י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

משרד המשפטים יוזם: 'חוק הרב מצגר'

במסגרת התיקון לחוק 'הרבנות הראשית' לא תהיה רוטציה אוטומטית בין שני התפקידים החשובים ברבנות. הרב יונה מצגר לא מעוניין לשמש כנשיא בית הדין הגדול, ומוותר על התפקיד לרב שלמה עמאר

אין רוטציה. הרב מצגר והרב עמאר
אין רוטציה. הרב מצגר והרב עמאר

שר המשפטים דניאל פרידמן, הורה לאנשי משרדו להכין טיוטת תיקון לחוק 'הרבנות הראשית', ולפיו שתי הרבנים הראשיים, הספרדי והאשכנזי, יוכלו לסכם ביניהם את חלוקת התפקידים במוסדות הרבנות.

במצב הנהוג עד כה, וכפי שנקבע בחוק, הרבנים הראשיים משמשים ברוטציה ב-2 התפקידים החשובים במוסד: יו"ר מועצת הרבנות הראשית, ונשיא בית הדין הגדול. על פי החוק, כל אחד מהרבנים משמש שנתיים וחצי בכל אחד מהתפקידים, החילופים מתבצעים באמצע הקדנציה, שאורכה חמש שנים.

בקדנציה הנוכחית שימש הרב הראשי האשכנזי, יונה מצגר, כיו"ר מועצת הרבנות הראשית, והרב הספרדי, שלמה עמאר, כנשיא בית הדין הגדול. בעוד חודשיים ימלאו שנתיים וחצי מאז נבחרו, ויגיע הזמן להחלפת התפקידים.

וכאן החלו הבעיות. הרב יונה מצגר אינו משמש כדיין מאז החקירה בעניינו ב-2006, ולפי החלטת היועץ המשפטי לממשלה. ומי שאינו משמש כדיין, לא כל שכן שאינו יכול לשמש כנשיא בית הדין הגדול.

הפיתרון נמצא, ולפני כשבוע התקבלה החלטה בועדה למינוי דיינים, להחזיר לרב יונה מצגר את כושרו כדיין, ובכך לסלול את דרכו לרוטציה עם הרב עמאר ולקבלת תפקיד נשיא בית הדין הגדול. המהלך הינו חוקי לחלוטין על אף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה.

אלא שהרב מצגר, מסיבותיו שלו, בוחר להמשיך לשמש בתפקיד הניהולי של יו"ר מועצת הרבנות הראשית, ואינו מעוניין בתפקיד התורני-הלכתי בבית הדין הגדול. אך רצונו זה מתנגש עם נוהל הרוטציה המעוגן בחוק, אי לכך, החליט שר המשפטים לעזור לרב מצגר ולתקן את החוק עבורו.

על פי התיקון בחוק, וכפי שהזכרנו, יוכלו הרבנים הראשיים להגיע להסכמה ביניהם על אופן חלוקת התפקידים, ומשך ההחזקה בתפקיד, ובכך נמנעים מראש סיבוכים אפשריים וקשיים משפטיים שעלול להערים היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}