י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

דרעי, לאן אתה רץ. עצור את המשחק

חיים בצלאל מסביר מדוע הגרעין הקשה של הציבור הספרדי בירושלים יעדיף להצביע לראשות העיר דווקא למאיר פרוש

אריה דרעי
אריה דרעי

ביום ג' אלול תש"ס, כותרות כל העיתונים עסקו במאסרו של אריה דרעי. בעיתון אחד האיש הזה לא היה קיים. באמצעו של עמ' 2 בעיתון "יתד נאמן", תחת כותרת לקונית על פקקי תנועה הצפויים היום, נכתב כי תתקיים הפגנה לאורך הדרך מירושלים עד מעשיהו, בעקבות מאסרו של דרעי.

הגם כי את דרעי חיפשו ותפשו השלטונות רק בגלל מעשיו למען היהדות ומאבקיו למען השכבות החלשות והעניים, הוא לא היה קיים בשביל "יתד נאמן". קוראי העיתון בזמן המאסר, אפילו לא ידעו שיש בכלל איש כזה הכלוא בבית האסורים. ומאבקו, שאיחד סביבו את כל שכבות האוכלוסיה החרדית, לא ריגש במיוחד את כותבי היומון הליטאי. בזמן שהיה ח"כ בפועל, הצטייר שם דרעי בקריקטורות מזוויעות, כאויב התורה והעם, וזכה למלא חופניים של כינויי גנאי והכפשות. כאשר תנועת ש"ס בראשותו של דרעי גדלה וזכתה ב-10 מנדטים ואחר-כך ב-17 מנדטים, מאמרי המערכת ב'יתד נאמן' הסבירו לקוראים שמדובר פה במאבק בין "פך השמן הטהור" לבין מפלגות "עממיות" "המתיימרות להקרא חרדיות". ומי שזכה ושלשל ג' בקלפי, הרי שהוא נספר ב"ספירת המלאי" של "פך השמן הטהור", וזה העיקר, לא הניצחון או מספר המנדטים.

***

הפנמנו. הציבור כולו הפנים. דרעי וכל ח"כי ש"ס, מצביעיה ורבניה (עפ"ל) נמנים על אויבי היהדות, עוקרי התורה והפורשים מן הציבור. והבנו שבכלל לא משנה אם יהיה ניצחון בבחירות, העיקר להצביע עבור ה"איכותיים".

מי לא הפנים? אלו שכתבו וחזרו וכתבו את הדברים הללו. או שכנראה, מה שמסתבר יותר, הם עצמם לא האמינו בהם מלכתחילה. שכן, בימים האחרונים השתררה קונסטלציה פוליטית כלשהי, בה יש בידם יכולת "לנקום" באיש בשם מאיר פרוש, והם החליטו להעמיד מולו נציג פופולארי בעל סיכוי לנצח. בשל הסכמים פנימיים לא יכלו להביא מישהו מאנ"שיהם. חישבו ומצאו, באו וחזרו, הלכו וקראו לאריה דרעי, והזמינו אותו להיות מועמד מטעמם לראשות עיריית ירושלים על מנת "לחנך" את מאיר פרוש שהביא לניצחון האינטרס של הציבור הספרדי בביתר על פני האינטרס של גפני וחבריו. ולצורך זה, העבירו באחת את דרעי ממחנה פורקי העול הסרים מן הדרך אל אל מחנה פך השמן הטהור והאיכותי.

אך דרעי עצמו, יודע את העובדה שהוא משמש ככלי משחק בידי קבוצה אחת, בדרך להשפלת יריבתה, בהנחה שלא שכח את הדברים שאמר אך בפסח האחרון בראיון למרדכי לביא ב"קול חי": "משתמשים בי ככלי משחק, מישהו רוצה להשיג משהו, הוא עושה את זה דרך העלאת שמי כמועמד לראשות עיריית ירושלים. השמועות לא יצאו ממני, אלא מאותם אנשים".

אבל את סיום דבריו בראיון לא קיים: "אני לא הולך להיות מועמד לראשות עיריית ירושלים". כנראה שטוב לו להיות כלי משחק, אם על ידי כך יזכה ל"מחילת עוונות".

***

מי שרקח את חיבור האינטרסים הזה, ידע שלא תהיה לו כל בעיה. אריה דרעי, הרי מוכן לעשות הכל כדי לקבל תעודת כשרות אשכנזית-ליטאית, והצד הליטאי יעשה הכל כדי להפיל את מאיר פרוש - כפי שהתבטאו כמה מהם- כולל תמיכה בברקת, אז למה שלא יקבלו את דרעי בשתי ידיים.

מה שלא נלקח בחשבון הוא, כי אם מדובר במועמדות של קיימא ולא במועמדות וירטואלית, על מנת לזכות בפירורי שליטה בחינוך העצמאי, רבע מגרש או השפלה של פרוש, הבעיה האמיתית שתעמוד בפני אריה דרעי, היא דווקא הציבור הספרדי-חרדי בירושלים. ציבור השומר ברובו על אוטנטיות מיוחדת ונאמנות למקורו.

הציבור הספרדי ירושלמי מבין כי שהוא נלקח מלכתחילה כ"קהל שבוי", בהנחה שיעדיף בכל מקרה את המועמד הספרדי על פני מאיר פרוש.

לפני שהספרדי הירושלמי יבחר להכניס את הפתק עם השם הספרדי "דרעי", ולא את הפתק עם השם האשכנזי "פרוש", הוא בכל זאת יביט ימין ושמאל, וינסה להבין מי נזכר בדיוק בדרעי, ומאלו מניעים. הוא רואה שם בסביבה את גפני, יברוב ועוד עסקנים העוסקים יום יום, שעה שעה במאבקים ומלחמות נגד הציבור הספרדי והגר"ע יוסף. אנשים שהכתירו את עצמם לנושאי דגל התורה, ומטיפים כי על הציבור הספרדי להתיישר לפי דברם וללכת בחוקותיהם. אינם מכירים בדרך פסיקה ספרדית, ולא בזכות הבסיסית של הציבור הספרדי ללכת בדרכיו על פי מה שקיבל מרבותיו.

רק בשבוע האחרון, לאחר שנבחרו למועצת הרבנות כמה רבנים הפוסקים בשיטת הגר"ע יוסף, הם כונו על ידם, בעלי גישה מקילה ופשרנית ובעוד גידופים והכפשות. שכן המעז לפסוק כפי רבותיו ובדרך אבותיו, הרי שהוא עתיד ליתן את הדין על שהוא פורק עול ופרש מהציבור והפנה עורף לקונצנזוס של עולם התורה... וכאשר פרש הגר"ע יוסף את שיטת הפסיקה הספרדית בכנס בני תורה, בו נכחו גם אברכים ספרדיים, הדבר כונה על ידם "חילול ה'"...

"אם לאלה חבר דרעי", יאמר הספרדי הירושלמי לעצמו, "כבר עדיף פרוש".

קישורים:
היום הגורלי של דרעי
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}