י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"ליטאים שמו 'לבן'. אז להאשים רק את גור?"

ביום שאחרי הבחירות ניתן לזהות סיפוק בקרב בכירי עסקני גור: "מעכשיו כל פוליטיקאי יבין שהוא לא יכול לבצע מחטפים ולעקוף את החסידות". אבל יש גם הפקת לקחים

ליצמן נואם בפני אברכי גור. צילום: עיתון משפחה
ליצמן נואם בפני אברכי גור. צילום: עיתון משפחה



מה לא אמרו על חסידות גור במערכת הבחירות שזה עתה הסתיימה: כוחניים, שתלטנים, לא רואים אף אחד חוץ מעצמם. וכמה חיכו למפלה שלהם. הררי פרשנויות נכתבו על המצב הפוליטי הפנים-חרדי - באם פרוש ייבחר.

אף אחד לא דיבר על הפסד.

היה משהו באוויר שלא נתן לדבר על כך. העיתונות החרדית כולה התגייסה (מלבד 'המודיע', שגם התרכך בשבוע האחרון) להצלחתו של מאיר פרוש. כולם הזהירו מהפילוג שנוצר בציבור החרדי והאשימו את 'הסיעה המרכזית'. חסידות גור, מצידה, החזירה בחוברת 'עצור במילין', בה הוצגה עמדת החסידות.

עסקני גור האשימו את מאיר פרוש בסכסכנות ופלגנות, והיריבות עתיקת היומין בין הצדדים מונפה, בצורה חסרת-תקדים, במערכת הבחירות הנוכחית. הרבה שנאה, קנאה, ודם רע יצאו החוצה. צעירי הצאן, שנחשפו לשנאה העזה, כבר לא יחזרו לעצמם. לצער כולם, האיבה הפכה לדגל, וככלי לחידוד ההבדלים בין המחנות.

במקום להתאגד תחת מטריה אחת גדולה, נפתחו עשרות מטריות קטנות. מטריות דוקרות ופוצעות.
השמחה, אם אפשר לכנות זאת כך, היא שהניצחון של ניר ברקת הושג בפער גדול. אם היה מנצח באחוזים נמוכים, לא נראה שהשבר היה ניתן לאיחוי. הניצחון בפער הגדול, כך מקווים, לא יביא להאשמה פנים-חרדית. שכן הבעיה לא הייתה רק בקרב הציבור החרדי. גם הציבור הדתי-לאומי אכזב.

אפשר להתעודד, לקום מבין השברים, ולהתחיל בהליך של שיקום ההריסות.

נכשלנו, זאת העובדה.

אך אם נדע לקחת את ההפסד, ולהפיק ממנו לקחים, נצא נשכרים.

"השקר הגדול של מערכת הבחירות"

ביום שאחרי, אפשר לדבר על סיפוק בקרב עסקני חסידות גור. הניצחון של ברקת הביא אצלם לירידת המתח. כעת הגיע שלב הפקת הלקחים. כך, למשל, יש בחסידות הקוראים לוותר קצת, בפרשיות העומדות על הפרק, ולהחזיר בכך את החסידות למרכז הקונצנזוס.

גורם בכיר בסביבתו של ח"כ יעקב ליצמן אומר היום: "הורם נגדנו דגל. ומי שמרים דגל, לא יכול לבוא בטענות, על איבוד שליטה. כשפוגעים ברב'ה, אנחנו לא יכולים למחות נגד צעירים שיוצאים משליטה. זה טבעי שבחור שמרגיש שפגעו באדמו"ר שלו, יעשה הכל כדי להשיב מנה אחת אפיים לפוגעים. לא רצינו בכך. זה יוצר תדמית שלילית לחסידות, אבל למחות נגדם? משהו מחה על זה שפגעו בחסידות גור? למה אנחנו צריכים להיות יותר צדיקים מהאפיפיור".

• הייתה הוראה להצביע לברקת?

"חד משמעית לא. מי שאומר כך - משקר. בשום מצב לא הורו להצביע לברקת. אני מאמין שיש כאלה שהצביעו לברקת. אבל שוב, אין לנו שליטה על כאלה דברים. ישנם כאלו שחשבו, שככה ימחו בצורה יותר אקטיבית על הפגיעה באדמו"ר, ונהגו כך. אצלנו לא הייתה שום הוראה כזאת. יתירה מכך, במהלך כל התקופה שלח ברקת שליחים על מנת לקיים משא ומתן. האדמו"ר התנגד לזה, ולא התקיים שום משא ומתן. אם הייתה הוראה להצביע לברקת, היינו רוצים לפחות להפיק מזה רווח פוליטי, לא?"

• מה הלקחים שהחסידות מפיקה ממערכת הבחירות הנוכחית?

"לא הגענו כדי להשיג הישגים. הגענו בכדי למחות על הפגיעה בחסידות וזאת עשינו. ח"כ ליצמן אמר מספר פעמים בתקופה האחרונה שדחקו אותנו לפינה, זה לא היה אצלנו לכתחילה. המצב הזה כאב גם לנו, אבל פשוט שמו אותנו בפינה ולא הייתה לנו ברירה. אני חושב שמעכשיו כל פוליטיקאי יבין שהוא לא יכול לבצע מחטפים ולעקוף את החסידות. אנחנו החסידות הגדולה, ורוצים לכל הפחות שיתייחסו אלינו כמו לכולם. אם לא, התוצאות ידועות".

• איך זה שרק גור מוחים? היו עוד רבנים שנפגעו והורו לציבור להצביע לפרוש.

"זה השקר הגדול של מערכת הבחירות. לך תבדוק במקומות הליטאיים את אחוזי ההצבעה וכמה פתקים לבנים היו שם, ותבין על מה אני מדבר. היתה כאן בעצם תורה שבעל פה שיצאה מביתו של הגרי"ש. עצם זה שפינדרוס, במקום הראשון בירושלים, אמר לחבר'ה הליטאים: 'תנקמו על ביתר', מוכיח. הדברים לא נכתבו בשום מקום, אבל הציבור הבין שיש כאן תמיכה מגומגמת שמלובה על-ידי כל מיני אינטרסנטים. ואכן המון ליטאים שמו פתק לבן. אז לבוא ולהאשים רק את גור? זו רשעות".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 69 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}