י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

תוקם 'מועצת צנזורה' לאינטרנט

'חוק סינון האתרים': בדיון בועדת הכלכלה הוכנסו תיקונים, חלקם בניגוד לעמדת ש"ס. בניגוד להצעה המקורית, שר התקשורת לא יקבע את אמצעי הסינון. נציג מועצת העיתונות: "חוזרים 50 שנה אחורה"

מועצה ציבורית לענייני מחשבים (צילום אילוסטרציה)
מועצה ציבורית לענייני מחשבים (צילום אילוסטרציה)

ועדת הכלכלה של הכנסת החליטה היום (ב) - תוקם מועצה ציבורית שתקבע פרמטרים לתכנים פוגעניים ברשת. המועצה תכלול נציגי ציבור ונציגים ממשרדי התקשורת, החינוך והמשפטים, שיפקחו ויקבעו מה מוגדר כתוכן בלתי-הולם ופוגעני. הקמת המועצה אושרה במסגרת תיקונים לחוק 'סינון תכנים ברשת'.

הצעת החוק שיזם ח"כ אמנון כהן (ש"ס), והוביל שר התקשורת, אריאל אטיאס, עברה בקריאה ראשונה בכנסת לפני חמישה חודשים. על פי ההצעה, יחויבו ספקית אינטרנט להציע למנויים אפשרות לקבל תוכנת סינון, ללא תשלום נוסף. למנויים יתאפשר לבחור לא להתקין את תוכנת הסינון. מנוי חדש שלא יודיע אם הוא מעוניין בתוכנת הסינון - ייחסמו בפניו אתרים.

כרגיל וכידוע, הכנסת התיקונים וה'ברווזים' הקטנים והחשובים לחוק מתבצעת בין הקריאה הראשונה לקריאה השניה והשלישית. תיקון מהותי נוסף שאושר היום, ואשר מהווה ניצחון למתנגדי החוק - קביעה כי שר התקשורת לא יוכל לקבוע את אמצעי הסינון "בדרך בה ימצא לנכון". הוי אומר, השליטה תהא בידי הספקיות.


אך גם במחנה המצדדים בחוק, בעיקר חברי הכנסת החרדיים, יש שבירכו על התיקון האחרון. "הסעיף הקובע שרק שר התקשורת יוכל לקבוע את אמצעי הסינון, היה טעות גדולה", אומר לנו אדם המעורב בנושא. "וכי מי יוכל לערוב שגם בממשלה הבאה תיק התקשורת יימצא בידיים נכונות?".

תיקון נוסף שנוסף לחוק, גם הוא מצד מתנגדיו. שלא כבהצעה המקורית, מנוי אשר לא יתייחס לשאלת הספקית, ולא יקבע האם הוא מעוניין להפעיל את הסינון, לא יקבל את חבילת הסינון כברירת מחדל. עם זאת, כל מנוי חדש שיתחבר לרשת, ייאלץ לקבוע עם ההתחברות האם רצונו בסינון.

פרופסור יחיאל לימור, נציג מועצת העיתונות אמר בדיון שהתקיים היום: "נשיאות מועצת העיתונות החליטה פה אחד (כולל עורך המודיע – הרב יצחק מתתיהו טננבוים – ש.מ.) להתנגד לחוק המוצע בנוסחו הקיים מכיוון שאינו מידתי והוא פוגע בחופש הביטוי".

באשר לוועדת הצנזורה הוסיף לימור: "העדכון שבוצע מחזיר את ימי הצנזורה הממשלתית של סרטים ומחזות. גם שם עמד בראש וועדת הצנזורה הממשלתית שר, והיום עומד איש ציבור. העניין לא קיים במדינות מתקדמות בעולם, זה להחזיר את ישראל חמישים שנה אחורה"

השר אטיאס לא קיבל את טענות המתנגדים לחוק, ואמר: "כבר כיום לקוח צריך לזהות את עצמו כבגיר בשביל שיתנו לו לגלוש בתכנים פסולים בפלאפון בדור השלישי. הוא לא יקבל פורטל סלולרי למבוגרים אם לא יזדהה כבגיר. אין דבר כזה שילד בן 8 מקבל טלפון דור שלישי וגולש בפורטל סלולרי למבוגרים".

קישורים:
חוק הצנזורה באינטרנט עבר בקריאה ראשונה
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}