית יקבל את הסגנות אפילו שרובינשטיין לא רוצה אותו.

"אומרים ששטרית עזר לאנשים, זה נכון. אבל שוכחים שהוא היה עוזר של פינדרוס וזה היה תפקידו בשכר. הבן שלי, עזר לכל תושבי ביתר בלי לקבל שכר. לקח על עצמו חובות, וככה גמלו לו. זה העונש שמקבלים אישי ציבור, כפיות טובה. אני מצר על כך".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}