י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

'התנועה להגינות שלטונית' נגד הרב מצגר

יו"ר התנועה, עו"ד מרדכי אייזנברג, תבע את הרבנות הראשית, בעקבות אי אכיפה של צו שהוציאה בעצמה בעניין 'חלב נכרי'. בתביעה נטען כי הרבנות הראשית נכנעה ללחצי חברת 'שטראוס'. הדיון - היום

'התנועה להגינות שלטונית' נגד הרב מצגר

הרבנות הראשית, ובראשה הרב הראשי לישראל, הרב יונה מצגר, לא פועלים כנדרש בנוגע לאכיפת
סימון 'חלב נכרי' על מוצרים, כך עולה מכתב התביעה שהגישה 'התנועה להגינות שלטונית' בראשות עו"ד מרדכי אייזנברג, לבית הדין לענייני ממונות, כנגד מוסדות הרבנות הראשית, הרב יונה מצגר, הרב יעקב סבג, והרב שמעון אולמן.

על פי התביעה שהוגשה, חברת שטראוס לא פעלה כיאות לסימון רכיבי 'חלב נכרי' הנמצאים במוצריהם, לאחר תביעה ייצוגית שהוגשה נגד החברה, הסכימה זו בהסכם בוררות והתחייבה כי תסמן מעתה כל מוצר המכיל רכיבי חלב נכרי.

חברת תנובה, שנכללה אף היא בתביעה, הסכימה לסמן גם כן את הסימון הנדרש, זאת בתנאי שחברת שטראוס -המתחרה- תעמוד בסיכום. מכיוון ששטראוס, כאמור, הסכימה, הרי שנדמה היה שהכל בא על מקומו בשלום.

אלא שכאן החלו הצרות. התברר, שהרבנות הראשית לא אוכפת ואף לא מתעניינת כלל בנושא, למרות הוראה נחרצת שיצאה בעניין אך לפני כמה חודשים, וזו לשונה: "והל סימון מוצרים המכילים אבקת רכיבי חלב נכרי - ל הרבנים נותני ההכשר להקפיד ולהשלים יישום נוהל זה בקרב היצרנים המושגחים על ידם, לא יאוחר מיום א' ניסן תשס"ח. לאחר מועד זה יפורסמו ברבים היצרנים אשר לא סימנו את התוצרת כראוי ובמקביל תישקל שלילת הכשרות בשל הפרת נהלים. נא להביא לידיעתם" (עדכון כשרות מתאריך י"ז בכסליו תשס"ח).

דיון דחוף היום. צו המניעהצילום: דיון דחוף היום. צו המניעה
דיון דחוף היום. צו המניעה

חברת שטראוס, לאחר הסכם הבוררות בו נקבע כי תחל לסמן את מוצריה החל מראש חודש ניסן תשס"ח,
שלחה מכתב לרבנות הראשית, בו היא ביקשה להפר קימעה את הסיכום ולקבל אישור לדחות את יישום ההסכם לסוף שנת 2009, דהיינו בעוד כתשעה חודשים. מהרבנות הראשית לא התקבלה אף תגובה בנושא, לא לחיוב, גם לא לשלילה.

"כיצד יתכן כי הגופים הממונים על עמידה על משמר הכשרות והאינטרסים של צרכני הכשרות, יתרפסו ויתנצלו מסמכותם עד כדי זלזול בציבור הצרכנים", נאמר בכתב התביעה, שתוקף את הרבנות הראשית קשות "הפעם אין המדובר במחדל או באי עשייה כאמור, אלא "בקום ועשה", בחבלה בהנחיות כשרות ובסיכומים והתחייבויות שנטלה שטראוס על עצמה והצהירה עליהם, הן בבג"צ והן בביהמ"ש המחוזי ובעיקר הרב מייטליס והרב וייטמן ורבני מחלבות נוספים נכחו בוועדת הכשרות והתאריך לסימון (ר"ח ניסן) היה על דעתם".

עוד נטען, כי חברת תנובה ערוכה כבר להתחלת הסימון, כפי שסוכם, אלא שהיא אינה מוכנה להתחיל לפני שתעשה זאת חברת שטראוס. וכה נטען בתביעה: "אפליה בין חברות שונות גם גורמת לנזקים כספיים לאותם חברות שנערכו לסימון כאמור לעומת חברות אשר כוחן רב להם לנקוט דרכח ערמה ותחבולות ולהשתמש במסילות עקלקלות במסדרונות הרבנות בה הן יכולות להשיג כמעט ככל העולה על רוחן..."

בית הדין מתבקש "להציל את כבודה של הרבנות הראשית" ולהורות לה לחייב את חברת שטראוס באופן מיידי לסמן על רכיבי חלב נכרי במוצריה, כפי שסוכם.

בית הדין לענייני ממונות הוציא אתמול (ג) צו מניעה זמני, המורה לרבנות הראשית להפסיק באופן מיידי מתן הכשר לחברת שטראוס, היום יתקיים דיון דחוף בעניין, אליו הוזמנו הנתבעים הבכירים מהרבנות הראשית לישראל.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}