י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

הפרשנים החרדיים: אולמרט ייפול

כינסנו תחת פומית טלפון אחת ארבעה פרשנים פוליטיים מובילים, ושאלנו אותם שתי שאלות. כולם סבורים שש"ס רצה סביב לזנב של עצמה, מהוססת ונגררת • יוסי אליטוב, אבי בלום, אריה זיסמן ויעקב ריבלין עונים על שאלות מיליון הדולר

הביתה, ולא יעזור כלום. אהוד אולמרט
הביתה, ולא יעזור כלום. אהוד אולמרט



על רקע גרירת הרגליים הארוכה של ש"ס, מלחמת ההישרדות של אולמרט, וההצבעה הקרובה על פיזור הכנסת, נשאלת השאלה הכל-כך פשוטה - מה יהיה? האם ש"ס אכן תעמוד בדיבורה ותפרוש, הלכה למעשה, מהממשלה, והאם האיש הכי שורד במזרח התיכון, אהוד אולמרט, ייכנע בסופו של דבר ויקפל את זנבו.

שוחחנו עם הפרשנים הפוליטיים המובילים בתקשורת החרדית - יוסי אליטוב מ'משפחה', אבי בלום מ'קו עיתונות דתית', אריה זיסמן מ'יתד נאמן', ויעקב ריבלין מ'בקהילה' וביקשנו מהם לחוות את דעתם על ההווה ולהמר על העתיד.

אולמרט צריך להתפלל. יעקב ריבליןצילום: אולמרט צריך להתפלל. יעקב ריבלין
אולמרט צריך להתפלל. יעקב ריבלין


האם ש"ס אכן תממש את איומיה ותפיל את הממשלה?

יוסי אליטוב: "התשובה היא לא. ביום רביעי הבא, ה-25 לחודש, ש"ס והעבודה יתמכו בפיזור הכנסת, אבל רק בקריאה טרומית. אחרי שהם יניחו את הנשק על השולחן, יחל משא ומתן עם אולמרט, ש"ס על הקצבאות והעבודה על פריימריז בקדימה.

"ההנחה שלי היא שש"ס והעבודה לא רוצות בחירות, בדיוק כמו שאולמרט לא מעוניין בהם. שאול מופז הוא החלום של אלי ישי ואהוד ברק. שניהם לא יצליחו לחלץ מאולמרט שום הישג, והם יפנו להקמת ממשלה בראשות מופז".

אבי בלום: "תיאורטית, ש"ס יכולה היתה להפיל את הממשלה, אם הייתה מקבלת את גישתו של היו"ר אלי ישי ופורשת מהממשלה עוד לפני פסח. כיום, בדינמיקה שנוצרה לאחר הכרזתו של ברק, היא כבר לא יכולה להפיל, אלא לכל היותר להיגרר אחר המפיל - אהוד ברק.

הרכבת יצאה לדרך. אבי בלוםצילום: הרכבת יצאה לדרך. אבי בלום
הרכבת יצאה לדרך. אבי בלום




"הסיבות לכך שהיא לא קיבלה בשעתו את עמדת היו"ר הן רבות: החל מהאינטרס המשפחתי הצר של מינוי רב ראשי לירושלים, אולם בעיקר עקב כך שתם עידן דרעי. התנועה הקדושה אינה מסוגלת יותר להקים ולהפיל ממשלות וגם לא מאמינה בכוחה להביא קצבאות ילדים".

יעקב ריבלין: "לא, היא לא תפיל את הממשלה לבד. אם מישהו אחר יוביל מהלך להפלת הממשלה, ש"ס תצטרף, היא בשום מקרה לא תוביל את המהלך".

אריה זיסמן: "כרגע המצב מעורפל. ש"ס ומפלגת העבודה נאבקות ביניהן במשחק: 'הפל את הממשלה ותזכה בקרדיט'. בינתיים ברק מוביל במקצת במאבק על פני ש"ס. אבל חשוב לזכור דבר אחד - שתיהן לא מעוניינות בבחירות. מנגד, אם ש"ס תריח בחירות באופק, היא תפרוש מהממשלה, כי ש"ס לא יכולה לבוא לבחירות מתוך הקואליציה, רק מהאופוזיציה. בהצבעה הטרומית על פיזור הכנסת ש"ס תצביע בעד, אבל זה כלום. אם אולמרט יהיה חכם - הוא יבלע את העלבון ולא יפטר אף אחד משרי ש"ס או העבודה".

אולמרט ממתין ל-17 ליולי. אריה זיסמןצילום: אולמרט ממתין ל-17 ליולי. אריה זיסמן
אולמרט ממתין ל-17 ליולי. אריה זיסמן


מה על אולמרט לעשות בכדי למנוע את נפילתו הסופית?

אריה זיסמן: "אולמרט הולך הביתה, וייערכו בחירות מוקדמות. אבל אני אסביר לך מה הוא חושב וכיצד הוא מתכוון לפעול. הוא נתן אישור לקיים פריימריז פנימיים בקדימה, זאת בכדי לתת סולם לברק לרדת מהעץ, ובמקביל, להשתיק את המתנגדים ממפלגתו שלו - קדימה. כעת הוא מחכה ל-17 ליולי, מועד חקירתו הנגדית של טלנסקי.

"אולמרט בונה על כך שעורכי דינו יצליחו לערער את אמינותו ורצינותו של טלנסקי, ואז תיווצר דעת קהל מתאימה להכשיר אותו. כשם שעשה בדו"ח וינוגרד השני עם תרגיל 60 השעות המפורסם. לאחר מכן, כך סבור אולמרט, הוא יוכל לרוץ בפריימריז בתוך קדימה וגם לזכות, ואז הוא יכול לבוא לברק ולומר: הנה קיימתי פריימריז כמו שביקשת. לדעתי, זו התכנית שלו, אבל הדבר לא יצליח, אולמרט עומד ליפול".

להפציץ את הכור באיראן. יוסי אליטובצילום: להפציץ את הכור באיראן. יוסי אליטוב
להפציץ את הכור באיראן. יוסי אליטוב




אבי בלום: "הרכבת יצאה לדרך. לאולמרט לא נותר אלא לנסות להאט את מהירות הנסיעה ולהגדיל את מספר התחנות בדרך. זה בדיוק מה שהוא עושה, מייצר ספינים ומושך זמן, בעיקר מול מפלגת העבודה - שהיא זו שתקבע את גורלו ולא ש"ס. קצבאות לש"ס הוא לא יוכל לספק, שכן האופציה של שבירת כלים מול שר האוצר על רקע הקצבאות, אינה קיימת. במצבו הנוכחי, גם מעטפות, אולמרט לא יכול כבר להעביר. קצבאות, על אחת כמה וכמה".

יוסי אליטוב: "יש לו אפשרות אחת: אם בחודש הקרוב תצא להקת מטוסי F16 מבסיס רמת דוד שתשפוך אש וגופרית על אתרי הגרעין באיראן. מכיוון שזה לא מציאותי, כל מה שהוא יכול לעשות כרגע זה להפוך את טקס הפרידה ממנו לפחות משפיל ומבזה. אנחנו צריכים להתרגל לעובדה הבאה: אולמרט יורד מהבמה. נקודה".

יעקב ריבלין: "להתפלל. בדרך הטבע אין לו מוצא".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}