י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

השבת אבידה: נעלמה לשכה בויז'ניץ

חברי הכנסת מוציאים הון עבור 'הקשר עם הבוחר', אך בפועל הכספים הולכים בעיקר למקורבים. ליצמן משלם הון עבור חדרון בגור. לשכתו של ניסים זאב משמשת מקורבים. קטעים מתוך תחקיר 'כלכליסט'

לשכה בשיפוצים. שמואל הלפרט
לשכה בשיפוצים. שמואל הלפרט



בימים אלה מצוין עשור להחלטת הכנסת לאפשר לחבריה לשכור לשכות ברחבי הארץ, תחת הסעיף "שמירה על קשר עם הציבור". חברי הכנסת נתפסים לא פעם כבלתי נגישים ביושבם במשכן, והמטרה היתה לאפשר לציבור לפגוש אותם באופן בלתי אמצעי - בלשכה נטולת גינונים ואמצעי אבטחה. 48 חברים בכנסת הנוכחית החליטו לנצל את הזכות הזאת, והכנסת מממנת להם לשכות בסכום של כ־900 אלף שקל בשנה, שהצטברו ל־9 מיליון שקל בעשור האחרון.

הכללים לשכירת לשכה מחוץ למשכן ברורים ופשוטים לכאורה. כל ח"כ נהנה מ־49 אלף שקל מדי שנה במסגרת התקציב לשמירה על קשר עם הציבור. חברי כנסת המעוניינים בלשכה פרלמנטרית זוכים לעוד מענק של 19 אלף שקל, ובסך הכל מדובר ב־68 אלף שקל שעומדים מדי שנה לרשות כל אחד ואחד מהם. סכום זה אינו כולל את הסכומים שמוציאים חברי הכנסת על ציוד מחשוב עבור הלשכה, ארנונה וחשבונות אחרים, רכישת ציוד ושיפוץ הלשכות וכן שירותי מזכירות.

על פי כללים אלה הח"כים מתחייבים כי במקום שבו פועלת הלשכה ניתן להפעיל משרד, וכי חוזה השכירות לא נחתם עם קרוב משפחה או עם שותף פעיל שלהם או קרוב משפחתו. הם נדרשים להצהיר גם שהמשרד לא הועמד לרשותם על ידי מפלגתם או על ידי גוף ציבורי שבו הם מכהנים במקביל, שגובה דמי השכירות אינו בלתי סביר ושאין בניהול לשכה במקום כדי לעורר חשד לניגוד עניינים או לקבלת טובת הנאה. הלשכה חייבת להיות מסומנת בשלט.

בחלק מהמקרים שוכרים הח"כים לשכות במקומות שבהם הרשויות המקומיות כלל לא התירו להפעיל משרד. במקרה של לשכתו של ח"כ ליצמן, למשל, עיריית ירושלים אפילו הגישה כתב אישום בגין הפעלת משרד במקום ללא היתר לשימוש חורג. במקומות אחרים ברחבי הארץ שבהם שכרו חלק מחברי הכנסת לשכות אין כל שלט המציין כי מדובר בלשכה פרלמנטרית, וזאת בניגוד לכללים בתקנון. הבדיקה מעלה עוד כי חלק ניכר מהמשרדים שעליהם משלמת הכנסת מדי שנה עשרות אלפי שקלים אינם מאוישים - ובפועל לא נמצא בהם כל זכר לפעילות פרלמנטרית.

מנכ"ל הכנסת, אבי בלשניקוב, הופתע לנוכח הממצאים שנחשפו בתחקיר. לאחר שקיבל אותם אמר: "לאור הממצאים הוריתי לכנס בדחיפות את הוועדה לאישור חוזים. בכוונתי לבצע בדיקה יסודית של כל החוזים של לשכות הח"כים שנחתמו בעבר, ובמידה ויימצאו כשלים יוסקו מסקנות מתאימות. לא נהסס להורות על ביטול חוזים קיימים".

ללא היתר. יעקב ליצמןצילום: ללא היתר. יעקב ליצמן
ללא היתר. יעקב ליצמן


לשכה בלי היתר, עם כתב אישום

יעקב ליצמן, יהדות התורה
הלשכה: חדרון בקומפלקס משרדים של חסידות גור
המשכיר: חסידות גור
כתובת: יונה 7, ירושלים
שכירות: 900 דולר בחודש

בעשור האחרון הוציאה הכנסת יותר מחצי מיליון שקל עבור שכירת הלשכה של ח"כ יעקב ליצמן מיהדות התורה. הלשכה ממוקמת בבניין של איחוד מוסדות חסידות גור, שאותה מייצג ליצמן בכנסת.

בתוך קומפלקס המשרדים המפואר של החסידות יש לליצמן חדרון אחד, ממוגן בדלת משוריינת ובמנגנון לזיהוי טביעות אצבע, שבו הוא מבקר מדי פעם. בדיקה עם שני מתווכי דירות העלתה כי במחיר שמשלמת הכנסת עבור החדרון אפשר לשכור דירת שלושה חדרים באותו רחוב.

בדיקה בעיריית ירושלים העלתה כי לחסידות או לליצמן אין כל היתר לשימוש חורג כדי להפעיל משרדים במקום. זאת ועוד, מהעירייה נמסר כי אף הוגש כתב אישום כנגד החסידות בעניין, וכי בימים אלו מתנהל המשפט.

לפי סעיף 204 בחוק התכנון והבנייה, הפעלת משרד בבניין מגורים ללא היתר לשימוש חורג מהווה עבירה פלילית, שהעונש עליה הוא עד שתי שנות מאסר בפועל.

עורכת הדין. ניסים זאבצילום: עורכת הדין. ניסים זאב
עורכת הדין. ניסים זאב


משרד ריק למקורבת

ניסים זאב, ש"ס
הלשכה: בתוך משרד עו"ד
המשכיר: עו"ד מלכה זקלר־עזראן
כתובת: החבצלת 7, ירושלים
שכירות: 350 דולר בחודש

העוזר הפרלמנטרי של ח"כ זאב, אפרים אבידני, סרב למסור את כתובת הלשכה, אף שהיא אמורה לשמש למפגש עם הציבור. בדיקה מעמיקה העלתה כי הלשכה של זאב ממוקמת בבניין מגורים ישן במרכז ירושלים. על ארבע הדירות בקומה שבה היתה אמורה להיות הלשכה לא נמצא שום שלט המעיד על כך.

לעומת זאת, על דלת אחת הדירות נתלה שלט קרטון מאולתר: "בס"ד בכל ענייני משרד עו"ד זקלר־עזראן נא לפנות למשרד עו"ד (השם שמור במערכת)". עו"ד זקלר־עזראן היא אישה מבוגרת אשר שוהה רוב הזמן בלונדון. היא נהגה לקבל מח"כ זאב תיקים משפטיים לטיפולה, ללא כל תמורה כספית כביכול - אך דמי השכירות של המשרד משולמים כאמור על ידי הכנסת. לדברי השכנים, עו"ד זקלר־עזראן לא נראתה במקום יותר משנה, כך שהכנסת למעשה מממנת משרדים ריקים.

בדיקה נוספת מול עיריית ירושלים העלתה כי לא הוגשה בקשה להיתר להפעלת משרד בבניין, שמשמש למגורים. בעקבות הפנייה התחייבה העירייה לבדוק את הנושא. את תגובתה של זקלר־עזראן לא ניתן היה להשיג.

חדר מזדמן בישיבה

שמואל הלפרט, יהדות התורה
הלשכה: חדר מזדמן בישיבת ויז'ניץ
המשכיר: מוסדות ויז'ניץ
כתובת: תורת חיים 7, בני ברק
שכירות: 3,500 שקל בחודש

ח"כ שמואל הלפרט הוא איש חסידות ויז'ניץ, שהתחנך בישיבה הגדולה של החסידות. את לשכתו בחר הלפרט למקם בין כותלי הישיבה, בעיר בני ברק. הרבה בניינים יש למוסדות חסידות ויז'ניץ בעיר, אולם בין הכולל, הישיבות ובית המדרש - לשכתו של ח"כ הלפרט לא נמצאה.

שאלנו את הגבר שישב בכניסה לישיבה היכן נמצאת לשכתו של ח"כ הלפרט, אולם הוא לא ידע במי מדובר. הזכרנו לו כי הלפרט הוא חבר כנסת מטעם יהדות התורה. "תיאמתם איתו פגישה?" התפלא האיש. אמרנו שלא ושאלנו אם לשכתו ממוקמת במקום. ואז הגבר נזכר פתאום. "הוא מגיע לפעמים בימי שישי בשביל לערוך פה ישיבות או בשביל להיפגש עם אנשים", אמר. "אז יש לו כאן לשכה?" הקשינו. "לא ממש, כשהוא מגיע הוא תופס לו בכל פעם חדר אחר ויושב בו", ענה לנו האיש והוסיף: "אין לו כאן אף חדר קבוע או לשכה".

ממעט להגיע. חיים אמסלםצילום: ממעט להגיע. חיים אמסלם
ממעט להגיע. חיים אמסלם


ביקור אחד בחודש

חיים אמסלם, ש"ס
הלשכה: חדר צדדי בבניין משרדים
המשכיר: מרקו אלקבץ
כתובת: כנפי נשרים 15, ירושלים
שכירות: 1,790 שקל בחודש

בתחילת דרכו הפוליטית נהג ח"כ חיים אמסלם לפקוד את לשכתו בשכונת גבעת שאול בירושלים לעתים קרובות, אולם בשנתיים האחרונות הוא ממעט להגיע למקום. עובדי החברה ששוכנת בסמוך טענו כי הוא נוהג להגיע למקום אחת לחודש, והשומר הוותיק בכניסה לבניין אישר גם הוא את הדברים.

מקורב לאמסלם סיפר כי מי שתיווך בשכירת הלשכה הוא איש ש"ס ליאור גבאי. גבאי הוא מנכ"ל עמותת נאות מרגלית, רשת מעונות יום של ש"ס. משרדי העמותה שוכנים באותו בניין שבו ממוקמת לשכתו של אמסלם. הן גבאי והן אלקבץ הכחישו את הדברים.

תגובות

שמואל הלפרט: "הלשכה של ח"כ הלפרט נמצאת בבניין הישיבה הקטנה. לאחרונה היו שיפוצים בבניין והשלט הוסר ועדיין לא הוחזר. הוא יושב שם בזמן שאינו בכנסת או בסיורים".

דוברו של ניסים זאב: "תגידו, מישהו חייב לכם משהו? אני לא מעוניין לדבר עם עיתונאים".

יעקב ליצמן: "אני משלם פחות ממה שצריך. השכירות כוללת שירותי משרד, שתייה, הדפסות וכדומה. אני לא מכיר כתב אישום או טענות שאין לקיים משרד במקום. חסידות גור צריכה לברר מול העירייה את הנושא".

חיים אמסלם: "דוברי מאייש את הלשכה כמעט בכל יום, ואני מאייש אותה פעמיים בשבוע. אין לנו כל קשר לעמותת 'נאות מרגלית', והמשרד הושכר לנו בסיוע משרד תיווך ולא בתיווך מנכ"ל העמותה ליאור גבאי".

מקור הידיעה: 'כלכליסט'. עורכי התחקיר: שאול אמסטרדמסקי, אסף לוי ועדי הגין

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}