י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מאחורי הקלעים: כך נמנעה ממשלת לבני

סמוך לשבת עוד נפגשו אנשי המו"מ של 'קדימה' עם ח"כ יעקב ליצמן. הושגה התקדמות משמעותית, והכל היה נראה סגור. אבל אז עצר הגראי"ל שטינמן את הכל • כל הפרטים

הולכים לבחירות
הולכים לבחירות



את הדרמה שהתרחשה עד להחלטתה הסופית של יהדות התורה כי לא מצטרפים לממשלה, לא רבים יודעים. עוד הערב (מוצאי שבת) היו חלקים גדולים מהנהגת יהדות התורה שהשתעשעו במחשבה כמה נוחות כסאות עור הצבי במושבי שרי (או ליתר דיוק סגני שרי) הממשלה.

אלי ישי משיב אש: מוכן לשאת בתואר "סחטן"

לבני החליטה: נכשלתי. הולכים לבחירות

אלי ישי במסיבת עיתונאים: לא מצטרפים


בערב שבת, עד ממש סמוך לשקיעת החמה, ישבו נציגי המשא ומתן של הגב' צ. לבני (כפי שמקפידים לכנותה בתקשורת החרדית), בבית חבר הכנסת יעקב ליצמן בירושלים. מסתבר שהם לא הגיעו לעזור לרבנית ליצמן לבשל מעדנים פולניים לכבוד שבת. מטרת הפגישה הייתה מו"מ קדחתני לקראת כניסה אפשרית של יהדות התורה לממשלה.

ריחות התבשילים של הרבנית ליצמן, מסתבר, עשו את שלהם ובקרב חברי במשלחת הובעה הסכמה לוויתורים מרחיקי לכת בכל הנושאים עליהם נחלקו הצדדים.

לבני, שייחסה חשיבות רבה לפגישה זו, שלחה את מיטב המוחות של צוות המו"מ מטעם קדימה: חבר הכנסת צחי הנגבי, ישראל מימון, ויו"ר הלשכה המיועד ועוזרה האישי אמיר גולדשטיין. מצד יהדות התורה נכח רק יעקב ליצמן, אך הכל היה מתואם עם כל פלגיה של המפלגה, ולמרבה ההפתעה גם סיעת ש"ס עודכנה בנעשה.

הסיכומים שעליהם הגיעו סמוך לכניסת השבת היו הישגים של ממש עבור הציבור החרדי. בין היתר סוכם, כי תקציב הישיבות כולו בסך 700 מיליון שקלים יוכנס לספר התקציב, ויהנה מתוספת של 350 מיליון שקלים שלא במסגרת ספר התקציב.

כמו כן סוכם על תוספת של 100 מיליון שקל לתרבות תורנית (ארגוני הקירוב, הקורסים בשנה האחרונה). ההישג הנוסף שהושג: התקציב המדובר יישאר גם לשנת התקציב 2010 ולא יהיו בשנת התקציב הבאה מאבקים נוספים.

גם בתחום המיניסטריאלי הבטיחו אנשי לבני גדולות ונצורות. ליצמן התעתד לחזור לראשות ועדת הכספים הכל-כך חביבה עליו, וסיעת 'יהדות התורה המאוחדת והשבת' תקבל עוד שני סגני שרים במשרה מלאה.

חגיגה של ממש לציבור החרדי

הסוגיה האחרונה שנשארה על הפרק היתה ירושלים. אנשי 'יהדות התורה' הבינו שהם אינם יכולים להיות אלה שייתנו לגיטימציה למשא ומתן על ירושלים - לאור דרישתו הנחרצת של האדמו"ר מגור שלא לנהל מו"מ בנושא עם הפלשתינים - ודרשו מכתב חתום על-ידי לבני בו תתחייב שלא יתקיים משא ומתן כזה. אנשי לבני הבהירו בצורה חד-משמעית שאין סיכוי לכזה מכתב. אבל גם בנושא זה הושגה התקדמות. אנשי קדימה הציעו שלבני תתחייב בפני אישיות המקובלת על שני הצדדים, שלא יהיה שום משא ומתן על ירושלים. ההצעה התקבלה על ידי ליצמן.

הסיכום היה כי ההידברות תימשך מיד במוצאי-שבת, לאחר התייעצות עם גדולי התורה של המפלגה.

אלא שבמוצאי-שבת פורסם כי מכיוון ש'יהדות התורה' לא קיבלה התחייבות שלא יהיה משא ומתן על ירושלים - היא אינה מצטרפת לקואליציה.

מאחורי הקלעים, מי שחתם סופית את המשא ומתן, ובעצם הוביל לבחירות - היה הגראי"ל שטיינמן, שהורה לנציגי 'דגל התורה' שלא להצטרף לממשלה. הגראי"ל נימק זאת בכך שכיוון שש"ס הודיעה בצורה חד משמעית שאינה מצטרפת לממשלה, הם יציעו משורות האופוזיציה הצעות אי אמון בנושאי דת, ויהדות התורה תימצא במבוי סתום.

הגראי"ל הוסיף כי זה ייראה חילול ה', כאשר הציבור החרדי מצטרף לממשלה שתוותר על ירושלים בעבור בצע כסף.

לאחר החלטתו של הגראי"ל, הודיעה 'יהדות התורה' כי היא אינה נכנסת לממשלה. מה שהביא את לבני, שבתחילה עוד השתעשעה במחשבה להקים ממשלה צרה, להכריז סופית על הליכה לבחירות.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}