י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

יוזמה בכנסת: 'בחירות איזוריות', המפלגות החרדיות בלחץ

על פי הצעת החוק, מחצית מחברי הכנסת ייבחרו בשיטה איזורית, ומחצית בלבד בשיטה הישנה. מדובר במכה אנושה למפלגות הקטנות, בתוכם החרדיות. יוזם החוק: "להוציא את הכח מידי האדמו"רים". ח"כ יעקב מרגי: "מהומה על לא מאומה". ח"כ משה גפני: "תחושת ה'כלנתריזם' כלפי המפלגות הגדולות רק תתעצם"

החוק צפוי לעבור. קלפי בבחירות
החוק צפוי לעבור. קלפי בבחירות

המפלגות הגדולות בכנסת דואגות לקדנציה הבאה. חברי כנסת בכירים משלוש המפלגות הגדולות, הגישו לכנסת הצעת חוק לשינוי דרמטי בשיטת הבחירות הנהוגה בישראל, שתעצים את כוחן של המפלגות הגדולות ותפגע קשות בקטנות.

על פי הצעת החוק, 60 מבין 120 חברי הכנסת ייבחרו על פי השיטה הנהוגה כיום, ברשימות ארציות. במקביל, המדינה תחולק ל-60 אזורי בחירה שייקבעו על ידי ועדת הבחירות המרכזית, ומכל אחד מהם ייבחר חבר כנסת נוסף, נציג אחת המפלגות שמתמודדות בבחירות הארציות.

בבל אחד מ-60 האזורים תוכל כל מפלגה להציג מועמד אחד בלבד לבחירה. הצבעה תבוצע עדיין באמצעות פתק אחד, רק שפרט לשם המפלגה, יהיה רשום בו גם שמו של מועמד המפלגה באזור, אם יש כזה. במילים אחרות, לא יהיה ניתן להצביע למועמד אזורי של מפלגה אחת, ולמפלגה אחרת ברשימה הארצית.

מדובר במכת מוות עבור המפלגות הקטנות בכלל והחרדיות בפרט. שכן 50% מכוח ההצבעה שלהם ביישובים שאינם חרדיים, ירד לטמיון. והמאבק על זהות המועמד האזורי שייבחר תהיה בין המפלגות הגדולות בלבד.

יוזם ההצעה הוא יו"ר ועדת הפנים, ח"כ אופיר פינס (עבודה), הצטרפו אליו יו"ר ועדת החוקה, ח"כ מנחם בן ששון (קדימה), יו"ר סיעת הליכוד בכנסת, ח"כ גדעון סער, ויו"ר סיעת העבודה בכנסת, ח"כ איתן כבל. במסדרונות הכנסת רווחת ההנחה כי ההצעה תאושר בכל הקריאות ברוב גדול.

יוזם החוק, אופיר פינס, טוען שההצעה באה לנטרל את העסקנים והאדמו"רים, לדבריו "הבעיה האסטרטגית של מדינת ישראל כיום היא משבר המנהיגות. הדרך לשפר את ההנהגה בישראל עוברת דרך שינוי שיטת הבחירות, אין מנוס מכך. כיום, רוב חברי הכנסת נבחרים על ידי ראשי רשימות ואדמו"רים, דתיים וחילוניים. השיטה החדשה יכולה להביא לפוליטיקה אנשים שהיום בורחים ממנה, בין היתר משום שהיא תחייב את המפלגות להביא לפוליטיקה את המועמדים הכי טובים שיש".

יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, ח"כ יעקב מרגי אומר ל'בחדרי חרדים' בתגובה להצעת החוק, כי מדובר במהומה על לא מאומה. לדבריו: "הרעיון מהוה שינוי חוק יסוד וש"ס מתנגדת לכך, על פי ההסכם הקואליציוני התנגדות ש"ס מורידה את היוזמה מסדר היום הציבורי".

מרגי מוסיף כי "יש מי שלא מבין שלעם ישראל יש גורל אחד, ואין זה ראוי משיקולים זרים לעצב מחדש את ההוויה הישראלית. ובכל מקרה מדובר בדיון תקשורתי בלבד שהמרחק בינו לבין המציאות הוא כרחוק מזרח ממערב ואף יותר מזה".

ח"כ הרב משה גפני מוסר בתגובה ל'בחדרי חרדים': "הנסיון לשנות חוקי בחירות כתוצאה מכך שקיים משבר מנהיגות במפלגות הגדולות הוא נסיון שנעשה גם בעבר וגם כיום להסיט את תשומת הלב מהבעיה האמיתית שבעיית חוסר היציבות השלטונית מקורה במפלגות הגדולות ולא במפלגות הקטנות והאידיאולוגיות". גפני טוען כי "תופעת ה'כלנתריזם' וחוסר האימון שחש הציבור הוא בעיקר כלפי המפלגות הגדולות וכל הנסיונות לדחוק את רגליהם של המפלגות הקטנות האידיאולוגיות רק יעצים את התחושה הזאת".
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}