י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ביבי מציג: הזחילה אל כס ראש הממשלה

היום (א) בצהריים הגיע נתניהו אל הבית ברחוב הקבלן, כדי לשכנע את הגר"ע יוסף לתמוך בממשלה בראשותו. מה הסיכויים שלו? ומה באמת רוצים ראשי ש"ס? • תמי גיל מנתחת איך כולם משתמשים בכולם

יצליח או לא? ביבי
יצליח או לא? ביבי

רגע לפני שציפי לבני, היו"ר החדשה של 'קדימה' קושרת את קצוות הקואליציה, מנסה יו"ר הליכוד, בנימין נתניהו, לעשות את הכמעט בלתי אפשרי - להציב אופציה לממשלתה: ממשלה בראשות הליכוד.

במהלך פגישה, שהתקיימה היום (א) בצהריים בביתו של הגר"ע יוסף ברחוב הקבלן, פגישה בה השתתפו גם גדעון סער וסילבן שלום מצד הליכוד, ואלי ישי ואריאל אטיאס מצד ש"ס, ניסה ביבי לשכנע את מנהיגה הרוחני של התנועה הקדושה לתמוך בממשלה בראשותו.

הפגישה הסתיימה ללא תוצאות מעשית, והתשובה תינתן, מן הסתם, בימים הקרובים.

השאלה הגדולה התולה בחלל היא: האם יש סיכוי שהגר"ע יוסף ישכח לביבי את 'עוון הקצבאות'?

ביבי היה בעבר 'שרוף' בש"ס, ולו רק בגלל הפגיעה בשכבות החלשות ובקצבאות הילדים. אבל בפוליטיקה, כמו בפוליטיקה, נשכחים כעסים ישנים ונשקלים הדברים לגופם של דברים ולפי אינטרסים צרים.

גורמים בכירים בש"ס טוענים, כי כפי הנראה תינתן תמיכת התנועה למועמד הראשון שיציע למלא אחר דרישותיה של ש"ס: קצבאות הילדים ונושא ירושלים. המועמד הראשון עליו יטיל הנשיא שמעון פרס להרכיב את הממשלה, היא, כרגע, ציפי לבני. רק באם תיכשל במלאכת הרכבת הממשלה הבאה בראשותה, בתום 42 יום, יעבור המנדט אל מועמד אחר, אולי נתניהו. ואז יהיה על מה לדבר.

• האם לבני אינה 'שמאלנית' מדי? האם יש לש"ס אמון בכישוריה?

"ש"ס הודיעה ומודיעה כי אינה שופטת מועמדים על פי נתונים חיצוניים כאלו ואחרים. מבחינתה, כל מועמד הוא טוב, ובלבד שימלא אחר דרישותיה".

השאלה הגדולה היא: מה באמת רוצים ראשי ש"ס, המחוזרים כעת מצד כולם?

בשיחה עם גורמים בכירים בתנועה הם טוענים כי אין להם כל חשש מהליכה לבחירות, מחד, אולם תמיד עדיף להימנע מכך.

• האם הפחד מפני שובו של דרעי הנושף בעורפו של ישי משפיע על מהלכיו של יו"ר התנועה?

"לא. גם אם דרעי קיבל את הסכמתו של מרן לריצה לראשות עיריית ירושלים, לעולם לא יקבל את הסכמתו לשוב לראשות התנועה. דרעי שרף את הגשרים לאחר שלא שמע באופן מוחלט לקולו של הרב ולא פעם 'נהג' להבין בכוחות עצמו את מה שהיה עליו לשמוע מפיו של הרב. ישי, לעומתו, נאמן באופן מוחלט, ואין לו כל סיבה לפחד על מקומו כראש התנועה".

• האם נכון יהיה לומר כי אריאל אטיאס מעדיף לדלג על בחירות ולהמשיך לשבת במשרד התקשורת?

"לא, איני סבור כך. אריאל אטיאס מצליח בתפקידו ואין שום סיבה שבעולם שלא יקבל את התיק גם לאחר הרכבת הממשלה הבאה. אלא אם כן תהיה ש"ס בחוץ ותלך אל ספסלי האופוזיציה, מה שלא סביר שיקרה".

נראה כי ש"ס, במהלך מבריק, דואגת להבהיר לכל הנוגעים בדבר כי היא אינה מונחת בכיסו של איש. מיד לאחר הפגישה שקיים עם ציפי לבני בביתה, מיהר ישי להכריז כי הוא אינו ממהר "להמליך את לבני". הבאתו של ביבי אל 'בית הרב' היא רק המשך ישיר לאיתותים הללו.

• יש יותר מרמזים שאלי ישי לא עמד מספיק על עקרונותיה של ש"ס - ירושלים וקצבאות הילדים - וכי אותת ללבני כי יש על מה להתפשר.

"לא מאמין שמישהו מעלה בדעתו לוותר על הדרישות הללו, רק שתמיד עדיף לעשות את הכול בלי רעש תקשורתי. דיבורים על 'דרישות נחרצות' בנושאים הנ"ל יעלו מיד את מפלס הזעם של התקשורת, וחבל. ש"ס תקבל את דרישותיה מכל מי שתחבור אליו, בין אם יקראו לכך 'קצבאות' ובין אם ישתנה השם למשהו בלתי מזוהה עם המטפחת האדומה השנואה על השור התקשורתי".

ללבני, יחד עם 'פורום החווה', לא נותר בשלב הזה, אלא לנסות ולפורר את התבשיל שמבשלים להם הצמד ברק את נתניהו.

אמש (מוצ"ש) נפגשו שני היריבים בלשכת שר הביטחון בקריה בתל-אביב, כדי לנצל אחד את השני. ברק הציע להקים ממשלת חרום לאומית, בראשות נתניהו, תמורת יציבות שלטונות לשנה הקרובה.

למה זה כדאי להם?

לנתניהו הצעד הזה לא אמור להיות משתלם, ובכל זאת נראה כי ריחו של כסא העור גובר על כל שיקול רציונלי אחר. נתניהו בראשות ממשלה לשנה הקרובה פירושו - אש צולבת של התקשורת השמאלנית והגעה לבחירות הבאות כשהוא חבוט וחבול.

לברק, ממשלה כזו כדאית. זו הסיבה שהוא מוכן להגיש לביבי, יריבו משכבר הימים, את כס ראשות הממשלה. אין זה סוד כי מפלגת העבודה חוששת מאוד מבחירות, שלא ייטיבו עם מספר המנדטים שלה.

נתניהו, כך נראה לעת עתה, בוחר ליטול את הסיכון ולהמר. אם יצליח להקים ממשלה, הוא יממש את המהלך - יהיה העתיד אשר יהיה.

בבחירות הקרובות, מודים כולם, תצא תנועת הליכוד כשידה על העליונה, כשהיא גורפת לכיסה מנדטים ממפלגות שונות.

אהוד ברק מקווה שישיבה בממשלה (עם ביבי), כאשר 'קדימה' נזרקת מעמדות ההשפעה המכריעות, ימוטטו את המפלגה הצעירה ויאפשרו לו להחזיר הביתה את פליטי 'העבודה'. נתניהו רוצה להצטרף אל התקווה, מקווה לגרוף כמה שיותר מפליטי 'הליכוד' שהלכו שבי אחר סיסמאות 'קדימה'.

הדרך אל המטרות הללו, יודעים כולם, עוברת בבית שברחוב הקבלן.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}