י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

שניים אוחזים בבניין

פרשייה סוערת מאיימת להפר את השלווה בקריית אתא: העירייה השתלטה על בניין הת"ת הישן, והתושבים החרדיים נקרעים בין מי שנוטים לסמוך על ראש העיר לבין המבקשים לשמר את הבעלות המקורית

מנעולים על העבר. יעקב פרץ, ראש העיר
מנעולים על העבר. יעקב פרץ, ראש העיר

במשך שנים הייתה קריית אתא, הסמוכה לחיפה, עיר שקטה בה חיים בשלום ובשלווה (כמעט) כל הפלגים הדתיים והחרדיים. לאחרונה היא עולה לכותרות תחת מסך עשן של קרבות קשים, שהגיעו אל פתחם של בתי הדין ואף אל בית המשפט.

והכול סביב בניין יחיד.

תחילתו של הסיפור במבנה תלמוד-תורה (חינוך עצמאי), שהיה צר מהכיל את מספר התלמידים הגדול. בזמנו הקימו את הבניין יהודים ניצולי שואה וקשי-יום, תושבי העיר, שאספו פרוטה לפרוטה במסירות-נפש של ממש, כדי לבנות מקום לתורה ולתפילה.

כאשר גדל מספר התלמידים במקום החלו קברניטי העיר לחשוב על פתרון רציני. באותם ימים ניהל את הת"ת הרב יעקב גלאי, כאשר המרא-דאתרא דאז, הרב שמואל שולזינגר זצ"ל, מלווה אותו בעצה ובברכה על כל צעד ושעל. יחד עשו מאמצים, תוך קיום פגישות רבות וכיתות רגליים, עד שהשיגו שטח ומימון לבניית בניין הת"ת החדש. אפילו אל משרדו של יוסי שריד, שר החינוך דאז, הגיעו. הלה, יש לומר לזכותו, סייע במציאת פתרון הקבע.

הרב, שהת"ת היה יקר לליבו, הוציא כספים מכיסו הפרטי כדי לממן הוצאות כספיות שונות, ורק מי שהכיר אותו יודע עד כמה אופייני לו הדבר. בשנים שלאחר הקמת הת"ת היה נותן מכיסו הפרטי כסף כדי לשלם משכורות למורים, וזאת למרות שבביתו לא הייתה מצויה הפרוטה, בלשון המעטה.

ראש העיר דאז, יעקב פרץ, אף נתן את מילתו לבן הרב, המרא דאתרא דהיום, הרב טוביה שולזינגר, כי בניין הת"ת החדש ייקרא על-שם אביו. גם לאב נתן הבטחות למכביר יהודי, שנכח באחת הפגישות הללו העיד בפנינו כי ראש העיר נשא כפיו אל-על בהבטיחו נאמנה, כשהוא מתייחס לבניין הישן: "לעולם לא אגע בבניין הזה, הרב יכול להיות רגוע".

שנים חלפו, רב העיר הלך לעולמו, ותלמידי הת"ת זכו ליהנות מפרי עמלו ועברו בא' באלול דהשנה למבנה החדש והמפואר, שעד כה עדיין לא זכה להיות קרוי על-שמו של הרב, כפי שהובטח בשעתו.

כמה ימים לאחר מכן הגיעו שומרים גברתנים מטעם העירייה, הניחו מנעולים על מבנה הת"ת הקודם, בהכריזם: המבנה שייך לעירייה.

להצדקת טענותיהם אף נופפו במכתב, אותו כביכול הפקיד הרב זצ"ל בידי ראש העיר ואשר לפיו הוא מעביר את הבעלות על המבנה לידיו. ראשי אגודת התלמוד תורה טוענים כי מדובר במכתב בלתי חוקי וכי בית המשפט אמור להכריע בעניינו בימים הקרובים. "היתכן כי מבנה, שהוקם בכספם של יהודים תמימים וקשי יום ותוך מסירות נפש של ממש מצד רב העיר הראשון, הרב גפן זצ"ל, יינתן בידיים חילוניות?!" הם שואלים.

וכך, בעוד ראש העיר ממשיך להבטיח כי יקדיש את מבנה הת"ת הישן למתנ"ס חרדי, מתקשים רבים מהתושבים לתת אימון בדבריו. "אנחנו מבקשים לשמור על הבניין, הנחשב כמו הקדש, כפי שהיה מאז ומקדם", הם אומרים.

יש להזכיר כי רבים מתומכיו החרדיים של ראש העיר עומדים לצידו, מה שהופך את הפרשה למחלוקת הקורעת את הקהילה החרדית בקרית אתא.

"המקום ימשיך להיות מקום של תורה", בירך הגר"ח חיים קנייבסקי את הרב טוביה שולזינגר. הוא אף עודד אותו להילחם על הזכות לקיים במקום לימוד תורה, נגד כל המקטרגים.

את תגובת עיריית קריית אתא לא ניתן היה לקבל עד לרגע כתיבת השורות, למרות ניסיונותינו. מן הסתם היו מנופפים לנו בתמיכה מבית, מתוך המחנה פנימה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}