י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

האשמה: עסקן חרדי מזיק לעצורי יפן

משפטו של אחד הבחורים נדחה ב-6 שבועות, רק מפני שעסקן חרדי המחזיק בידיו חומר קריטי, אינו מוכן להעבירו. האדמו"ר מהר"א מסאטמר גער באיש אישית - אך ללא הועיל

עורך הדין מרדכי ציבין עם הדיין, החיד"א וויס
עורך הדין מרדכי ציבין עם הדיין, החיד"א וויס

עסקן חרדי צעיר, תושב בני ברק ומנהל מוסדות של חסידות בעיר, גורם לסבל ולעינוי דין לבחורים החרדים העצורים ביפן. כך חשף אמש העיתונאי מני גירא ב'קול החרדי'. העסקן מחזיק בידו 1400 דפים, בהם מודפסים הפרוטוקולים של חקירות הבחורים בידי חוקרי משטרת יפן.

התעקשותו של האיש שלא למסור את המסמכים לעסקנים, המטפלים בנושא, גורמת לעינוי-דין, ולעיכובים רבים בהליך המשפטי. על פי החוק היפני, עצורים המובאים למשפט זכאים לקרוא את כל חומר החקירה שלהם, בטרם יחל הדיון הראשון בעניינם.

בשל כך, מסרו נציגי משטרת יפן את חומר החקירה, הכתוב ביפנית, לידי העסקנים. החומר הועבר לאותו אדם, שהיה מעורב בפרשה בשלביה הראשונים, על מנת שיטפל בתרגום המסמכים מיפנית לעברית. בשלב זה הוחלט על צמצום מספר הגורמים המטפלים בפרשה, והאיש התבקש 'לרדת מהסיפור'.

העסקן, שנפגע ממידורו, החליט שלא להעביר את חומר החקירה לידי המטפלים בנושא, והשאיר את אלף וארבע מאות העמודים המתורגמים אצלו, מה שגרם לכך שעורכי הדין ביפן לא קיבלו עדיין את החומר ואינם יכולים להתכונן כיאות למשפט.

אבל בעיה זו היא רק הנזק הקטן שנוצר מהמהלך. הנזק העיקרי והמשמעותי יותר התברר אתמול. משפטו של העצור הצעיר מבין השלושה, שהיה אמור להיפתח היום (ה) נדחה בששה שבועות. הסיבה: הבחור עדיין לא קיבל את חומר החקירה, ולכן אין אפשרות לקיים דיון בעניינו.

יצוין, כי על פי החוק היפני, עונש מאסר מחושב החל משעת גזר הדין, ולא מתקזז לאחור בניכוי ימי המעצר, כך שמדובר בששה שבועות של סבל מיותר שיעברו על הבחור. משפטם של שני הבחורים האחרים, המבוגרים יותר, נדחה בשבוע שעבר בשל אותה סיבה.

הפרשה החמורה שהתפתחה הובאה לידיעתו של האדמו"ר מהר"א מסאטמר. האדמו"ר התקשר אישית אל אותו עסקן וגער בו קשות על מעשיו. העסקן הודיע לאדמו"ר כי הוא יעביר את החומר.

אולם מילים לחוד ומעשים לחוד, האיש לא העביר את החומר. ל'בחדרי חרדים' נודע כי 200 דפים מתוך המסמכים הוצאו מהאיש בעורמה בימים האחרונים.

בתוך כך נודע, כי אישיות מסויימת, מהבכירות ביותר במשרד החוץ, התקשרה אתמול לדיין, החיד"א וויס. האיש אמר לרב וויס שהוא מודע לכך שיש אנדרלמוסיה בתיק הזה. הוא סיפר כי יש הרבה גורמים המנסים לקחת 'חסות' על התיק, ו'מטרטרים' את אנשי המשרד ללא הרף.

הבכיר הודיע לדיין החיד"א, כי לאחר בירור מעמיק שערך, הוא הגיע למסקנה שהוא האדם היחידי המוסמך לטפל בתיק. במקביל, הוא הזמין את הדיין, הרב וויס, לפגישה במשרד החוץ, שנועדה לסייע בנושא. האיש הודיע בנוסף, כי לאף גורם - חוץ מהחיד"א ואנשיו - לא תינתן זכות להיפגש או לדבר עם גורם כלשהו ממשרד החוץ בנושא זה.

קישורים:
משפטם של עצורי יפן ייפתח ביום ה'
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}