י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

חוק 'מוות מוחי-נשימתי' אושר לקריאה שניה ושלישית בכנסת

את החוק יזם הח"כ הדתי עתניאל שנלר. על פי ההצעה, רופאים 'מומחים' יוכלו להמליץ על ניתוק חולה מהמכשירים במקרה של מוות מוחי. הרב אלישיב גילה את דעתו שמדובר ברצח לכל דבר. ח"כ גפני היה היחיד שהצביע נגד החוק בועדת העבודה והרווחה

כל עוד ליבו פועם דינו כחי לכל דבר. הגרי"ש אלישיב
כל עוד ליבו פועם דינו כחי לכל דבר. הגרי"ש אלישיב

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת בראשות ח"כ יצחק גלנטי (גימלאים) אישרה היום לקריאה שניה ושלישית את הצעת החוק 'מוות מוחי-נשימתי' שהגיש ח"כ עתניאל שנלר (קדימה). ההצעה אושרה ברוב של שלושה נגד אחד.

על-פי הצעת החוק, ועדת הסמכה תקבע את דרכי הכשרת הרופאים לעניין קביעת המוות המוחי-נשימתי. הליך קביעת המוות המוחי יתבצע כדלקמן: הרופא המטפל בחולה יידע את קרובי המשפחה שקיים חשד בדבר היות החולה במצב של מוות מוחי-נשימתי. לאחר הרופא המטפל יידע את המשפחה, יפעלו רופאים שעברו את ההסכמה המתאימה לקביעת המוות המוחי-נשימתי.

במידה ואכן ייקבע כי מדובר במוות מוחי-נשימתי, תהיה המשפחה רשאית לקבל את הרשומה והמסמכים הרפואיים של החולה, ובנוסף הרופא יידע את המשפחה על אפשרותם להתייעץ עם איש דת בהתאם לדתו של הנפטר. ובסוף הפרוצדורה, אם המשפחה תחליט כי היא מעוניינת להפסיק את הטיפול בחולה, היא תהיה רשאית לעשות זאת.

את הרופאים 'המוסמכים' להמליץ על הפסקת חיים תסמיך ועדה שימנה מנכ"ל משרד הבריאות, הוועדה תכלול 10 חברים, בהם שלושה רופאים עליהם ימליץ יו"ר ההסתדרות הרפואית, שלושה רבנים עליהם תמליץ הרבנות הראשית לישראל, ובלבד שלפחות אחד מהם הוא גם רופא, נציג העוסק בתחום האתיקה, ונציג בתחום הפילוסופיה. בנוסף לכך תכלול הוועדה נציג העוסק בתחום המשפט, אשר ימונה בהמלצת נשיאת בית המשפט העליון. מתוך עשרת חברי הוועדה, על אחד מהם להיות בן עדה דתית מוכרת שאינו יהודי.

הצעת החוק תבטל את המצב הקיים עד היום, לפיו הארכת חיים מלאכותית תיפסק רק במקרה של 'מוות לבבי-נשימתי'. לפני כחודש פורסמה דעתו של הגרי"ש אלישיב בנושא: "דעת מרן הרב אלישיב וכל גדולי ההלכה, כי כל עוד ליבו של אדם פועם למרות שגזע מוחו מת דינו כחי לכל דבר".

יוזם החוק, ח"כ עתניאל שנלר מסביר: "הצעת החוק היא ההסכמה שהושגה בין הממסד הרפואי לממסד הרבני, והיא מתמודדת עם סוגיית קביעת המוות בצורה שתאפשר את האיזון בין הפרוצדורה והאתיקה הרפואית לבין דרישות ההלכה היהודית".

חבר ועדת העבודה והרווחה, ח"כ משה גפני, מתנגד נחרצות לחוק. גפני אמר ל'בחדרי חרדים' כי החוק נוגד את ההלכה היהודית: "חוק זה הוא בניגוד מוחלט להלכה כאשר על פי ההלכה מוות מוחי אינו מוות אלא רק מוות לבבי ואילו על פי חוק זה יוכלו לנתק חולה מהמכשירים גם כאשר אירע אצלו מוות מוחי והוא בעצם עדיין חי"

גפני, שהצביע בועדה נגד החוק, מבקש לפנות בקריאה לעם ישראל: "באם יש במשפחתכם חולה הנמצא בביה"ח במצב של מוות מוחי, אנא בקשו מהרופאים כי ימשיכו לטפל בו עד לרפאותו או עד לקביעת מוות לבבי".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}