י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

אין ביצים? - אז תאכלו חביתות

מחירי הביצים התייקרו מהיום ב-8.2%. משווקי ביצים חרדיים ל'בחדרי חרדים': ההתייקרות גדולה יותר. משרד החקלאות מנסה לטשטש את הציבור

אין ביצים? - אז תאכלו חביתות

מחירי הביצים התייקרו מהיום ב-8.2%, כ-7 אגורות לביצה - כך על פי צו עליו חתמו שרי החקלאות והאוצר.

כמו כן, החל ממהיום חל גם השינוי בסיווג הביצים לפי הגדלים - כעת יהיו קיימים ארבעה סוגים בלבד - S,M,L,XL - במקום החלוקה לשבעה גדלים ממוספרים - מאחד לגדול ביותר ועד שבע. על פי התכנון כ-50% מהביצים בשוק יהיו בגודל L, החופף חלקית לגדלים 1,2,3.

אבל מאחורי הקלעים, ומאחורי הידיעות ה'יפות' על ארגון מחדש של גדלי הביצים, דבר שכביכול יביא תועלת לצרכן, "מנסה משרד החקלאות לטשטש את הציבור", כפי שאומרים משווקי ביצים חרדיים ל'בחדרי חרדים'.

לדברי המשווקים הפועלים בציבור החרדי, "אם עד היום מכרו לנו בעלי הלולים תבנית ביצים מס' 4 ב-15-16 שקלים, מהיום נקבל את אותה תבנית, 'עטופה' בחותמת של 'מדיום' (במקום הסיפרה 4), אך במחיר של...18.60 שקלים. עכשיו לא נותר אלא לחשב את אחוז ההעלאה. תבנית מס' 3, אותה קבלנו עד היום במחיר של 16.40, נקבל מהיום באותו מחיר כמו תבנית מס' 4, כנ"ל".

במשרד החקלאות נמקו את ייקור הביצים בעלייה שחלה בשנה האחרונה בעלויות הייצור - בעיקר של הגרעינים המשמשים מרכיב עיקרי בתערובות להזנת עופות. כך, מחירו של מגש ביצים סטנדרטי ייתקר כמעט שקל וחצי.

למה כל זה אמור להפריע לציבור, עבורו הועלה מחיר הביצים ב-7 אחוזים בלבד?

ובכן, מדובר במדיניות של בת יענה, אומרים משווקי הביצים. מה שקורה בפועל הוא שמכולות משווקות ביצים שבפיקוח במחיר שהוא "הרבה מעבר לפיקוח", אבל איש אינו בודק ואינו אוכף.

לרשתות השיווק, השומרות 'כביכול' על החוק והסדר, יש פטנט מעניין הרבה יותר כיצד לשלוח יד לכיסו של הצרכן ולשלוף משם מחיר מפולפל, שאינו מתקרב לזה שבפיקוח. הפטנט מגולם בדמותה של ביצת ה"סופר טריה", טריק שנולד במקורו מהרצון לספק לצרכן אפשרות לרכוש ביצים מעט טריות יותר מאלו הרגילות, אך הפך עם השנים למקור לא אכזב לאפשרויות העלאת מחירים לא רשמית.

ושמישהו מקהל הקוראים ינסה למצוא ברשתות השיווק ביצים, שאינן "סופר טריות". באופן מעשי ההבדל בין ביצה "סופר טריה" לטריה הוא זניח, אומרים יודעי דבר ומבינים בתחום. ההבדל המשמעותי היחיד הוא בכיסו של הצרכן.

במשרד החקלאות ממהרים להצטדק ומבטיחים להכניס "תוך חודשיים" לפיקוח את המחירים של ביצי הפרימיום (הנקראות גם ביצים "סופר טריות") ולצרף אותן לביצים ה"רגילות", הנמצאות כיום בפיקוח.

צעד זה צפוי להפוך את רוב הביצים בישראל (למעט ביצים אורגניות, ביצי חופש וביצי אומגה 3 המהוות כ- 1% מכלל הביצים המשווקות בישראל), לכאלה שמחירן מפוקח על פי גודלן.

באופן מעשי, נספר לכם כשהדבר יקרה. יודעי דבר מנבאים כי קשה יהיה למשרד החקלאות, עם הלחץ הכבד של ארגוני מגדלי הביצים (השייכים למפלגה הנכונה) לעשות צעד בכיוון.

מי המפסידים הגדולים של ההעלאה האחרונה?

ובכן, על הנייר משווקי הביצים הם הסופגים הגדולים של המכה האחרונה. בפועל, והמציאות בשטח תוכיח, יספגו את כל תופעות הלוואי הצרכנים, שישלמו על ביצה הרבה מעבר ל-7 אחוז נוספים.

במרכולים ימשיכו למכור ביצים במחיר מפולפל, רשתות השיווק הגדולות ימשיכו לארוז את הביצים תחת הצלופן של "סופר טריות", ובמשרד החקלאות יוכלו לצקצק ולומר "העלינו רק ב-7 אחוז". ובבתיהם של משפחות ברוכות ילדים כמו גם במשפחות העניות ימשיכו לחלק את החביתה לרבעים, רבע לכל ילד, ולאסוף מרשמים של עוגות "ללא ביצים".

אצל אולמרט בבית, כמו גם אצל השרים שמחון-בראון, אם אין כסף לביצים, יאכלו חביתות.

במדינת רווחה, כמו במדינת רווחה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}