י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

גור: שנה חדשה, הנהגות חדשות

חדשות תשס"ט בחצר גור: לאחר 100 שנים - לא הולחנו ניגונים חדשים, בית המדרש המיתולוגי ברחוב רלב"ח שימש לסעודות החג, ו'איחוד מוסדות גור' לא הפיק השנה לוחות שנה, עקב מצבו הכספי הקשה

האדמו"ר מגור בבית המדרש הגדול. צילום: ארכיון
האדמו"ר מגור בבית המדרש הגדול. צילום: ארכיון



מספר שינויים נרשמו השנה בחצר גור: כבר לפני כחודש ימים התפרסם בחצר כי האדמו"ר הורה לראשי הקאפעלע, ר' מנחם אירנשטיין ור' צבי גולדקנופף, שלא להלחין השנה, לקראת ימי החגים, ניגונים חדשים לפיוטי התפילות, וכי בתפילות ישירו ניגונים שהולחנו בשנים קודמות, המוכרים כבר לציבור החסידים. מדובר בשינוי לאחר למעלה מ-100 שנות הלחנה ויצירה רצופים.

האדמו"ר נימק את ההוראה בכך שציבור ענק של חסידים (כ-15 אלף איש - מ.א.) מגיע להשתתף בתפילות החג, וכאשר במזרח עומדת הקאפעלע ומשוררת את הניגונים החדשים, חש הקהל הגדול מנותק מהתפילה בשעת הניגונים. לכן, הורה הרבי, ישירו ניגונים המוכרים לקהל משנים קודמות והקהל כולו ישתתף בשירה ובתפילה ויהיה חלק ממנה.

גם חובבי הנגינה והיצירה שבחצר, שהתקשו בתחילה להשלים עם החידוש הזה, נאלצו להודות במהלך החג כי מדובר בצעד מיוחד ומבורך: החסידים שרו יחדיו את ניגוני ההתעוררות הוותיקים של החצר - על "כבקרת רועה עדרו" ו"היה עם פיפיות עמך בית ישראל" - והתעוררות עצומה שררה בבית המדרש בעת התפילה והשירה האדירה.

בית המדרש המיתולוגי שקק חיים

שינוי נוסף ומעניין היה בבית המדרש המיתולוגי של גור - בית המדרש של ה'בית ישראל', 'הלב שמחה' וה'פני מנחם' - שברחוב רלב"ח פינת מלכי ישראל. מאז עברה החצר לבית המדרש החדש שבמתחם שנלר, המשיכו בהוראת האדמו"ר להתקיים תפילות בבית המדרש ברלב"ח, לטובת הקשישים שקשה להם לשרך רגליהם עד לבית המדרש החדש, ולמען עזרת הנשים הגדולה שם.

אולם בראש השנה השנה שימש הבניין הענק גם כאולמות לסעודות החג. מבנה התלמוד תורה של גור שברחוב ירמיהו, נהיה צר מהכיל את ציבור החסידים הבאים לסעוד את סעודות החג. כיוון שכך נאלצו עסקני החצר למצוא מקום נוסף עבור אלפי סועדים נוספים. הפור נפל על בניין בית המדרש הגדול ברלב"ח.

בערב החג הוצבו במעלה רחוב רלב"ח מכולות ענק, ששימשו כחדרי קירור, וברחוב מלכי ישראל הציבה עיריית ירושלים מכולת אשפה ענקית. כל אולמות והיכלי בית המדרש דגור ברחוב רלב"ח, על שלושת מפלסיו, נערכו לארבעת סעודות החג בידי קבוצת מתנדבים מבין אברכי החצר, ושוב שקק הבניין המוני חסידים, לאורך כל שעות החג. בשעת הסעודות סעדו במקום אלפי חסידים בחדווה, ובשעת התפילות התקיים שם המניין המיוחד של הקשישים מזקני החצר.

משטר צמצום גורף

ושינוי נוסף בחצר גור: השנה לא הודפסו לוחות שנה לחלוקה לתומכי 'איחוד מוסדות גור'.

עקב המצב הכלכלי הקשה בעולם, נפגעו קשות הכנסות ה'איחוד' מתרומות מחו"ל. עקב כך הוחלט על משטר צמצום גורף בכל הוצאות האיחוד, ובלבד שלא יפגעו תמיכות אברכי הכוללים. משכורות כל עובדי האיחוד צומצמו, וכחלק ממשטר החיסכון עליו הוחלט, לא נשלחו השנה לוחות שנה למשפחות החצר.

עד כה, מדי שנה, לקראת ראש שנה, היו נשלחים לרבבת משפחות חסידי גור מעטפות ענק ובהם לוח שנה מהודר לתליה, לוח כיס, ולוח מיוחד לזמני היום. השנה, כאמור, לא קיבלו החסידים תשורה זו.

גם המגבית השנתית לטובת ה"איחוד" נפתחה השנה כבר בחודש אלול, בקריאתו של האדמו"ר לציבור החסידים לסייע ולתמוך בקופה כפי יכולתם. מדי שנה היתה יוצאת קריאה זו רק לאחר החגים, אולם המצב הכספי הקשה לא הותיר מקום לחודש נוסף של המתנה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}