י"ח אלול התשפ"ד
21.09.2024

החיים תחת צו איסור פירסום

מה עומד מאחורי צו איסור הפירסום על חירת אולמרט, מה אפשר לספר ומה עדיין תחת מגבלות הצו. ההר והנוף, השן המדברת

ראש הממשלה אהוד אולמרט תחת חקירה
ראש הממשלה אהוד אולמרט תחת חקירה

החיים תחת צו איסור פירסום

מאת אריה זיסמן

מבלי ששמנו לב הפכו החיים בישראל לחיים תחת צו איסור פירסום גורף. אם פעם דיברו על המדינות הערביות השכנות, כמדינות שבהם אסור לדבר בקול על כלום, היום זה קורה בישראל.

על התקיפה הישראלית בקיץ נגד המתקן הגרעיני הסורי אפשר לכתוב רק על פי מקורות זרים", על המשא ומתן בין ישראל לפלשתינים בה דנים בין השאר גם על חלוקת ירושלים, הוטל איפול ממשלתי מלא. ועכשיו גם על חקירת אולמרט אי אפשר לדבר עקב צו איסור הפירסום. מדינת ישראל שמציינת השבוע 60 להקמתה, חיה תחת צו איסור פירסום. אסור לדבר על כלום.

ביום שישי קיבלנו הכתבים המדיניים הודעה מסודרת מלשכת ראש הממשלה שהחלה במילים: "בתשובה לפניית הכתבים בנושא, הרינו למסור כי...וכו'". את ההמשך לא ניתן לפרסם כדי לא להסתבך עם רשויות החוק.

כל שאפשר לומר הוא, שבהודעה כתבה לשכת ראה"מ את החשדות עליהם נחקר ראש הממשלה ואת התשובות שהשיב. האבסורד: אפילו את הודעת לשכת ראש הממשלה אי אפשר לפרסם עקב צו איסור הפירסום. היכן יש עוד מדינה בעולם, שאי אפשר לפרסם הודעה מסודרת שהתקבלה מלשכת ראש הממשלה לתקשורת ושנועדה לכתחילה לפירסום?

בשבוע שעבר פגשנו את אחד האנשים המרכזיים שעבדו עד לא מכבר במשרד מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס. הפגישה היתה מרתקת וסופרו בה דברים רבים. האיש הבכיר התבטא באומרו: "אולמרט לא ישב עוד זמן רב על כיסאו ולא בגלל בעיות בקואליציה שלו, גם לא בגלל כל הפרשיות שנחקרו עד כה". אמר ולא יסף.

לא התיחסנו לדברים בצורה רצינית, כיון שחשבנו שהאיש מדבר מהרהורי ליבו. לאורך השיחה, לא הסתיר את חוסר חיבתו לאולמרט. לא לחצנו, לא שאלנו, וגם אם היינו עושים זאת, אין ודאות שהיינו מקבלים תשובה. ביום שישי כאשר הפרשה פרצה החוצה, כבר לא היה ספק. אולמרט בבעייה.

כולם יודעים, כולם מדברים, לכולם השערות ויותר מכך על הפרשה, אבל אי

אפשר לדבר בפומבי. וכאשר אי אפשר, רוחשת הארץ שמועות, בדיוק כפי שאמר אתמול אולמרט בישיבת הממשלה.

בניגוד להרגלו, הקריא מתוך נייר הודעה מסודרת בפתח הישיבה, בה התלונן על גל השמועות המציף את ישראל. בדבריו הדגיש, שכאשר הערפל יוסר, יתברר עד כמה הפרשה רחוקה מהמציאות. איש לא ציפה שיאמר דברים אחרים.

ובינתים נמשכים כאמור הרמזים מכל עבר. זו הסיבה שהמשטרה והפרקליטות לא יוכלו לשמור עוד זמן רב את הפרשה בצו איסור פירסום, ויאלצו תוך יום-יומיים עד סוף השבוע להסיר ולא באופן חלקי את הצו.

אז מה כן אפשר לומר )במגבלות הצו(? מדובר בפרשה רצינית המבוססת על חומרים שנמצאים בידי המשטרה זה למעלה משנה. לפתע הוצאו מהארון, כנראה בגלל הסיבות שנוצרו. אנשי אולמרט קובלים בדיוק על כך, וטוענים כי הם חשים שמנסים להפליל את אולמרט בכל דרך, ולצורך כך מוציאים מהארון כל מיני פרשיות נגדו.

הפרשה הנוכחית לא קשורה ישירות לכל הפרשות שנחקרו עד כה. מדובר בפרשה אחרת לגמרי. החשדות כאמור יותר חמורים עם יותר חומרים. הפעם לא מדובר בפרשנויות של "מאידך" ו"מאידך גיסא", שניתן להעניק לעניין, כפי שהיה בפרשיות אחרות שלו. באם המידע שהגיע למשטרה הוא נכון, ובאם אכן ראש הממשלה לא הצליח לספק גירסה שכנגד, הוא נמצא בבעייה. כאשר זה יתברר, כולם יראו עד כמה העניין קרוב. הפעם אפשר יהיה לראות את הנוף מההר. לא תהיה שן שלא תעסוק בכך...

בשונה מחקירות ופרשות קודמות, אולמרט נמצא בחקירה הזו לבדו. ללא מקורבים שאפשר לזרוק עליהם אשמה )מלבד שולה זקן( וללא אנשים שיכול להסתתר מאחוריהם.

הגירסה שהעניק בחקירתו במשטרה ביום שישי, לא תביא את היועץ המשפטי להודיע על סגירת התיק. דבריו של אולמרט לא הפריכו את החשדות, והפעם לא יעזור שום עיתונאי או איש תקשורת שינסה להפוך את אולמרט ל"אתרוג".

בישיבת הממשלה אתמול, ניסה אולמרט לשמור על ארשת פנים שליוה, אבל לא הצליח להסתיר את סערת רוחו. אותם שמכירים אותו מעידים כי הוא מדוכדך וחש במכה קשה שניחתה עליו. הטענה שלו ושל אנשיו היא, שמחפשים אותו ומוציאים נגדו חומרים ישנים מהמחסנים.

השאלה העיקרית כמה זמן תיקח החקירה וכיצד זה ישפיע על תפקודו

ומהלכיו. אולמרט הרי מתכנן להגיע למסמך עקרונות מדיני מסודר מול הפלשתינים וללכת איתו לבחירות. כמו כן הוא מחליף מסרים פומביים וחשאיים מול סוריה. מעתה כל דבר שיעשה יבחן על פי החקירה. כל דבר שיעשה או שיתכנן לעשות, יתקל בתגובה, שאין לו לגטימיציה לעשותו. באופן כזה יתקשה לתפקד.

אתמול כבר החליט לבטל את ראיונות "החג" שאמור היה להעניק לשלושה כלי תקשורת מרכזיים, בטענה שלבטח היו שואלים אותו על החקירה, והוא הרי לא יכול לענות עקב איסור הפירסום. תירוץ נאה, אך כזה שמראה על חוסר אפשרות לתפקד בצורה רגילה, וזו רק ההתחלה.

במערכת הפוליטית עוקבים ובינתים שותקים. נוח לכולם לשתוק ולהסתתר תחת צו איסור הפירסום. מי שלא שתקה היא השרה לבני, שאתמול אמרה כי היא סומכת על החוקרים שיעשו את מלאכתם. לבני לא אמרה כי היא סומכת על ראש הממשלה שיוציא חפותו לאור. הפעם היא נזהרת יותר ולא רוצה שיאשימו אותה בבריחה, כפי שקרה לאחר דו"ח וינוגרד הראשון.

אם יאלץ אולמרט להודיע על נבצרות עקב ההחלטה להעמידו לדין, יש שתי אפשרויות: בחירות כלליות או החלפתו בידי השרה לבני. שרת החוץ יודעת זאת היטב. שר בכיר נוסף אמר אתמול שלא לציטוט: הממשלה עומדת ליפול ועדיף כמה שיותר מהר... זו התחושה מסביב.

המשפט המעניין ביותר שנצרב אתמול בתקשורת היה כמו תמיד: "ראש הממשלה מנסה לשדר עסקים כרגיל". כך תמיד אומרים על ראשי ממשלות ועל פוליטיקאים הנמצאים בצרה. אצל אולמרט המשפט הזה משקף בדיוק את מצבו.עסקים כרגיל" - כל יום פרשה ועוד פרשה. עסקים רגילים אלא מה.

הידיעה התפרסמה הבוקר 'ביתד נאמן'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}