י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

שוב: אלימות לאומנית נגד יהודים בפקיעין

מבנה שנקנה על-ידי יהודי - הוצת. תושבים יהודים: מטרת הפורעים היא 'לנקות' את פקיעין מיהודים. המקרה מצטרף לשורה ארוכה של התנכלויות מצד הערבים והדרוזים

רכב של תושב יהודי שהושחת במהומות בפקיעין
רכב של תושב יהודי שהושחת במהומות בפקיעין



האלימות והאיומים כלפי יהודי פקיעין גוברים, הבוקר הוצת בעיירה בית שנרכש ע"י יהודי תושב מעלות ושיועד לשמש כמועדון לחיילי צה"ל, למקום נגרם נזק כבד. דיווח זה מצטרף למקרה שאירע לפני כחודש, בו הוצת רכבם של זוג יהודים מבוגרים המתגוררים בפקיעין.

תושבים יהודים בפקיעין טוענים כי מדובר במסע הסתה ואלימות שיטתי שמתמשך זה כמה חודשים כנגדם, ע"י קבוצות מאורגנות מצעירים מוסלמים ודרוזים מהיישוב, לדבריהם, האלימות מכוונת בעיקר כלפי תושבים יהודים חדשים שבאו למקום בשנים האחרונות, ומטרתם המוצהרת היא 'לנקות' את היישוב מיהודים.

לפני כשלושה חודשים התחוללה בפקיעין 'מיני אינתיפאדה' ליום אחד, לטענת התושבים על רקע הצבת אנטנה סלולרית ביישוב, לטענת המשטרה על רקע שנאת היהודים. במסגרת העימות הנרחב עם כוחות המשטרה, נחטפה (ושוחררה בנס) שוטרת מג"ב, נפצעו 27 שוטרים ושלושה אנשי מד"א, מתוכם שני שוטרים באורח קשה מפגיעות אבנים וחפצים שהושלכו ע"י המתפרעים תושבי הכפר. במסגרת העימות הנרחב ניצלו צעירי פקיעין את 'ההזדמנות' שנקרתה לידם, פרצו לבתי תושבים יהודים בשעת בוקר מוקדמת, שברו, הרסו, בזזו ושרפו את כל הנקרה לידם.

המשטרה אף תיעדה בוידאו את אחד המקרים דאז, שהתרחש עוד טרם כניסת כוחות המשטרה לכפר, וללא עילה נראית לעין. גורמים במשטרת המחוז הצפוני אמרו בזמנו כי התמונות שנקלטו במצלמות האבטחה מפריכות את הטענות על אחריות המשטרה להידרדרות המצב, ומלמדות על התנהלות האירועים ביישוב בתקופה האחרונה. "זו קבוצה של בריונים שמיררו במשך תקופה ארוכה את חייהם של התושבים בפקיעין החדשה. סיפור האנטנה היה רק זרז", אמרו הגורמים. כאמור, היום בבוקר קיבלנו עוד הוכחה לצדקת טענתם.

האוכלוסיה, היהודים, ובית הכנסת העתיק.


אוכלוסיית פקיעין מתחלקת לארבעה. כשלושת רבעים מהתושבים – דרוזים, מיעוט ערבי נוצרי, כמה עשרות משפחות מוסלמיות, וכעשרים משפחות יהודים. עד שנת 1993 גרה במקום משפחה יהודית אחת בלבד – משפחת זינאתי המפורסמת, אך מאז החלה תופעה של יהודים הרוכשים בית במקום, בהם בולטת קבוצת משפחות מאורגנת שהגיעה מקדומים שבשומרון,אלו מתגוררים בייחוד ברחובות הקרובים לבית הכנסת העתיק בפקיעין, ומואשמים ע"י התושבים הנכרים בנסיון 'לייהד' את פקיעין.

בשנת 1873 (תרל"ג) הוקם במרכז הכפר פקיעין בית כנסת ובחודש ניסן באותה שנה נחנך. את המימון להקמת בית הכנסת נתן יהודי מביירות בשם רפאל הלוי. כתובת המנציחה את תרומתו מצויה במשקוף בית הכנסת. המסורת המקומית מספרת שבית הכנסת הוקם במקום בית מדרשו של רבי יהושע בן חנניה. בשנים 1926 ו1930 התגלו בבית הכנסת שני לוחות אבן עתיקים אשר הוצבו בבית הכנסת בשימוש משני בעת הקמתו. התברר כי אלו לוחות אבן מימי בית שני אשר היו ככל הנראה חלק מבית כנסת קדום.
על שני לוחות האבן ישנם תבליטים. באחד תבליט של מנורה, למרגלותיה של המנורה שופר ומחתה מצדה האחד ולולב מצדה השני. על לוח האבן השני ישנו תבלטי של שער מפואר , לצד השער שני עמודים ומעליהם מעין קונכיה. מקובל להניח שהתבליט מתאר ארון קודש. שני לוחות האבן מוצגים בבית הכנסת העתיק של פקיעין.

אגב, חזית בית הכנסת מופיעה על צדו האחורי של שטר 100 ש"ח, מכיוון שיצחק בן צבי חקר רבות את היישוב היהודי הקדום בפקיעין.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}