י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

"צריך למצוא חלופות לקיצבאות הילדים"

יו"ר ועדת הכספים, פרופ' אבישי ברוורמן, על המשבר הכלכלי העולמי והשפעותיו, מצוקת המשפחות הברוכות, ומצוקת הדיור. וגם ביקורת נוקבת על המדיניות של ביבי • ראיון מיוחד ל'בחדרי חרדים'

ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן. צילום: אתר הצלה
ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן. צילום: אתר הצלה

ח"כ אבישי ברוורמן, פרופסור לכלכלה, לשעבר כלכלן בכיר בבנק העולמי, כיהן כנשיא אוניברסיטת בן גוריון בנגב 16 שנה. לפני כשלוש שנים נכנס בצעד מפתיע לפוליטיקה, והצטרף למפלגת העבודה. הוא מוערך מאוד בקרב קהיליית העסקים בישראל ובעולם, ונתפס בכל שדרות הציבור הישראלי כאיש כלכלה וחינוך מוכשר והגון.

לאחרונה נתמנה כיו"ר וועדת הכספים של הכנסת.

• פרופ' ברוורמן, מה הביא אותך להיכנס לפוליטיקה?

"האמנתי ואני עדיין מאמין שהציבור בישראל מחפש מנהיגות שונה. נכנסתי בכדי להוביל דרך חדשה בכלכלה, במערכת החינוך ובשינוי שיטת הממשל בכללותו".

• לאיזה שינויים היית מצפה בשיטת הממשל?

"ישנם דברים רבים לשנות. החשוב מביניהם הוא שתהיה כאן ממשלה שתמנה מקסימום 15-18 שרים כשרובם יהיו מינויים מקצועים, כל שר בתחומו. כמו כן הייתי מוביל לשינוי שיטת הבחירות, כאשר חלק מהנציגים יבחרו בבחירות אזוריות".

• ניגש ברשותך לנושא הבוער בימים אלו: המשבר הכלכלי העולמי. איך אתה רואה את הדברים?

"המשבר שפוקד את ארה"ב הינו המשבר החמור ביותר שפקד אותה מאז שנות השלושים. בשנת 1929 היתה הקריסה הגדולה של וול סטריט. ארה"ב לא הצליחה לשקם את עצמה מהמפולת הכלכלית הכבדה עד למלחמת העולם השניה. כיום עומדת ארה"ב שוב מול אותה שוקת שבורה. המערכות הפיננסיות שלה קורסות בזו אחר זו".

• מה, לדעתך, גרם למפולת השווקים הזו בארה"ב?

"התשובה היא פשוטה. המדיניות הקפיטליסטית פשטה רגל. נקודה. היו גם אצלנו מי שניסו לחכות את מדיניותה הכלכלית של ארה"ב ולהנהיגה גם בישראל. בשנת 1996 היה מר נתניהו גיבור הקונגרס האמריקני בנאומו שנשא שם, בו הכריז על כוונתו להנהיג כלכלה קפיטליסטית דוגמת כלכלת ארה"ב גם בישראל.

"אני מזהיר מפני צורת ניהול כלכלה זו כבר קרוב לשלוש שנים. ואחת הסיבות שהביאו אותי לפוליטיקה היתה בכדי למנוע את הנהגת כלכלה זו אצלנו. ואני אומר גם היום, כאשר פוקד את ארה"ב יום כיפור כלכלי, זה הוא הזמן לסליחות בישראל".

• מה, לדעתך, תהיה השפעת מפולת השווקים בארה"ב על המשק שלנו?

"המשק הישראלי הינו משק חזק. אך כשאת ארה"ב תוקפת דלקת ריאות, ואירופה סובלת משפעת, גם ישראל תסבול מנזלת או ממחלת חורף אחרת. הנס הגדול של ישראל הוא, שבדהירתה אחר כלכלת ארה"ב לא הספיקה להשיג את כל היעדים, ולכן ישנו סיכוי שההשלכות בה יהיו יותר קלות".

• אתה בעצם נגד כלכלה חופשית?

"לא. אני בעד תחרות בשווקים ובעד רפורמות, אבל הכל צריך להיעשות באיזון מדוקדק ובהתערבות הממשלה לשמירה על השכבות החלשות, השקעה במערכות החינוך, בתשתיות וברווחה".

• אני שומע בדבריך ביקורת מרומזת אך קשה על מדיניותו הכלכלית של נתניהו.

"אני אכן חולק על חלק מהדרך אותה הנהיג מר נתניהו במערכת הכלכלית. מה שקרה כאן בשנים האחרונות הוא, שקבוצה מצומצמת של אנשי עסקים היושבים למעלה, הרוויחו את הכסף הגדול של המשק, כאשר נתניהו הבטיח לנו שההצלחה שלהם תגרור כרכבת את כל המשק ואת כל מעמד הביניים והשכבות החלשות בעקבותיהם.

"למרבה האבסורד החזקים אכן שלשלו לכיסם הון רב והפיקו רווחים גדולים ממדיניותו, אולם מעמד הביניים והשכבות החלשות שקיוו ליהנות גם הם מפירות מדיניות זו, יושבים עדיין ומצפים לשינוי החיובי שיבוא, ולעת עתה רואים הם את השיטה הזו קורסת לנגד עיניהם.

"אני חושב שגם כשמבצעים רפורמות חשובות ככל שיהיו, חייבת הממשלה לזכור את האזרח הקטן ולדאוג לרווחתו הכלכלית. הדאגה לשכבות החלשות הינה חלק בלתי נפרד מאחריות הממשלה בכל עת.

"החטא הגדול של ארה"ב היה היוהרה ברדיפת הממון ובתאוות הבצע ואמירת 'כוחי ועוצם ידי עשה לי את החיל הזה'. כיהודים עלינו לדעת לנהל כלכלה נכונה התומכת גם בחלשים ולהיות אור לגויים גם בעניין הזה".

חצילום: ח
ח''כ אבישי ברוורמן בסיור בשכונה חרדית בירושלים. צילום: אתר הצלה

• אילו היית מכהן כיום כראש ממשלה או כשר האוצר, כיצד היית נוהג?

"עם ישראל לא יסלח אם לא נשוב בתשובה. על הממשלה להנהיג מיידית תקציב כלכלי חברתי המתאים לימים אלו. היא חיבת להתערב במצב באופן מידי ולהכין עצמה לכל משבר שלא יבוא. מסגרת התקציב שהוכנה לשנה זו, אינה תואמת כלל את המצב החדש שנוצר, ועליה להגדיל באופן מידי את התקציב על מנת להיערך לבאות ולא לחכות לרגע האחרון".

• בימים אלו מתקיימים מגעים עם המפלגות החרדיות, המהוות לשון מאזניים להקמת ממשלה, ובדרישתן הציבו כתנאי את קצבאות הילדים. איך אתה מתייחס לעניין?

"אני בוש ונכלם עבור מדינת ישראל, על כמות הילדים הנמצאים מתחת לקו העוני. כשם שאני חושב שצריך לעזור לכל השכבות החלשות, בוודאי שכך צריך לעזור גם למשפחות נזקקות ברוכות ילדים.
אני מאמין שצריך וניתן למצוא את החלופות המתאימות בכדי לעזור למשפחות ברוכות הילדים להתקיים. שלא יישאר ילד רעב בישראל".

• משבר הדיור במגזר החרדי הולך ומחריף, אין עתודות קרקע זמינות למגזר זה, ומחירי הדירות מרקיעים שחקים. מהו הפתרון למצב הזה?

"מצוקת הדיור היא אכן מצוקה קשה, לא רק למגזר החרדי, אלא במגזרים נוספים, כגון המגזר הערבי והדרוזי ובשכבות נוספות בישראל. אני סבור כי צריך למצוא לכך פתרון מידי. כיהודי אני חושב שלכל אזרח בישראל מגיעה קורת גג משלו. זה הוא המינימום שעלינו לתת לכל תושב.

"הדרך היחידה לשחרר קרקעות ולהשיג דיור מוזל היא על ידי הפשטת מינהל מקרקעי ישראל. אני בעד רפורמות במינהל כאשר טיפול נכון בנושא יפתור את מצוקת הדיור מן השורש".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}