י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

הגר"ח קנייבסקי ביקר במושב 'חדיד' אצל חקלאים שומרי שמיטה

הביקור נערך ביוזמת 'קרן השביעית' בהשתתפות עשרות רבות של חקלאים ממושבי הסביבה שהגיעו למעמד המיוחד והנדיר.החקלאים הציגו בפני הגר"ח שאלות רבות ומגוונות בהלכות שמיטה

הגר"ח עם חקלאים בשדות המושב, אתמול.
הגר"ח עם חקלאים בשדות המושב, אתמול.

אתמול (א) נערך מעמד מיוחד ונדיר במושב 'חדיד', כאשר הגר"ח קניבסקי שליט"א הטריח עצמו ובא לחזק את ידיהם של החקלאים גיבורי הכח שומרי שביעית כהלכתה. במעמד רב הרושם שגרם להתרגשות רבה בקרב החקלאים ובני משפחותיהם, הציגו החקלאים שאלות שונות ומגוונות בהלכות שמיטה וכן נערך במהלך המעמד סיום מסכת שבת על-ידי רב המושב תירוש הרב ניסים זגורי, בסיומו התכבדו החקלאים בשתיית "לחיים" מבקבוק יין שהובא מביתו של הגר"ח.

את היוזמה לביקור המיוחד הגה מנהל 'קרן השביעית' הרב בן-ציון קוגלר יחד עם הרב אברהם רובינשטיין הנמנה מראשי העוסקים והמעשים למען אלפי החקלאים שומרי שביעית כהלכתה, אשר נרתם לענין גדול וחשוב זה לבקשתם של מרנן ורבנן גדולי התורה שליט"א. השניים ביקש ממנו לבוא ולחזק את ידיהם של החקלאים, העומדים בימים אלו בניסיון גדול לקראת עונת הזריעה הממשמשת ובאה, וביקור זה יעניק חיזוק רב לציבור החקלאים הניצבים גם בימים אלו בפני ניסיונות קשים.

הגר"ח קניבסקי נענה על אתר לבקשה, ובתוך זמן קצר נערכו ב"קרן השביעית" לארגון הביקור במושב חדיד, בו למעלה ממחצית חברי המושב הינם שומרי שביעית כהלכתה, כאשר בראש המערכה לקיום מצוות השמיטה, ניצבים האחים יוסף ומאיר מנצור, מראשוני וממייסדי המושב, אשר את מצוות השמיטה הנחיל להם אביהם ז"ל. האחים מנצור שמחכירים מאות דונמים של קרקעות המושב וכן של חברי משק רבים, ניצבים איתן על משמרת השמיטה, ועקב כך הוחלט לקיים את הכינוס בחצר ביתו של יוסף מנצור.

בשעת צהרים, התכנסו חקלאים רבים במקום, ויחד עמהם רבני מושבי הסביבה, בהם רבה של מושב גמזו הרב אליאב מאיר, רבה של מושב תירוש הרב ניסים זגורי ועוד. כן הגיעו למקום ראשי "קרן השביעית" שע"י המרכז הארצי לחקלאים שומרי שביעית", בראשותו של רב ואב"ד קוממיות הגרמ"מ מנדלזון שליט"א, ואחיו הרה"ג רבי ישראל יצחק שליט"א ועוד.

מרן הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי שליט"א התקבל בהתרגשות גדולה על-ידי החקלאים, וגם על פניו ניכרה התרגשות רבה לנוכח השדה הגדול של החקלאי יוסף מנצור אשר הושבת ממלאכה. עם בואו של הגר"ח שליט"א, נעמד הקהל על רגליו בהתרגשות רבה, והגר"ח שליט"א עלה על בימה מאולתרת שהוכנה במקום, בסמוך לכלים חקלאיים אשר אף הם הושבתו ממלאכה כדת וכדין.

מספר חקלאים עלו לבמה והציגו בפני הגר"ח שליט"א שאלות שונות ומגוונות בהלכות שמיטה. השאלה הראשונה שנשאל היתה, האם אפשר לקלף את זמורות הענבים, ובכך לגרום שחלקו העליון של הזמורה תתייבש ואילו החלק המחובר לקרקע ישאר בעינו. הגר"ח שליט"א ביקש שיביאו אליו את הספר "דרך אמונה", ולאחר שעיין בספרו הורה הלכה למעשה, שאין לעשות פעולה זו, משום שיש בכך משום ספק זמירה שהיא איסור דאורייתא.

לאחר מכן הציגו חקלאים נוספים שאלות שונות בהלכות שמיטה, ושאלות נוספות הציג הגרמ"מ מנדלזון שליט"א אשר ישב ליד הגר"ח שליט"א, אשר אף סקר בפני הגר"ח שליט"א את הניסיונות העצומים בפניהם עומדים החקלאים, בהם גם אלו שמזיקים ברשותם פרדסים ומטעים אשר נמסרו לרשות אוצר בית דין, כאשר סוחרים יהודים וערבים פונים אליהם ובידיהם כסף במזומן, ומנסים לקבל לרשותם את הפירות.. "החקלאים עומדים בגבורה בפני כל הפיתויים ומסרבים לכל הצעה שתפקיע את הפירות מרשות אוצר בית דין, למרות שהם מקבלים מידי בית הדין שכר טירחה מינימלי בלבד".

רבה של מושב תירוש, הרב ניסים זגורי, קידם את פניו של מרן הגאון הגדול רבי חיים קניבסקי שליט"א ואמר, כי זוהי זכות גדולה לציבור החקלאים לארחו ולזכות לברכתו. לאחר מכן ערך סיום על מסכת שבת, ובני ביתו של הגר"ח שליט"א אשר שמעו על כך, הביאו בקבוק יין אותו נוהג הגר"ח שליט"א לשתות, ולאחר הסיום שתה הגר"ח שליט"א 'לחיים' והחקלאים התכבדו אף הם לשתות מיין זה.

במשך שעה ארוכה, עברו לאחר מכן החקלאים איש איש וזכו לקבל את ברכתו ואת דברי החיזוק והעידוד שהרעיף על כל אחד מהם באופן אישי ומיוחד. כאשר ניגש אליו מנהל 'קרן השביעית', זכה לקבל מהגאון הגדול שליט"א ברכה חמה ומיוחדת, ובדבריו ציין, כי "בוודאי שזו זכות גדולה מאוד ליושבי ארץ הקודש וכן לבני חוץ לארץ להיות שותפים בכספם עם שומרי השביעית כהלכתה" והרעיף ברכות חמה לכל אלו המסייעים ועומדים לימין פעולותיה הנשגבות של "קרן השביעית".

הביקור שנמשך למעלה משעה, הותיר אחריו את רישומו הכביר על עשרות החקלאים, אשר לא הסתירו עוד במשך זמן רב את התרגשותם הגדולה לנוכח הביקור המיוחד. במעמד הנדיר השתתפו רבני מושבים ואישי ציבור נכבדים, ובהם חברי הנהלת 'קרן השביעית': הרה"ג ר' ישראל יצחק מנדלזון שליט"א, סגן ראש עירית בני ברק הרב אברהם רובינשטיין, רכז הארצי של "המרכז הארצי לחקלאים שומרי שביעית" הרב ראובן מאיר, הרכזים האיזורים ר' דוד מלכה ור' עובדיה לוי ועוד.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}