י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

מודיעין עילית – מעתה עיר בישראל!

מי שהיתה עד היום לעיר רק בסלוגנים - העיר החרדית השלישית - הפכה השבוע באופן רשמי לעיר בישראל.

אלוף פיקוד המרכז המרכז גדי שמני, עם ראש העיר החדש (צילום ארכיון)
אלוף פיקוד המרכז המרכז גדי שמני, עם ראש העיר החדש (צילום ארכיון)

זה מספר שנים שמודיעין עילית ראויה לתואר עיר, מבחינת כל הקריטריונים. ובכל זאת התעכבה ההכרזה הרשמית בשל מאמציהם של גורמים בשמאל הישראלי, שעשו הכל כדי לטרפד את ההחלטה ולקבור אותה תחת גלגלי הועדות השונות שדנו בנושא.

השבוע הפך החלום למציאות, והמועצה המקומית הפכה לעירייה.

מודיעין עילית הוכרזה באופן רשמי לעירייה. היה זה לאחר ששר הביטחון אהוד ברק, נענה לבקשתו של שר הפנים, מאיר שטרית, לאמץ את אישורו של אלוף פיקוד המרכז, גדי שמני, להכריז על מודיעין עילית כעיר. ראש העיר הרב יעקב גוטרמן ציין כי מודיעין עילית מתפקדת זה מכבר כעיר הנחשבת למרכז התורני השלישי בישראל. "זכותה של העיר היא בתלמידי החכמים ובמוסדות התורה והחסידות המפארים אותה", הדגיש.

לאחר שנים ארוכות בהן דנה וועדה מיוחדת על קביעת מעמדה של מודיעין עילית, ולאחר בדיקת שלל סוגיות והיבטים רבים הנוגעים להתנהלות והליך התפתחות היישוב, החליט אלוף פיקוד המרכז, שהסמכות לקביעת שינוי מעמד רשות מקומית לעיר נתונה בידיו, מתוקף תקנון המועצות האזוריות (יהודה ושומרון), על קביעת מעמדה של מודיעין עילית לעיר. בצו מיוחד שפרסם ציין כי המועצה המקומית מודיעין עילית תיקרא מעתה עיריית מודיעין עילית וכי תחילתו של הצו היא ביום חתימתו (יום חמישי).

קדמה להחלטה זו, החלטה דומה של שר הביטחון, אהוד ברק, להכריז על מודיעין עילית כעיר. במכתב תשובה ששיגר ברק לשר הפנים שטרית, כתב שר הביטחון, כי הוא תומך בהכרזת מודיעין עילית לעיר. המסר הינו ברור: כל הדיבורים האחרונים על הקפאות בנייה כאלו ואחרות, לא חלו ולא חלים על מודיעין עילית, בדיוק כפי שהסבירו בעבר כל הנוגעים המוסמכים בדבר.

ע"פ נהלי משרד הפנים, מינה המנכ"ל הקודם רם בלינקוב וועדה מיוחדת, לבדיקת מעמדה של מודיעין עילית. בראשות הועדה הוצב ניסן קרפסקו ובין חברי הוועדה היה הרב צבי כהן ר"ע אלעד, המנכ"ל הנוכחי אריה בר והממונה על המחוז ר. יוסף בדקו גם הם את הבקשה ותמכו בה.

הוועדה בדקה שלל היבטים: יציבות שלטונית, טיפול בחריגות בנייה, פיקוח אכיפה, גבייה תשלומי מיסים, טיפול שיויוני בשכונות, אכיפה בתחום רישוי עסקים, תשתיות מים וביוב, חוקי עזר וביקורת פנים. בכל אלו מצאה הוועדה ניהול תקין ומסודר שזכה לשבחים.

כמו כן הוסבר כי מודיעין עילית גודלת וצומחת כל שנה ב 11% בשנה. כיום מונה העיר 40 אלף תושבי כ"י ותוכנית האב שלה להגיע ל- 150 אלף תושבים, נתון המשפיע על חיי הרשות ומתן השירותים בה. לאחר כל אלו קבעה הוועדה לקבוע את מודיעין עילית לעיר וההמלצה הועברה למשרד הפנים, ומשם לשר הביטחון ובסוף לאלוף הפיקוד - הגורם הסמכותי האחרון.

לאחרונה ביקר האלוף שמני בעיר והתרשם משגשוגה וצמיחתה. אלוף הפיקוד התקשר לראש העירייה הרב גוטרמן והודיע לו על החלטתו. "אתם מקבלים מעמד עיר בזכות וביושר הצלחתם להעמיד עיר בצורה מושלמת, בשיגשוג ובהצלחה כלכלית עם יצירת מקורות תעסוקה לנשים ועוד ידיכם נטוייה", אמר האלוף שמני.

ראש העיר (החדש) הרב יעקב גוטרמן בירך על ההחלטה. בשנת 96 הוכרזה המועצה המקומית ולפני שבע וחצי שנים הגיע לעיר בברכתם של גדולי ישראל שליט"א, ומאז הצליח בס"ד לבסס את מודיעין עילית ולקבוע אותה כמרכז הרוחני השלישי בישראל. המקום הפך לאבן שואבת למוסדות התורה, ישיבות כוללים ומוסדות חינוך, שקבעו את מושבם בעיר. כיום מהווה מודיעין עילית מקום לקהילות רבות וחצרות חסידיות, שביססו חיי קהילה פורחים ומפותחים, ביניהם קרלין, ויזניץ, ברסלב, ביאלה, אלכסנדר, צאנז, בוהוש, ירוסלב, מודז'יץ, הקריות החסידות חסדי אבות ומנחת יצחק, וקהילות שבט הלוי, פרושים ועוד רבים שמתכונים להגיע גם בהמשך ולתקוע יתד רוחנית במודיעין עילית. הפיכת המועצה המקומית לעיר אמורה לסייע בכך.

בד בבד הצליח הרב גוטרמן ליצור מקורות תעסוקה לנשים לאחר שקידם החלטת ממשלה לסייע למפעלי תעסוקה שפתחו סניפי עבודה בעיר. הדבר הביא מפעלים רבים למקום וכן קידם פתיחת מעונות יום לילדים, יחד עם חיי מסחר פעילים. "אנו עושים הכל כדי שניתן יהיה להמשיך ללמוד תורה ללא הפרעה" אומר הרב גוטרמן לכל המבקרים בעיר המשתאים לנוכח שגשוגה המהיר.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}