י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

שפע? שוק!

בעלי 'שפע שוק' העביר 4 מיליון שקל לחלוקה באמצעות 'קופת העיר'. רב הרשת: "גדולי ישראל אישרו". רב בבני ברק: "אני מחלק". יו"ר 'הוועדה למען השבת': "הגרי"ש אלישיב אוסר!" • כל הפרטים

שפע? שוק!



ביום רביעי זה דלף החוצה לעיתונות הכלכלית: רשת 'שפע שוק' שוק שבבעלותו של איש העסקים דודי וייסמן תחלק, במין פרץ של נדיבות שאינה מצויה כל-כך במקומותינו, ארבעה מיליון שקל לנזקקים. הסכום, כך דווח, יחולק באמצעות תווי קניה של הרשת על-ידי 'קופת העיר בני-ברק'.

עד כאן הכל טוב ויפה, אפילו מרגש משהו. יש שיזכרו, באווירת הימים הנוראים הבאים עלינו, במעשים הטובים שאנו משתדלים לעשות כהכנה אליהם. ומה לכאורה יותר יפה מרשת שיווק גדולה, המיועדת לקהל חרדי, שמחליטה לעזור לנזקקיה ברוחב לב, בערב החגים, ממש כמו שנאמר "ותשובה ותפילה וצדקה מעבירין את רוע הגזירה".

אך דא עקא, מסתבר ש"רוע הגזירה" אינו מכוון אך ורק כלפי בית-דין של מעלה, אלא כשמדובר בשפע שוק "רוע הגזירה" הוא גם של בית דין של למטה, אותה מקווים בעלי הרשת להעביר באמצעות הצדקה.

לטובת מי שנחת זה עתה באזורינו, ואינו מעודכן בפרטי מאבק האיתנים בו מעורבים כל המי ומי בציבור החרדי, הנה תקציר הפרקים הקודמים בסאגת 'שפע שוק', שנדמה כי לא תיגמר לעולם:

לפני מספר חודשים רכש איש העסקים דודי ויסמן, בעל רשת 'הריבוע הכחול', את רשת am-pm המחללת שבת בפהרסיא. לאחר מספר ניסיונות הידברות בין וויסמן לראשי ה"וועדה למען השבת", שעלו בתוהו, הוציאו האחרונים מכתב הקורא לציבור החרדי שלא לערוך יותר את קניותיו ב'שפע שוק', הרשת 'החרדית' של וייסמן, בטענה כי בעמקי הכספת של הוועדה טמון מכתב עם חתימות גדולי הדור, המחרים את 'שפע שוק', וכי הוא אינו מתפרסם לעת עתה מסיבות טקטיות של ניהול מו"מ.

בציבור החרדי היו מי שהתמרמרו על החרם שלא פורסם, והיו גם מי שטענו טענות קונספירציה, מהם עלה כי כל מטרת ה'חרם' היתה להעלות את שווי השוק של המותג 'אלף'.

מאז חלפו מספר חודשים. הציבור החרדי, הנאמן לערכי שמירת השבת, הצביע ברגליו מה'שפע', מה שכמובן נראה היטב במאזניה של רשת ה'ריבוע הכחול'. הימים חלפו, ולמרות כל האזהרות והאיומים מכתב החרם נותר טמון עמוק מאוד בכספת של הוועדה.

דודי ויסמן לא טמן ידו בצלחת. הוא גייס את יועציו ומקורביו החרדים, בניסיון לטכס עצה כיצד יוצאים מהפלונטר. ניסיונות שונים כשלו, עד שעלה הרעיון הגאוני: ידוע מצבם הקשה של עניי הציבור החרדי, שהתברך בריבוי ילדים ובמיעוט ממון - אנחנו נחלק שוברי קניה לעניים, כמובן באישור הרבנים שישמחו להקל ולו במעט את מצבם הקשה של עניי עירם. כך נחזור, מהדלת האחורית, אל מרכז הקונצנזוס של המגזר, כפילנתרופים וכמי שאינו שומר חשבון או טינה על מה שנעשה לנו. וכך יגיד מוישה ליבוביץ' מקרית ספר לשכנו, בעודו צועד לסניף 'שפע שוק' המקומי: "אם כל הגדוילים תומכים בויסמן, כמו שראיתי בעלון של 'קופת העיר קרית ספר', מה אני אזוב הקיר, אגיד?"

גאוני, לא?

יצאנו לברר איך נולד המהלך.

מתייעצים עם גדולי הדור

כל מי ששוחחנו איתו לצורך הכנת הכתבה נשמע מפוחד, מאוים, וכמובן מאוד דיסקרטי. רובם לא הסכימו להתראיין לציטוט, ומי שכן, ברר את מילותיו מספר פעמים. היה נדמה כאילו הוטל צו איסור פרסום גורף על כל הפרשה.

ראשית פנינו אל רחל קליין ממשרד הפרסום 'אפיקים', המשרד שייצג את המותג 'שפע שוק' במגזר החרדי.

האם שפע שוק מחלקת לנזקקים כסף לקראת החג?

"למה אתה שואל אותי? אנחנו כבר לא מייצגים את שפע שוק".

הפסקתם לייצג אותם???

"כן. ראינו שהנושא אינו יורד מסדר היום, ואין החלטה של הרבנים לכאן או לכאן. המשרד שלנו כבר לא מייצג אותם, אנחנו לא יכולים לתרום במצב הנוכחי. אני יודעת להגיד לך שיגאל רווח (-הבעלים של 'אפיקים'), מעורב בפרטי המשא ומתן אולי הוא יכול לעזור".

פנינו גם אל דמות ידועה בעולם הפרסום החרדי.

אם 'שפע שוק' מחלקת השנה כסף לנזקקים?

"תראה אני כבר פחות מעורב בנושא שפע שוק. שמעתי שמתוכננת חלוקה, אין לי מידע לגבי הסכום ואם הושג אישור מהרבנים לגבי המהלך. אין לי פרטים, מצטער. אתה יכול לנסות אצל צביקה בליט (-מנהל המותג שפע שוק. ש.א) אולי הוא יודע יותר פרטים".

צביקה בליט, אולי אתה יכול לעזור לנו - מה קורה עם החלוקה לחג?

"אין לי אישור להתראיין, אני לא מוסמך להגיב, מצטער".

מי אם לא מנכ"ל המותג אמור לדעת מה קורה עם חלוקת התווים. מה זאת אומרת אין אישור להתראיין?

"אני לא המנכ"ל. אני רק מנהל את המותג. קיבלתי הוראה מלמעלה שאוסרת עלי להתראיין בנושא. אתה יכול לפנות לרב צוריאל, רב קופארטיב 'הריבוע הכחול'. הוא היחיד שמוסמך להתראיין".

על סף גבול הייאוש מחוסר ההיענות, כשהפחד בקולם של המרואיינים מצלצל עדיין באוזנינו, הגענו אל הרב צוריאל הרב של רשת 'הריבוע הכחול', יהודי בר אוריין, שלצערו נקלע לעין הסערה ומנסה לתמרן בין הטיפות, ככל יכולתו.

"שלום כבוד הרב. האם נכונות השמועות על חלוקת תווים לנזקקים בערב החג מטעם 'שפע שוק'?

"תראה, ככלל אני לא מתראיין. גדולי הדור שאני נמצא איתם בקשר רציף הורו לי שלא להתראיין, ואני מקבל את זה ללא עוררין".

איך מרגיש כבוד הרב לעבוד במקום נגדו יש חרם המונח אי שם בכספת של ה'וועדה למען השבת'?

"ראשית, מעולם לא פורסם חרם על רשת 'שפע שוק', אך בכל מקרה אני מתייעץ עם גדולי הדור בכל דבר שאני עושה. התייעצתי איתם לפני פרוץ המהומה, ושאלתי לדעתם גם לאחר רכישת רשת am-pm והם הורו לי להישאר".

האם גם לגבי חלוקת התווים התייעצת עם גדולי הדור?

"כמובן. אין צעד שאני עושה בלי להתייעץ איתם. הם אישרו את חלוקת התווים לנזקקים. האמן לי, לגדולי הדור יש ניסיון רב בהנהגה ציבורית והם עשו את החשבון של צדקה מול שבת והחליטו לאשר את החלוקה. בד בבד מתקדמים המגעים לסגירת רשת am-pm ויכול להיות שעוד לפני ר"ה יהיו סיכומים. מוטב שלא להרחיב בנושא מכיוון שכל פרסום יכול להזיק".

אם יורשה לנו לשאול - מי הם גדולי הדור שאיתם אתה מתייעץ?

"כן. אני מתייעץ עם ארבעה מגדולי הדור: הגרי"ש אלישיב, הגר"ח קניבסקי, הגר"נ קרליץ, והגר"ע יוסף. מספיק, לא?"

"אני מחלק. אין חרם"

יצאנו לנסות את מזלנו אצל מי שאמורים לחלק את התווים מטעם 'קופת העיר'. אחד מבכירי הרבנים בבני ברק הוא אחד מהם.

אתה מחלק השנה תווים של 'שפע שוק'?

"כן, נתנו לי לחלק כמה מאות אלפי שקל לנזקקים, ואני אעשה זאת בימים הקרובים".

האם זה לא מעניק לגיטימיות ל'שפע שוק', ומוריד בעצם בעקיפין את החרם שהיה על הרשת עד היום?

"אני קיבלתי הוראה לחלק וזה מה שאני עושה. מעולם לא היה חרם על שפע שוק. אין שום סיבה בעולם למנוע את חלוקת התווים. אני יודע שהאבא שלי מעולם לא חתם על חרם. אני יודע שהרב שטיינמן לא חתם ואמר לר"נ קרליץ שלא יחתום. תגיד לי משהו ראה פעם את החרם? על איזה חרם מדובר? אני קיבלתי כסף לחלק וזה מה שאני אעשה בעזרת ה'".

גם גורמים אחרים הממונים על החלוקה טוענים כי כל הפונים אל בתי גדולי ישראל, נענים כי מותר לקחת את כספי החלוקה.

התקשרנו לקבל את תגובתו של הרב יצחק גולדקנופף, יו"ר 'הוועדה למען השבת", למהלך המפתיע של 'שפע שוק'.

רבנים אומרים שמעולם לא היה חרם. הרב צוריאל אומר שכל גדולי הדור תומכים בחלוקת התווים. מה יש לך לומר?

"תראה, אני מנוע מלדבר, אבל הרב צוריאל, עם כל הכבוד, מתפרנס מהם והוא נוגע בדבר, ואני לא רוצה להכביר במילים. ולגבי הגר"ח קניבסקי, הוא עצמו אמר לא לקנות שם. לא נראה לי שהוא תומך בחלוקה הזאת. הוא אמר שאסור לקחת מהם צדקה".

נוצר רושם בציבור שמטרת החרמות היא נובעת משיקולים לא טהורים.

"תאמין לי, הכל שטויות. פעם אומרים רוצים למכור את ישראייר, פעם את אל"ף, הכל שטויות של יח"צנים. אני עובד רק למען השבת. אם אתה יהודי חרדי שדואג לשבת, אל תפרסם את הכתבה. זה יזיק רק לשבת".

מודעות בעיתונים: אין היתר לקחת

ההתפתחות בפרשה התרחשה אמש. מדברי גורמים המקורבים לוועדה למען השבת עולה, כי בישיבה שנערכה בשעת לילה מאוחרת בבית הגרי"ש אלישיב, בנוכחות הרב גולדקנופף, הרב יוסף אפרתי, ומספר רבנים ואישי ציבור נוספים, העניק הגרי"ש אלישיב לרב גולדקנופף יפויי כח לחתום בשמו על מודעה מוקיעה את הניסיון להראות כאילו הציבור החרדי מוכר את השבת בעד בצע כסף, וכאילו הגרי"ש אלישיב תומך בחלוקת התווים על-ידי קופת העיר.

לפי אותו גורם, בשעת ערב התקיימה שיחת טלפון בת מספר דקות בין הגרי"ש אלישיב לאדמו"ר מגור, במהלכה שוחחו שני גדולי הדור על פרשת 'שפע שוק', ועל הצורך לרומם את קרנה של השבת ולא להעניק לגיטמציה לפשרות כלשהן בנושא.

אותו גורם הוסיף שהגרי"ש אלישיב עבר מספר פעמים על המודעה המתפרסמת היום (ו) ביומונים המפלגתיים 'יתד נאמן' ו'המודיע'. לדבריו, לצד המודעה אמורות להופיע כתבות על "הזעזוע שחש הציבור מהניסיון למכור את השבת תמורת כסף". כתבה כזו לא מופיעה היום ב'יתד נאמן'.

במודעה המתפרסמת נאמר:

"אמש התקבלתי אצל מרן הגרי"ש אלישב שליט"א ושמעתי ממרן שליט"א כי מה שפורסם בשמו בכלי התקשורת השונים כאילו התיר לקבל כספי תרומות או סיוע מריבוע כחול או שפע שוק הדברים אינם נכונים ובשקר יסודם.

על החתום יצחק גולדקנופף מזכיר ועדת הרבנים למען קדושת השבת שע"י מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א"

אותו גורם ציין, כי המהלך מתואם גם עם בתי הגראי"ל שטיינמן והגר"נ קרליץ, וכי כולם בדעה אחת שאין מקום "למכור" את השבת בעוד בצע כסף, גדול ככל שיהיה.

חשבתם שפרשת 'שפע שוק' באה לסיומה?

ובכן, טעיתם.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 28 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}