י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

ומי אשם? כולם. חוץ מאגד

דו"ח הבודק המיוחד שמינתה 'אגד' קובע: יחס רשויות המדינה לאירועי ל"ג בעומר במירון - מזעזע. אלפי אישורים מיוחדים - זוייפו. אגד יצאה "נקייה" בבדיקה, אם כי "היו כשלים מקומיים בתפעול באגד"

אוטובוס אגד חסום על ידי מאות חרדים זועמים (צילום: עוזי ברק)
אוטובוס אגד חסום על ידי מאות חרדים זועמים (צילום: עוזי ברק)



נצ"מ (בדימוס) דני לירון, שמונה ע"י אגד לבצע בדיקה חיצונית על תפעול התחבורה הציבורית בל"ג בעומר, חשף שורה של כשלים חמורים שהביאו לקריסת מערכת התחבורה. מסקנות הבודק החיצוני הוצגו במפגש עיתונאים שזימן גדעון מזרחי, יו"ר מזכירות אגד. הבודק החיצוני הגדיר את יחס הרשויות השונות לאירועי ל"ג בעומר במירון כ"מזעזע" וקרא לציבור החרדי להפעיל לחץ על הרשויות לתקן את הדרוש תיקון, "אחרת גם בשנה הבאה תהיה קריסה דומה ואולי אף חמורה יותר". המסקנה העיקרית שעולה מהבדיקה לגבי אתר מירון עצמו היא כי, היה כשל בעיקר בהתנהלות משטרת ישראל. את אירועי לג בעומר השנה הגדיר כ"אירוע טראומתי".

בעקבות הכשלים החמורים שהתגלו במערך התחבורה הציבורית למירון בל"ג בעומר, החליטה מזכירות אגד, עוד טרם הדיון על הנושא בוועדת הכלכלה של הכנסת, למנות בודק חיצוני, בלתי תלוי, בעל ניסיון ומוניטין בתחום התחבורה הציבורית והתנועה. בכתב המינוי הוסמך הבודק החיצוני לבחון את כל סוגיות התנועה באתר וסביבתו, את הערכות אגד לפני ובמהלך האירוע ולהגיש המלצות לשיפור בעתיד. נצ"מ (בדימוס) אינג' דני לירון, שימש בעבר כמהנדס תנועה ארצי וכראש מחלקת התנועה במשטרת ישראל ובהווה משמש כיועץ תנועה ובטיחות למשרדי ממשלה וחברות פרטיות בארץ ובחו"ל. במהלך בדיקתו שנמשכה כששה שבועות תיחקר ותישאל כ-50 עדים, ובהם בעלי תפקידים באגד בכל הרמות, מפקדים במשטרת ישראל, פקידי משרד התחבורה והנוגעים בדבר ברשות למקומות קדושים.

ממצאי הבדיקה העלו, כי היערכות אגד לאירוע הייתה נרחבת ומעמיקה וכללה דיונים מקדימים בכל הרמות, תיאומים ואומדנים שנעשו באגף התנועה תוך שיתוף היועצים החרדיים שאגד מעסיק, הקצאת כלי רכב ונהגים והערכות בנקודות היציאה. מבדיקות חוזרות ונשנות עולה, שהנסיעות שבוצעו בל"ג בעומר 2008 בקווי השירות של אגד תאמו כמעט במדויק את הערכה הקודמת, מה שמצביע על חיזוי מדוייק של הביקושים לנסיעות.

ירושלים

פרק מיוחד בדו"ח מקדיש דני לירון למוקד היציאה המרכזי למירון בירושלים. תוכננו 450 נסיעות ובוצעו בפועל 440, דבר המעיד על חיזוי כמעט מדוייק של הביקוש לנסיעות. בשעות אחה"צ המוקדמות, כאשר הסתמנה תנועה דלילה של נוסעים, שוחררו 14 אוטובוסים. החלטה זו, התבררה, בדיעבד, כשגויה וגרמה למחסור באוטובוסים. בסמוך לשעה 3 אחה"צ החל להיווצר לחץ נוסעים, אוטובוסים שהיו בדרכם למסוף לאסוף נוסעים, נתקעו בפקקי התנועה שנוצרו באיזור המסוף. הרציף למירון הועבר למול "היכלי תמיר". הצפיפות התפוגגה רק סמוך לשעה 19:00. עומסי התנועה הכבדים הקיימים בשעות אלה באזור מסוף הר חוצבים, כאשר אלפי עובדים יוצאים ממקום עבודתם במפעלים הממוקמים במקום, היקשו אף הם על הגעת אוטובוסים למסוף.

בשירות קו 980 מבני ברק למירון לא מצא הבודק כשלים בביצוע, שם התנהל ביום ל"ג בעומר ולמחרת השירות באופן סדיר ולא הגיעו לגביו תלונות כלשהן. לעומת זאת תלונות רבות הגיעו באשר לנסיעות בקו 402 מבני ברק לירושלים במוצאי שבת, שלאחר ל"ג בעומר. הבודק הדגיש כי באגד לא נתקבלה כל הערכה או אינדיקציה לביקוש חריג לנסיעות בקו זה במוצאי שבת. כבכל מוצ"ש הוכנו 10 אוטובוסים כרזרבה בפועל יצאו 36 אוטובוסים, כלומר כ- 90 אחוז מעל המתוכנן.

החניונים במירון

עניין מיקום החניונים באיזור מירון, תופס מקום נכבד ומרכזי בממצאי הבדיקה. דני לירון ציין, כי מבדיקות שנערכו עולה, שכבר בשעות הערב המוקדמות של יום חמישי, התמלאו מגרשי החנייה עד אפס מקום, באוטובוסים שהמשיכו להגיע ולבצע סיבובים במעגל הטבעתי שבאתר, במטרת סרק לחפש מקום חניה פנוי במגרשי החניה. בכך יצרו לחץ תנועתי כבד נוסף על הקיים.

ע"פ נתונים שאסף העריך, כי בוצעו כ- 2,000 סיבובי סרק, שגרמו לסתימתו המוחלטת של ציר התנועה. למעשה, החל משעה 1 אחר חצות ועד לשעה 7 בבוקר לא הייתה כל אפשרות לאוטובוסים לנוע ליעדם. הבודק חשף עוד, כי בנוסף לאלפי האוטובוסים שהגיעו למקום, נעו בציר שיועד לתחבורה הציבורית כ-8,000 רכבים פרטיים, שהיו מצויידים, כביכול, באישורי תנועה. הדובר העריך, כי אלפי אישורים זוייפו.

עיקרי הליקויים

הבודק מצא כי במירון היתה קריסה מוחלטת של מערכת התחבורה באתר ובתנועה אליו, כבר החל מחצות של יום חמישי עד לשעה 6 בבוקר של יום שישי. הקריסה נבעה ממספר לקויים שעיקרם הם: תשתית כבישים וחניונים שאינה מתאימה לאירוע בסדר גודל כזה, היערכות לקויה לאירוע כאשר אין בעל בית שיש ביכולתו לקיים ולנהל את האירוע על כל מרכיביו, פעילות והתנהלות לקויה של משטרת ישראל שלא נערכה כראוי להתמודד מול מגבלות התשתית הלקויה. לא היתה נוכחות פעילה ומתמשכת באיזור החניונים ובכביש הטבעת, דבר שהביא לבסוף לסתימת כביש הטבעת ולקריסת כל מערכת התנועה באתר ובצירי התנועה המובילים אליו.

"הקריסה של מערך התחבורה במירון לא הייתה באשמת אגד וכי העוול שנגרם לנוסעים ולחוגגים שהגיעו לאירוע, נבע מתכנון וביצוע כושל שלאגד לא היה חלק בהם. לא היה גורם אחד מוביל בקריסה, אבל תרומתו של כל ליקוי למערכת הכללית הוביל בסופו של דבר לקריסה המוחלטת של כל מערך התנועה באתר ובצירי התנועה המובילים אליו", נכתב בדו"ח.

אחריות כוללת – המשטרה

נצ"מ בדימוס דני לירון לא היסס להטיל על המשטרה את האחריות הכוללת לקריסת מערך התנועה והקשיים שנוצרו במקום. בדבריו השמיע ביקורת חריפה על תיפקוד המשטרה והשוטרים. "אני בהחלט מטיל את כל האשמה על המשטרה. המשטרה לקחה על עצמה תפקיד שגדול עליה. הפעילות של המשטרה באתר הייתה בעייתית. השוטרים שסופחו למרחב הגליל לא היו מיומנים למשימתם, לא הכירו את השטח והיו חסרי ניסיון בתחום התנועה. ההנחיות שניתנו לשוטרים לא בוצעו כראוי והיו טענות קשות על תפקודם", הדגיש הבודק החיצוני.

בפרק המסקנות קובע הבודק החיצוני כי היערכות אגד היתה מקיפה ויסודית ונתנה מענה, באופן סביר, לכל הגורמים. היה רצף של אירועים בהם היה כשל נקודתי מוגבל במקום ובזמן, בירושלים ובבני ברק.

מסקנות

המבקר העלה שורה של המלצות מערכתיות כלליות ובראשן ההמלצה כי ניהול והאחריות לאירועי מירון בל"ג בעומר יוטלו על חברה פרטית שעיסוקה בתחום הניהול והפקת אירועים. כמו כן המליץ כי הממונה על המקומות הקדושים ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר יפעלו בהקדם לשיפור התשתית התחבורתית באתר ובמבואותיו.

באשר לאגד ממליץ דני לירון לפעול להקמת מערכת ממוחשבת שתאפשר איסוף, ניתוח והערכה של נתוני תנועת אוטובוסים בזמן אית באירועים גדולים כמו אירוע מירון. כן הומלץ לבדוק אפשרות להנהגת מכירה מוקדמת של כרטיסים לנסיעה למירון ולבחון מחדש את מיקום מוקד היציאה למירון ממסוף הר חוצבים.

יו"ר מזכירות אגד, גדעון מזרחי, אמר כי ממצאי הבדיקה העלו כי הקריסה במירון לא הייתה באשמת אגד. אגד הפעיל 730 אוטובוסים מהריכוזים החרדיים למירון. המערכת נמתחה עד קצה גבול היכולת כדי להסיע את המוני הנוסעים. הוא אמר, כי מזכירות אגד קיימה דיון מעמיק במסקנות והחליטה לאמץ את הדו"ח. "אגד איננו מתכוון לנקוט במדיניות של שב ואל תעשה. בעקבות הדו"ח, ממצאיו, מסקנותיו והמלצותיו יפנה אגד לכל הרשויות הנוגעות בדבר ובכללן לנבחרי הציבור החרדי, כדי לפעול במשותף לשיפור התשתיות והניהול של אתר הרשב"י במירון".

קישורים:
המלצה: ועדת חקירה לכשלי 'אגד'
תיבדק קריסת מערך 'אגד' בל
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}