י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

לא שהם חכמים, זה אנחנו שטיפשים

הסוקר רק החל להציג את הסעיף השני בשאלה, והמנחה, איילה חסון, שיסעה אותו וביקשה לא לשדר את השאלה "הלא ראויה". חיים בצלאל על השאלות שכמעט ולא עלו לדיון בתקשורת בפרשת השבויים

לא שהם חכמים, זה אנחנו שטיפשים


לפני מספר שבועות, בתכנית 'הכל דיבורים' ברשת ב', הוגש, כבכל שבוע, הסקר השבועי של התכנית.

אחת השאלות בדקה את דעת הציבור, לגבי עסקת השבויים. עורך הסקר הציג את השאלה שנשאלה: האם יש לאשר את העסקה כפי שהוצגה במידה והחטופים חיים.

77% תמכו.

הסוקר החל להציג את הסעיף השני בשאלה: מה דעתך על העסקה במידה והחטופים מתים. הוא רק הספיק לומר, שבמקרה זה 51% מהציבור מתנגד, והמנחה, איילה חסון, שיסעה אותו וביקשה לא לשדר את השאלה "הלא ראויה", ואף נזפה במחברי הסקר על הכנסת השאלה לתוכו.

היה זה אחד השיאים בתזמור התקשורת בשיווק עסקת השבויים הזו.

אך בחלוף הזמן, השאלה צפה ועלתה. הציבור שאל את עצמו, האם כדאי ונכון לשלם במחבלים חיים עבור גופות.

אך התקשורת כבר ענתה במקומו. והתשובה שלה היא: כן גורף.

התקשורת הבליטה שוב ושוב את דברי התומכים בעסקה, ואת המתנגדים, בהם הרמטכ"ל לשעבר בוגי יעלון, סיווגה כתמהוניים שלא מבינים דבר, ואת ראשי זרועות הביטחון שהתנגדו לעסקה, דנה לכף זכות, שכן המנדט שלהם הוא, לראות רק את הצד הביטחוני ולא הציבורי.

נניח שמדובר בעסקה טובה. התקשורת נהגה, כדרכה, כאותו ילד שהלך עם אביו אל השוק, וכשהתמקח האב עם המוכר על המחיר, משך הבן בדש בגדו ואמר בקול: "הרי בבית אמרת שהסחורה הזו חיונית לך, ותקנה אותה בכל מחיר".

אותה ביקורת נכונה גם כלפי מארגני העצרות ומדביקי הסטיקרים למען שחרור החטופים, הם רק מגדילים את התאבון של הצד השני לדרוש מחיר יקר וכבד.

נסראללה לא חכם גדול, רק שאלו שמנהלים כאן את העניינים, כנראה טיפשים מזן מיוחד.

סימני השאלה גדולים וברורים. אחרי שיש ידיעות כמעט ודאיות, כי למרבה הצער, החטופים אינם בחיים, מה הבהילות לסיים את המשא ומתן ומה התועלת בשחרור מרצחים שפלים? ואם המחיר הוא ראוי, הרי שהיה ניתן לערוך את העסקה הזו מיד אחר החטיפה, ולמה היה הצורך במלחמה?

נסראללה אמר בנאום לפני כמה ימים, שזה המסר שהוא העביר כבר מהיום הראשון, החטופים ישוחררו רק תמורת המרצח קונטאר.

גם שאלת התזמון, בעיצומם של כל פרשיות השחיתות הנחקרות, היא שאלה לא לגיטימית בעיני התקשורת.

וזאת מבלי לתת פתרון לשאלות המלוות כל עסקת שבויים. האם זה הגיוני לשחרר מאות ואלפי פצצות מתקתקות תמורת חיילים בודדים, האם אין דרך לדרוש ולקבוע מחיר ניתן לעיכול עבור שבויים. יש דברים שכדאי ללמוד מהאמריקנים.

השאלות כמעט ולא עלו לדיון בתקשורת, שהתמסרה לפן הריגשי של סיפור המשפחות והבליטה אותו. אך רק של משפחות מצד אחד, שרק בהן תומכת התקשורת. רק לאחר האישור בממשלה, ניתן פתחון פה גם למשפחות שנפגעו מאותו מרצח שפל, שהשתחרר במסגרת העסקה.

קשה שלא להשתחרר מהתחושה שהממשלה כולה והעומד בראשה, מבקשים להחזיר לעצמם את הלגיטימיות, ולכן נוצר המהלך הבהול הזה, רק כדי להמשיך לשהות בקופסת האתרוג.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}