י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

מי שאמר "בחירות במודיעין עלית"... שיקום!

בפגישה סודית בבני-ברק, נפגשים הצדדים היריבים במודיעין עלית. לפי המסתמן: לא ייערכו בחירות. חשוב לסייג: למרות ההערכה המתבססת על מקורבים, מתעקש עו"ד רוני פאלוך: "לא אסיר את מועמדותי"

יתמודד או לא. גוטרמן
יתמודד או לא. גוטרמן

למרות היותה עיר לא גדולה, שרק לפני מספר חודשים זכתה לתואר 'עיר ואם בישראל', הסערה העוברת על מודיעין עילית בימים אלו מזכירה בעוצמתה את שכנתה הירושלמית.

מאז נחשפה לראשונה ב'בחדרי חרדים', ריצתו של עו"ד רוני פאלוך לראשות העיר, אחזה בעיר טלטלה של ממש. זה מספר חודשים מכריז יעקב פלדמן על ריצתו לראשות העיר, ובכל זאת הגעתו של אדם מבחוץ, כזה שלא נתון ללחצים המקומיים, היוותה את יריית פתיחה למרוץ הבחירות תשס"ט.

דילים נסגרו בחשאי, מכתבים נחתמו, והגעתו של פאלוך בשבת האחרונה להתארח בעיר יצרה מסגרת לפעילות הקדחתנית. לצד מכתבי התמיכה, נרקחו גם מכתבי נגד, וכל צד מיהר לשלוף את 'הנייר שלו'.

אלא שלמרות התבשילים הדיסתיים הללו, האהובים מאוד על קוראי העיתונים, כמו גם על כותבי הטורים הפוליטיים, אין לשכוח כי המפתח האמיתי נמצא הרחק מהעיר - בביתו של הגראי"ל שטיינמן ברחוב חזון איש 5. והמסר שיגיע מבית הגראי"ל הוא זה שיכריע, בסופה של מערכה, האם תתקיים מערכת בחירות בעיר.

הגראי"ל אינו יכול לחייב את כלל התושבים לשמוע לו, אך תמיכה נחרצת שלו במועמדותו של ראש העיר יעקב גוטרמן יכולה בהחלט להשפיע באופן בלתי נתון לוויכוח על התוצאות.

אלא שראש העיר המכהן אינו מוכן להתמודד בבחירות. גם מקורביו מתקשים להצביע על הסיבה המדויקת, אולם הכול מודים כי כדי למנוע מערכת בחירות הוא מוכן לתת - והרבה. מי שהמציא את הרעיון על הרצת מועמד מסוגו של פאלוך אינו אלא גאון פוליטי. אם ישכילו החסידים לקצור את פירות המהלך הם רק ירויחו. על חשבון הציבור הליטאי, יש שיאמרו.

מהי באמת דעתו של הגראי"ל שטינמן?

לפני מספר ימים, בכנס התעוררות שהתקיים במודיעין עילית ואשר בו השתתף, הביע את דעתו הנחרצת בפני גוטרמן: "אם צריך ללכת לבחירות, לך, ואני אהיה ראש המטה שלך". יחד עם זאת, ברור כי היה מעדיף למנוע את התהליך, שיביא, לדעתו, "ללשון הרע ולמחלוקת".

נראה כי בבית הגרי"ש אלישיב נוטים, לפחות בשלב הזה, שלא להתערב ולהשאיר את ההכרעה בידי הגראי"ל. מקורבי גוטרמן חוזרים ומציגים את הסרט במהלכו אומר הרב אלישיב לגוטרמן: "אתה הנציג שלי". מקורבי עו"ד פאלוך טוענים כי בידם מידע שונה.

עד ליום שלישי בשעה 10 בלילה, פתוחים הקלפים וכל צד יכול לנקוט במהלכים. לאחר הגשת ספרי החתימות, תתגלגל מערכת הבחירות באופן אוטומטי כחוק. בקרבתו של גוטרמן מקווים עד אז לסגור את הקצוות ולחתום על מסמך הבנות עם פאלוך, קרי עם נחמן בנשעיה, נציג שלומי אמונים בעיר.

השאלה הגדולה היא: באיזה מחיר?

אנשיו של גוטרמן חוזרים ואומרים כי מבחינתם, "כל הקלפים פתוחים" וכי לצד המהלכים הקדחתניים למניעת בחירות, הם נערכים גם לקמפיין בחירות, אם אכן תתקיימנה בחירות בסופו של דבר. "אנו בטוחים בנצחוננו, ואין לנו בעיה עם קיום בחירות. אלא שבמצב הקיים, בו הרוב מובטח לנו, אין שום טעם לשקוע בביצה של בחירות".

ובהקשרים אלו תמיד מוזכר צילן של הבחירות בביתר עילית.

אנשיו של פאלוך חושבים אחרת. "הלחץ הנורא בו שרויים צדדים אחרים החוששים מבחירות אינו הולם את התגובות הרשמיות בהן הם מציגים זחיחות מהצגת מועמדותו של פאלוך. כנראה הגורמים האחרים יודעים היטב מי הם גדולי ישראל שליט"א מהשורה הראשונה שיתמכו בפאלוך, במידה ואכן יציב את מועמדתו".

הם גם מתרגמים זאת לפסים מעשיים, ויש מביניהם הטוענים, כי "צריך לנצל את המומנטום ולקחת את מה שגוטרמן מוכן להעניק לנו כדי למנוע בחירות". אולם ישנם אחרים, המבקשים "ללכת עד הסוף, תהיינה התוצאות אשר תהיינה". פאלוך עצמו, אגב, נמנה עליהם, כפי שעולה משיחות עם מקורביו.

בפגישה סודית המתקיימת הערב (א) בבני ברק בביתו של הרב יצחק לווינשטיין, נאמן ביתו של הגראי"ל שטיינמן, ינסו הצדדים למצוא גשר לקשר. "אנחנו לא מאמינים להבטחות הניתנות לנו כעת, רוצים לגבות אותן באופן שיהיה בר אכיפה", הם אומרים, ומדברים על וועדה של יהודים "חשובים ובעלי סמכא" (כשבהקשר זה יש המזכירים את שמו של הגאון רבי יהודה סילמן), שיהיו אלו שיערבו לקיום ההסכמים.

יש מביניהם שמדברים גם על סגנות בשכר, לבנשעיה כמובן, ויש שמוסיפים כי "על פחות מערבות כספית רצינית לא נסכים ללכת".

אם אכן יגיעו הצדדים להסכמה, הרי שכולם הרוויחו מהעסקה.

פאלוך, שעד עתה לא הכריז מעל שום בימה על ריצתו לראשות העיר ורק הסתפק ב"אשקול" ו"בכפוף לתמיכת הגדולים", זכה לקפיצה משמעותית ביוקרתו ויש אומרים אף לשדרוג משרד עורכי הדין שלו.

בנשעיה, שקיבל את מה שרצה. כן בחירות או לא בחירות, העיקר התוצאות.

גוטרמן, שהצליח זו הפעם השלישית לקפוץ אל כס ראשות העיר מבלי לעבור את ייסורי הקלפי.

ורק הציבור ימשיך להשתוקק "לראות את הקלפי מבפנים" אך יבלע את הגלולה וימתיק אותה ב"לא תסור מכל אשר יורוך ימין או שמאל".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}