י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

תיבדק קריסת מערך 'אגד' בל"ג בעומר

ניצב משנה בדימוס אודי אפרת יבדוק כיצד קרה שעשרות אלפי אנשים המתינו משך שעות לאוטובוסים בירושלים ובמירון, ומדוע התמוטט מערך ההיסעים של 'אגד' על אף של"ג בעומר לא נחת בהפתעה

מה קרה. אוטובוס אגד
מה קרה. אוטובוס אגד

בשל הכשלים החמורים: חברת 'אגד' ממנה בודק חיצוני, ניצב משנה בדימוס אודי אפרת, שיבחן את הסיבות שגרמו להתמוטטות מערך ההיסעים למירון בל"ג בעומר בכמה מקרים. אגד נטלה את היוזמה בעקבות תלונות קשות מצד ציבור הנוסעים שזרמו אליה ולמערכות העיתונים בכמויות מדאיגות.

התמוטטות מערך ההיסעים עד כדי אובדן שליטה אירע מספר פעמים במהלך יום חמישי בערב ושישי - ל"ג בעומר. המקרה הבולט והחמור ביותר התרחש מיד עם פתיחת האירועים. ביום חמישי אחר הצהריים, כבר בשעה 16:00, המתינו אלפים רבים של נוסעים במסוף הר חוצבים, ששימש מוקד היציאה הראשי מירושלים, אך האוטובוסים בוששו מלבוא למקום.

הנוסעים, שרצו להספיק להגיע להדלקה המרכזית בציון הרשב"י במירון זעמו מאד, ובמקום נוצרה מהומת עולם. על האוטובוסים הבודדים שהגיעו למקום, התנפלו מאות אנשים, והכאוס במקום הלך וגבר עד כדי אובדן שליטה מוחלט על ההמונים. רק בשעה 19:00 בערך, הגיעה מסה גדולה של אוטובוסים, והלחץ במקום ירד.

באגד מודים כי היה מחדל חמור באותם שעות, אך טוענים, כי על אף הכל, באותם שעות יצאו ממסוף תמיר שבעים ושבעה אוטובוסים. "אולי לא מספיק, אבל מספר מכובד לכל הדעות", אמר אחד מאנשי אגד.

ביום חמישי בלילה, נרשמה התמוטטות נוספת, הפעם בחניון אגד במירון. במקום שררה בולקה ומבולקה, עשרות אלפי אנשים שביקשו לחזור למרכז, המתינו באישון ליל משך שעות ארוכות לאוטובוסים שבוששו מלבוא למקום. במקום נוצרו מהומות, ועל פי דיווחי גולשים ב'בחדרי חרדים', היו כמה מקרים של חילופי מהלומות בין נהגי ואנשי 'אגד' לנוסעים הזועמים.

באגד טוענים כי העיכובים באותו לילה נבעו בעיקר מעומס אדיר שנוצר בכבישים המובילים ממירון למרכז הארץ. באגד אומרים: "ביום חמישי בלילה שהו בחניוני אגד במירון ובקרבת מקום למירון 225 אוטובוסים, שהיו מתוכננים לצאת לדרכם ולהסיע את ציבור הנוסעים למרכז הארץ. חלקם הגדול אף קלטו נוסעים, אך לא יכלו לצאת לדרך בשל עומסי התנועה הכבדים בכבישים, שחסמו את כל צירי התנועה".

כאמור, בשל אלו ובשל עוד כשלים רבים אחרים, הוחלט באגד על מינוי הבודק החיצוני, שתפקידה העיקרי הוא להסיק מסקנות לעתיד.

מאגד נמסר: "מזכירות אגד, שקיימה דיון בנושא, קיבלה את המלצת היו"ר מר גדעון מזרחי למנות בודק חיצוני, בלתי תלוי, נצ"מ (בדימוס) אודי אפרת, מומחה בתחום התנועה והתחבורה, בעל תואר שני בהנדסת תנועה ותחבורה, שכיהן בעבר כמהנדס תנועה ראשי במשטרת ישראל וכראש מח' התנועה במשטרה וכראש אגף התנועה בעיריית ירושלים".

"הבודק החיצוני נתבקש לבחון את מכלול ההיבטים במערך ההיסעים בל"ג בעומר והוסמך לקבל נתונים מכל הגורמים באגד ולהגיש את ממצאיו תוך חודש ימים. בתום הבדיקה יפורסמו הממצאים ברבים.

"אגד ישתף פעולה ויתרום את המידע והניסיון שברשותו לכל גורם ממלכתי-ציבורי שיעסוק בקביעת ההסדרים באתר ציון הרשב"י במירון. מזכירות אגד הביעה צער על השיבושים שנגרמו בהפעלת מערך ההיסעים שתוכנן על ידה בקפידה. אגד ימשיך לעשות כל שלאל ידו להעניק שירותי תחבורה ציבורית יעילים וזמינים".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 12 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}