י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

'משבר האורז' הגיע לישראל

האורז, שהתייקר בעולם בכ-50%, יתייקר השבוע בשיעור דומה גם בארץ. רשתות המזון הגבילו את מכירת האורז. ייקור צפוי גם במחירי הסוכר, הקפה, הקמח והשמן. 2008 – שנת תפוחי האדמה

מחסור בינלאומי. שקית אורז על פס הייצור בישראל
מחסור בינלאומי. שקית אורז על פס הייצור בישראל

המשבר העולמי בשוק האורז, מגיע גם צלחת הישראלית. בימים האחרונים מורגש מחסור במצרך המבוקש, והוא מופיע על מדפי המרכולים בכמויות מוגבלות, אם בכלל. מאז סוף השבוע שעבר, נקטו מספר רשתות מזון בצעד המתבקש, והגבילו את כמות מכירת האורז לצרכנים.

רשת 'שופרסל', על שלל סניפיה, וכמה חנויות ברשת 'הריבוע הכחול' הגבילו את מכירת האורז. במסגרת ההגבלה, כל צרכן יכול היה לרכוש 2 ק"ג אורז בלבד, הבוקר (א) הסירו הרשתות את ההגבלה, אך תוך מתן הסתייגות. מרשת שופרסל מסרו הבוקר כי "עקב מחסור עולמי באורז אשר הגיע גם לישראל, נאלצנו במשך יומיים להגביל את רכישת האורז. בשלב זה אנו מסירים את ההגבלה אך במידה ויכול שינוי עקב תנאי אספקת האורז בעולם נצטרך לשוב ולהגביל את הקנייה".

עליות המחירים בשוק המזון צפויים להגיע בשבוע הקרוב לשיא. מחיר האורז צפוי לזנק בכ-50 עד 70 אחוזים. ההערכה היא כי גם מחירי מוצרי היסוד האחרים, כמו קפה, סוכר, שמן וקמח צפויים לעלות, אם כי בשיעור מתון יותר של כעשרה עד חמישה עשר אחוזים.

מתחילת 2008 התייקר האורז בעולם בכ-50%, ועמו מוצרי יסוד נוספים כמו חלב, בשר, סוכר וקמח. עליית מחירי המזון נובעת ממחסור עולמי שנוצר מקצב צמיחת האוכלוסייה, הגבוה מקצב צמיחתו של היצע המזון. מדינות מתפתחות ברחבי העולם הגדילו באחרונה את יבוא האורז והגבילו את היצוא שלו בניסיון לבלום את העלייה במחירים. כמו כן, יצואניות מובילות דוגמת וייטנאם, הודו ומצרים אסרו על יצוא. מספר מדינות מתפתחות אף ביטלו מכסי יבוא על מוצרי מזון בניסיון לעודד את היבוא ולבלום את עליות המחירים.

כפיתרון לבעיית הרעב העולמית, הכריז האו"ם על שנת 2008 כ'שנת תפוחי האדמה'. הארגון בדק באמצעות מומחים ומצא, כי המוצר הפופולארי הוא קל לגידול, אינו צורך כמעט מים, וגדל בכל תנאי, איזור או אקלים. לדעת מומחי האו"ם, תפוח האדמה הוא הפיתרון לבעיית הרעב במדינות הנחשלות, ולכן הוחלט להשקיע בו כספים רבים, מדינות רבות מהעולם השלישי התלהבו מהרעיון והחלו לגדל בשטחיהן כמויות ענק של תפוחי אדמה.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}