י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

תנו לשמש לעלות

הפרשן הפוליטי יעקב ריבלין קורא להנהגת יהדות התורה לקחת פיקוד על הבחירות הקרובות בבית שמש, כדי להבטיח שם ראש עיר חרדי. העסקונה המקומית לא מסוגלת להתאחד אפילו סביב הנושא הפעוט ביותר

תנו לשמש לעלות
מנח זרקא




לא מעט חיוכים נצפו השבוע על פניהם של אישים וגורמים הפעילים בענף הבניה בירושלים וסביבותיה. האחריות למצב הרוח המרומם החדש, אחרי מספר שבועות של מאניה דיפרסיה על גבול הצורך בטיפול תרופתי, נובעת משמועה שרצה מפה לאוזן כמו פיסת מידע פנימית על מניה העומדת לעלות. ראובן סיפר לשמעון על פגישה חשאית בין קבוצת יזמי נדל"ן וראש הממשלה שהתקיימה בסוף השבוע שעבר. שמעון מצידו סיפר ללוי שהיתה זו פגישה מאוד מוצלחת, ולוי סיפר ליהודה שאף ניתנו בה התחייבות מפורשות להפשיר את הבניה התקועה.

בדקנו עד היכן שידינו, יד כהה מגעת, ולא מצאנו סימוכין נוספים לשמועה המלהיבה. אם ראשי מפלגה בת שנים עשר מנדטים לא מצליחים לחלץ מפיו של אולמרט העקשן יותר מרמז על נכונות לדון בעתיד בבניה הקפואה, קשה להאמין שקבוצת יזמים, ולו גם מקושרת הייטב במקומות הנכונים, הצליחה לעשות זאת. אולמרט נעול בסדרת הבטחות ליושב בבית הלבן ורק לחץ פוליטי מאסיבי , שיכלול רמזים על הפלת הממשלה, עשוי לגרום לו לשנות את דעתו.

עידן האיומים על הממשלה תם וגם נשלם( למרבה הצער).אבל ראה זה פלא. בצמרת ש"ס עדיין מאמינים שהפשרת הבניה בריכוזים החרדים שמעבר לקו הירוק היא עניין של זמן בלבד. " אני אישית לא מאמין לסיפור הפגישה בין קבוצת היזמים עם אולמרט " אומר לנו אחד משרי התנועה. " אם ראש הממשלה יפשיר את הבניה זה יהיה כתוצאה מהלחץ שלנו ולא של אף גורם אחר. ואת ההודעה על כך אנחנו נקבל ישירות ולא משמועות שמתרוצצות. אולמרט יודע הייטב תחת איזה לחץ ציבורי כבד אנו נמצאים ועד כמה שהודעה מסודרת על הפשרת הבניה תעזור לנו להתמודד עם הלחצים הבלתי פוסקים". להערכתו של בן שיחינו הודעה על הפשרת הבניה, אם וכאשר תצא, תושמע קודם כל באוזניו של נשיא מועצת החכמים.

ולמה שאולמרט יתן את המתנה יקרת הערך הזאת למפלגה שכבר אבדה את כושר ההרתעה הקואליציוני שלה ( ראה בעמודי החדשות על התנגדותה של מפלגת העבודה לקצבאות הילדים וחוק שיפוט בתי הדין הרבניים). גם כאן יש לבן שיחינו תשובה מן המוכן. גם בלי לפרוש מהקואליציה, הוא רומז כממתיק סוד, יש מספיק אמצעים להוציא את הממשלה מדעתה. החל מטרפוד הצעות חוק קואליציוניות בועדות ועד להעלמות בהצבעות אימון חשובות. סוף דבר, הוא משוכנע, אולמרט יהיה חייב להפשיר לנו את הבניה. יותר מרמזים על כך הוא וחבריו שמעו לאחרונה בשיחות שהם, ולא אחרים, קיימו עם ראש הממשלה.


יהדות התורה לא מאמינה להבטחות


ביהדות התורה, לעומת זאת, לא מוכנים לשים שקל על הבטחות לא מחייבות של ראש הממשלה. לאחרונה גם שם התקבלו איתותים מלשכת ראש הממשלה שבכל הקשור להפשרת הבניה יש על מה לדבר. אמנם לא מפורשות , מחשש ללחצים בין לאומיים, אבל בלי לעשות הרבה רעש יתחילו לשחרר אישורים טיפין טיפין. זה יתחיל באישור לחתימת חוזה פיתוח בפרוייקט ידוע התקוע ליד ירושלים ( מה שלא כרוך בהוצאת מכרזים חדשים המרגיזים מאוד את הדוד סם) , ימשך באישורים למבני ציבור בריכוזים החרדים הגדולים מנימוקים הומניטריים של צרכי התושבים, ורק בשלב מאוחר יותר, התלוי בהתקדמות המו"מ המדיני , ניתן יהיה, אולי. להוציא מכרזים לבנית מגורים חדשה. והדגש הוא על אולי.

ומה נדרשת יהדות התורה בתמורה להבטחות המעורפלות? מעט מאוד. בלשכת ראה"מ התייאשו מהנסיונות לצרף את הסיעה העומדת להכנס לספר השיאים של הכנסת במספר הצעות אי האימון שהיא מגישה. הם גם לא מצפים ממנה לסיוע בהצבעות חשובות. רק זאת יבקשו, להפסיק את הלחץ הבלתי פוסק על השותפה החרדית שחרף אירועי השבוע האחרון עדיין קיים חשש מסוים בלשכת ראה"מ על כושר עמידתה. בהקשר לכך היה מי שהזכיר השבוע בשיחות הפנימיות בלשכה שגם בראשית ממשלת ברק דומה היה שש"ס ממוסמרת לקואליציה אך לחץ מתמשך של מספר חודשים עשה לבסוף את מה שעשה.

אבל גם תמורה מועטה זו לא עולה אפילו על שולחן הדיונים של סיעת יהדות התורה. היחיד שמוכן לשקול זאת בחיוב הוא ח"כ הרב אברהם רביץ שממש לא עושה סוד מהשקפתו על הצורך להמשיך בדיאלוג בלתי פוסק עם הממשלה. גם לרביץ יש הבטחות ורמזים על הפשרת הבניה מגורמים מוסמכים בלשכת ראה"מ. בניגוד לעמיתיו ורעיו הרואים ברמזים אלו עוד נסיון רמיה, רביץ היה מוכן לתת צ'אנס נוסף לממשלה. לא בתמורה להצטרפות שגם הוא מבין שאינה עומדת כל ועיקר על הפרק, אבל אם המחיר הוא הפסקת הלחימה האופוזיציונית הפעילה עם זה אין לו כל בעיה. חמשת חבריו, כאמור, חושבים אחרת ובצורה מאוד נחרצת.

הפתרון: כיבוש ראשות עירית בית שמש


בהעדר אימון מוחלט בהבטחותיו של ראש הממשלה גוברת ההכרה ביהדות התורה כי פתרון מצוקת הדיור במגזר החרדי, שהפכה לממדים של קטסטרופה בעקבות ההודעה על הקפאת הבניה, מחייב חשיבה חדשה. גם אם יקרה הנס ועוד כמה מאות דיור ישוחררו לבניה בגבעת זאב או ביתר עילית ( בסדר זה בדווקא) זה לא מה שיבטיח קורת גג לחמשת אלפים זוגות חרדים הנישאים בכל שנה. כ"י.

למרבה הצער הישועה בטווח הנראה לעין לא תבוא גם מהפרוייקטים המדוברים לאחרונה. לא מפרוייקט הענק בלוד שנתקל בדרישה ממשלתית לתשלום דמי פיתוח של עשרות מיליוני שקלים לשיקום הנחל הסמוך, וכנראה גם לא מהפרוייקט הגדול בקרית מלאכי שנתקל בהתנגדות נחרצת של ראש העיריה . התמונה העגומה המסתמנת היא שהציבור החרדי הפך בעיני הממשלה וראשי העיריות החילונים לאסופה של מצורעים שיש להרחיק אותם לחבלי ארץ לא מיושבים. וגם זה במידה ובמשורה. עיין ערך חריש התקועה.

הדרך היחידה לגבור על התנגדות של ראש עיר חילוני להתיישבות חרדית עוברת רק דרך החלפתו( יש הטוענים כי ירושלים מלמדת אחרת אך כאן קיימים מכשולים נוספים). וכאן נודדות מחשבותיהם של ראשי יהדות התורה לבית שמש הלא רחוקה. עיר ואם בלב הארץ עם נתוני פתיחה לכאורה חלומיים. שלושים וחמישה אחוז מצביעי מפלגות חרדים מוצהרים. עוד עשרים וחמשה אחוז דתיים ומסורתיים, ועוד עשרה אחוז מאוכזבים עמוקות מתפקודו של ראש העיר הנוכחי. מה עוד צריך חוץ מלשלב ידים ביחד ולשלוח את דני וקנין הביתה אחרי שלוש קדנציות רצופות ומרגיזות?

אם אכן זה מה שיקרה בבחירות המוניציפאליות ההולכות וקרבות אפשר יהיה לשלוח את כל יתר פתרונות הדיור הדמיוניים האחרים לכל הרוחות. לבית שמש יש עתודות קרקע זמינות לבניה של עשרים אלף דירות בטווח המיידי ועוד עשרים אלף דירות בהליכי תכנון שיסתיימו בתוך כשלוש עד ארבע שנים.

במשבצת הקרקע הענקית הזאת אפשר יהיה ליישב מחדש את כל מפוני ביתר ומודיעין עילית( מישהו מאמין לסיפורי גושי ההתיישבות הגדולים של אולמרט?) וישאר עוד מספיק שטח לשלושים אלף יחידות דיור נוספות. המחירים שם לא יהיו אמנם זולים כמו בצפון הנגב המזרחי או בלב המשולש הערבי אבל כשמדברים על פתרונות דיור בהקיפים גדולים הכוונה היא תמיד לזרם המרכזי של הציבור החרדי. זה שידו משגת לעמוד במחירים ששררו קודם להשתוללות האחרונה קודם לגזירת הקפאת הבניה. לכל היתר יש פתרונות מוזלים קיימים בקרית אתא, ירוחם ובאופקים.

ולא מדובר בחלום ליל קיץ של כמה עסקני דיור חרדים. מדובר בחזון שרק חלמאות פוליטית ופיצול פנימי מרגיז מנעו את הגשמתו לפני חמש שנים. אלמלי אותה החלטה אומללה של הימור על מועמד לא ריאלי, בניגוד לכל האזהרות המוקדמות של ראשי דגל ואגו"י, היה מכהן היום בראשות בית שמש ראש עיר,אמנם לא חרדי, אבל גם לא זה שמדבר בגלוי על מניעת התפשטות הישוב החרדי מעבר לשכונות הקיימות. שכונות שאף הם אוכלסו על ידי חרדים על אפו ועל חמתו.


שאלת מיליון הדולר היא האם ניתן יהיה בבחירות הבאות לתקן את הטעות הטרגית ולהפוך את רמת בית שמש הגדולה לעיר החרדית השלישית בגודלה. בצמרת יהדות התורה הארצית היו מוכנים להעמיד את היעד של כיבוש ראשות העיר כמטרה ראשונה במעלה לשנה החולפת. אפילו יותר ממאמצי הסרק להפיל את הממשלה. כסף למערכת בחירות גדולה הוא לא הבעיה. הן בדגל והן באגו"י היו מוכנים לשעבד לשם כך גם את המכנסיים. כושר ארגון ופעולה אף הוא לא חסר בין פעיליה התוססים של יהדות התורה.

אבל דווקא ח"כ גפני, לוחם הבריקדות הידוע ומי שאכל בשעתו מרורות מידו של ראש העיר הנוכחי ( גפני היה השושבין של ההסכם בין יהדות התורה בבית ושמש ודני וקנין לפני שמונה שנים . הסכם שהופר על ידי האחרון בתירוצי סרק מחפירים) נשמע כבוי וכואב כאשר הוא מדבר על היעד של החלפת ראש העיר הנוכחי.

קודם כל, אומר גפני בעגמומיות בולטת, שנעשה סדר בתוכינו לפני שנדבר על כבוש ראשות העיר. וכשגפני מדבר על סדר בתוך המחנה הוא לא מתכוון אך ורק לנעשה בתוככי אגודת ישראל כנהוג אצלו, אלא בראש ובראשונה לבוקה ומבולקה השוררת בהנהגה הפוליטית של הציבור הליטאי עצמו בעיר השמש העולה.

מטעמי שלום בית וכבוד מפלגה הסתר דבר , אין לצפות מגפני לפירוט יתר של המצב העגום. אבל לא צריך את המידע הנוסף של גפני כדי להבין את פשר מצב הרוח המרומם השורר לאחרונה בלשכת ראש העיר הנוכחי. שם מתייחסים לאיומים החרדים המקומיים על החלפת השלטון בעיר עוד פחות ממה שאולמרט מתייחס כעת לאיומים של ש"ס. סרק. סרק

ובאמת. מדוע שידאג אם אפילו בנושא קרדינלי כמו ההתנגדות לתוכנית המע"ר העירונית החדשה, שכל כולה מיועדת להצרת רגלי הציבור החרדי בעיר, אין שיתוף פעולה מלא בין כל הזרמים החרדים בעיר. הרוב יצאו אמנם למאבק גלוי אבל יש כאלה שמעדיפים לשבת על הגדר ולראות כיצד יפול דבר. מתנגדיהם מייחסים זאת להבטחות, לכאורה, של ראש העיר להקצאת קרקע עבור מוסד פלוני ואף טבעו את מטבע הלשון " מע"ר תמורת סמינר", אך ככל הנראה מדובר בסתם לשונות רעות. מן הסתם סבורים אלה שלא הצטרפו למאבק שבשתדלנות שקטה ויחסים טובים עם ראש העיר אפשר להעביר את רוע הגזירה.

ואם במאבק כה עקרוני אי אפשר להתאחד אזי מיותר גם לשאול כיצד לא מקויים הסכם רוטציה פנימי בתוך דגל התורה עצמה. הנימוק הרשמי הוא שקיום הרוטציה מחייב את התפטרות כל חברי הסיעה שלא נבחרו ופניה למשרד הפנים לאישור כהונה של נציג שלא נכלל ברשימה. בין אלה שאמורים להתפטר נמצא גם נציג אגודאי ( לא מכהן) שקיום הרוטציה בדגל התורה לא אמור לעניין אותו. אבל כל מי שמצוי בביצה הפוליטית הטובענית של בית שמש החרדית יודע שאם היה רצון כנה של כל החוגים והזרמים לקיום הרוטציה אפשר היה להתגבר בנקל על כל הבעיות הטכניות האמורות.

במצב עניינים עגום שכזה מי בכלל מדבר על הרכבת הרשימה החרדית הבאה למועצת העיריה. מאחורי הקלעים יש כמובן את התככים הקטנים וההתלחשויות במסדרונות אבל את זה אי אפשר להגדיר כהתארגנות רצינית למערכה שתכריע את גורל העיר ועתודות הקרקע העצומות העומדות לרשותה. בטח לא שמנגד ניצב שחקן השחמט הפוליטי הטוב ביותר במגזר המוניציפאלי. אחד שהפך לאומנות ממש את שיטת " הפרד ומשול" בעזרתה הוא מקיים את שלטונו בעיר שלוש קדנציות רצופות. אם ימשך הפיצול במגזר החרדי בעיר הוא יחגוג כנראה גם את הקדנציה הרביעית.

ומכאן כנראה תחושת היאוש של מספר חוגים מקומיים שחותרים להסכם תמיכה מוקדם בראש העיר הנוכחי. הסכם שיבטיח כמה " קניידלאך" לימים שלאחר הבחירות (שספק גדול האם בכלל ינתנו. ועקנין הפר כבר הסכם חתום אחד ) אך בו בזמן יחסל סופית את חזון בית שמש החרדית. עוד קדנציה אחת של ראש העיר הנוכחי ועתודות הקרקע של העיר יעברו שינוי תכנון שימנעו מראש כל אפשרות של בניה חרדית.

הטיעון של המתייאשים וקטני האמנה הוא שהפסד נוסף בהתמודדות על ראשות העיר יגרום לכך ששוב יעברו על תושבי החרדים של העיר ארבע שנים של יבוש תקציבים והקצאות קרקע מצידו של ראש העיר הנרגז. בחינה לעומק של מה שקרה בשמונה השנים האחרונות בעיר מלמדת שהציבור החרדי בעיר זכה ליחס של סוג ב' בין בשנות האופוזיציה ובין בשנות הקואליציה. בשנה האחרונה נזרקו אמנם כמה עצמות יבשות אך גם מי שמסתפק בהם צריך לזכור שהם נתנו על רקע שנת הבחירות. מה יהיה אחר כך? יש כמה וכמה בעיר הזאת הסבורים שכושי יהפוך עורו וראש עיר חברבורותיו. מדובר כנראה בתמימים ללא תקנה. או באפשרות אחרת שבשלב זה לפחות נתאפק שלא להזכירה.

החלק המקומם באמת בסיפור דנן הוא שהנצחון החרדי הגדול ביותר של שני העשורים האחרונים מונח על השולחן ורק צריך להושיט יד ולקחת אותו. בסך הכל שמונה אחוז הפרידו בין המועמד שנתמך על ידי החרדים ואדון ועקנין בבחירות הקודמות. מאז השתנו מספר נתונים דמוגרפים לטובת החרדים ורק פיצול מרגיז ומיותר מונע התלכדות סביב מועמד מוסכם לראשות העיר. זה אומר בכה וזה אומר בכה ויש המנהלים מו"מ חשאי להבטחת כסאו של ראש העיר הנוכחי.

מאחר ובית שמש היא לא רק עניינם של הגרים בה אלא של עשרות אלפי משפחות חרדיות שעשויות להתגורר בה, ומאחר ואין פתרונות דיור זמינים וקרובים אחרים לציבור החרדי , ההכרעה בסוגית ההתמודדות על ראשות העיר חייבת להתקבל ב"חלונות הגבוהים" ולא במישור המקומי מוכה הפיצולים המקומיים. קבלת החלטה כבר עתה, עשרה חודשים לפני הבחירות, כמעט מובטח לה שתוסיף ישוב נוסף לרשימת הערים החרדיות. תנו לשמש לעלות לבוקר להאיר.


טורו של יעקב ריבלין מתפרסם בעיתון 'בקהילה'

תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}