י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

שערוריה: מאלצים את הבלניות לעסוק בנקיון

'בחדרי חרדים' חושף: יו"ר המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי, כופה על הבלניות במקוואות הנשים לעסוק בניקיון בנוסף על תפקידן הקריטי. התוצאה: המקוואות מטונפים ונשים חילוניות נשארות בבית

כניסה למקווה נשים. צילום אילוסטרציה
כניסה למקווה נשים. צילום אילוסטרציה



שערוריה חסרת תקדים בירושלים: פגיעה חמורה בנקיון מקוואות הנשים ובתפקוד הבלניות, זלזול מוחלט בהלכה ובתוצאות הרות אסון - אלו הם רק חלק מן ההאשמות בהן מאשימות הבלניות את יו"ר המועצה הדתית בירושלים, יהושע ישי. כמה מהן שוחחו עם כתב 'בחדרי חרדים' ומהדברים עולה תמונה עגומה וחמורה ביותר.

על פי העדויות, תכנית חדשה שמקדם ישי וכבר מבוצעת בפועל, היא הפסקת פעילותן של המנקות במקוואות. עד היום, לכל מקווה טהרה הוצמדו 3 נשים: בלנית אחראית, בלנית נוספת, ומנקה. למנקה במקווה עבודה רבה ואינטנסיבית, מטבע הדברים.

יו"ר המועצה הדתית דורש מעתה מהבלניות לשמש גם כמנקות, במקביל לתפקידן הרגיל. לדעתו הדבר ראוי, ומשרת המנקה מיותרת לחלוטין. "מדובר בשערוריה נוראית, הן מבחינה אישית והן מבחינה מעשית", אומרת חנה, בלנית ותיקה. "מה שקורה בפועל הוא, שאנחנו עסוקות עד מעל הראש, והמקווה פשוט לא זוכה לנקיון. נשים שבאות למקום פשוט בורחות, הם לא מעוניינות להיכנס ולטבול במקום מטונף".

"נשים חילוניות מוותרות על הטבילה"

"על הנשים הדתיות אני לא דואגת, הם לא יוותרו על הטבילה", מוסיפה חנה. "אבל יש נשים חילוניות רבות, שבורחות מהמקווה ופשוט הולכות הביתה. זה לא יאומן, הרי מדובר באיסורים נוראים, איך בן אדם יכול לקחת כזו אחריות על כתפיו?" היא שואלת, כאובה מאד.

חנה לא מוכנה להשלים עם הגזירה: "גם בפן האישי זה נורא. בלנית היא חצי רב, איך אפשר להטיל עליה תפקיד של נקיון?. זה כמו שתבוא לעורך דין ותאמר לו לנקות את המשרד בו הוא עובד. זה לא אפשרי".

המקוואות מטונפים, הנשים בורחות. צילום אילוסטרציהצילום: המקוואות מטונפים, הנשים בורחות. צילום אילוסטרציה
המקוואות מטונפים, הנשים בורחות. צילום אילוסטרציה




צרה זו מוטלת על ראשן של הבלניות בנוסף לצרות הישנות. חנה, שעובדת כבלנית כבר 9 שנים במקווה בצפון ירושלים, מספרת על עצמה: "אני עובדת משך שנים רבות בנאמנות ובמסירות, ואני נחשבת לעובדת זמנית. אין לי קביעות, אין לי פנסיה, אני לא מקבלת דמי הבראה, אם יפטרו אותי לא אקבל פיצויים. למה? אני רוצה שהזעקה הזאת תגיע לשמים, אף אחד לא מקשיב לנו כי את אף אחד זה לא מעניין. השחיתות חוגגת - ואנחנו הקטנות, הנאמנות והחלשות סובלות".

הבלניות עוסקות בדיני נפשות, לא בניקיון

ציפורה מדרום ירושלים משמשת כבלנית אחראית במקווה והיא מלאת תסכול, עצב, כעס ועלבון. "יהושע ישי אמר לי אישית: 'מבחינתי, אין הבדל בין בלנית למנקה'. האיש פשוט זורע הרס בכל המקוואות בירושלים עם הגזירה הזאת", היא אומרת ופותחת במונולוג כאוב: "יו"ר המועצה החדש נכנס לתפקידו ורואה רק מילה אחת בעיניים – 'קיצוצים'. מעבר לזה לא מעניין אותו כלום. במקום לחזק את ההלכה ולראות איך הוא תורם למקוואות, הוא מנסה להיות נחמד כלפי האוצר.

"איך אפשר להטיל עלינו משימת ניקיון? אנחנו הרי עוסקות בדיני נפשות, אין לנו זמן לנקות. זה פשוט פוגע בעבודה שלנו, צריך להבין את זה. אנחנו מתעסקים פה עם עונש כרת, זה לא משחק ילדים. זה עוד הרבה לפני העובדה הפשוטה שמחמת המעמסה המקוואות פשוט לא נקיים, ונשים לא באות. זה משחק מסוכן באש, איך אפשר? זו פשוט שערוריה ומישהו צריך לטפל בזה.

"אני באמת רוצה לפנות לחברי הכנסת החרדיים, גפני וליצמן ואלי ישי ואמסלם וכל אלו - תעשו משהו עם זה, מדובר בשערוריה שאין כדוגמתה. מדובר בפשע בל יכופר, הן כלפי מעלה והן כלפי הבלניות".

ציפורה עובדת כבר 25 שנה כבלנית והיא מהבודדות בירושלים שזוכות למשרה קבועה. אבל גם זה בסכנה. "אנחנו עובדות, לפחות באופן רשמי, כ-4 שעות בערב. זה נחשב למשרה מלאה, על אף שהשכר זעום – 94 שקל לערב בלבד. בפועל אנחנו עובדות הרבה יותר שעות. מקווה זה כמו חדר מיון, אין כזה דבר שאת לא יכולה לבוא, גם אם זה באמצע הלילה, גם אם זה באמצע סעודת שבת.

"בא אדון ישי והולך לעשות מהפיכה. הוא הופך את העבודה שלנו למשרה ב-60% בלבד, והולך לפגוע לנו באופן קשה בפנסיה הקטנה. ואל תשכח, אני עוד מברות המזל שזוכות למשרה קבועה.

"לאיש אין בושה. לא מספיק עיכובי השכר שהיו, במשך חודשים ארוכים לא קיבלנו משכורת והמשכנו לעבוד, לא מספיק שבמשך 6 שנים אני לא מקבלת ביגוד, ימי הבראה וימי מחלה כחוק, באים עוד לחתוך לנו בבשר החי".

אין בעל הבית. מקווה של המועצה הדתית בירושליםצילום: אין בעל הבית. מקווה של המועצה הדתית בירושלים
אין בעל הבית. מקווה של המועצה הדתית בירושלים


"במועצה הדתית וברבנות בירושלים אין בעל הבית"


מדוע לא תבעתן את המועצה הדתית על אי קבלת ימי חופשה?

"דווקא רצינו מאד לתבוע, כבר ניגשנו לעורך דין שהתחיל להכין את התיק, ואז בא ישי ושכנע אותנו בחלקלקות שיהיה בסדר, מאז לא קרה כלום".

באמת אין לכן חופשה במשך כל השנה?

"נראה לך שאני צוחקת? אני עובדת כל יום, ערב ערב, כל השנה. גם בליל ראש השנה, גם בליל הסדר, העבודה היא מפרכת, ושוחקת, אתה צריך להבין את זה. יש לי חופש יומיים בשנה: בליל תשעה באב ובליל יום כיפור".

למה אתן לא פונות לרבנים האחראים בירושלים בקשר לפגיעה במקוואות?

"הלואי והיה עם מי לדבר, מאז שנפטר הרב משאש זכרונו לברכה, אין כתובת ואין בעל הבית. הכל פוליטיקה והכל אינטרסים, לאף אחד לא איכפת אם נשים חילוניות יפסיקו לטבול".

מדוע את וחברותייך לא מוכנות להיחשף בשמכן?

"אנחנו פוחדות מאד. היתה אחת שניסתה לפתוח את הפה על מה שקורה וסולקה מהעבודה. אני לא מסתכנת".

תגובת המשרד לעניני דתות לא נמסרה עד למועד פרסום הכתבה.

את תגובתו של יו"ר המועצה הדתית, מר יהושע ישי, לנאמר בכתבה, לא ניתן היה להשיג למרות מאמצים רבים שנעשו, לכשתושג – תפורסם באופן מיידי.

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}