י"ז אלול התשפ"ד
20.09.2024

מדריך מקוצר לראש העיר הנבחר

יעקב ריבלין, הפרשן הפוליטי של עיתון 'בקהילה', מעניק שלל עצות לראש העיר החדש של ביתר עילית: אחה קרעים, גלה נדיבות ואל תקיים כל מה שהבטחת

יעקב ריבלין
יעקב ריבלין

קודם כול מברוק. גם על הניצחון בבחירות וגם על עצם המערכה. זו הפעם השנייה ברציפות שעירך הקטנה והמרתקת שמדרום לירושלים, מספקת לנו מערכת בחירות אמיתית בין שני נציגים חרדים העומדים חרדים להכרעת ציבור הבוחרים. במקומות אחרים במחוזותינו השתרש המנהג של רשימה מוכתבת אחת ומועמד אחד בלבד.

זה אמנם מקנה שקט בחודש שלפני הבחירות, אך מבטיח גם ארבע שנים של תושבים כעוסים וממורמרים השופכים על ראש העיר הממונה עליהם את מררתם. אתה, ועמיתך שקדם לך, זכיתם לאמון הציבור בבחירות קשות ומפרכות. רוצה לדעת טוב יותר את ההבדל בין ראש עיר ממונה לנבחר? שאל את תושבי הערים החרדיות האחרות. תופתע, אבל רבים מקנאים בכם, חרף תופעות הלוואי הקשות של מערכות בחירות חופשיות.

אחרי האיחולים, שמור והישמר לנפשך מסכנת היוהרה. אין מדובר בסתם אזהרה. ההיסטוריה הפוליטית שלנו רוויה באנשים שניצחו מערכות בחירות קשות בלי לעשות כמעט אף טעות ולא החמיצו אחרי הניצחון שום הזדמנות לצנוח בכל בור שנקרא בדרכם. כאילו בא איזה מלאך וטפח בעוצמה על ראשם עשר דקות לאחר פרסום התוצאות. מאותו רגע הם לא הפסיקו לשגות ולטעות. והכול בגלל התחושה של אני ואפסי עוד.

נכון. הניסיון איננו קל, ולכן הנה סגולה שאתה מוזמן להיות הראשון שיעיד על יעילותה. כל בוקר, לפני שאתה אומר שלום לנהג הצמוד ומתרווח בנחת ברכב המועצה, תעלה בזיכרונך את כל אלה שעל כפיים נשאו אותך לכס ראש העירייה. מדובר בראשי וחברי הסיעה מפרס 2, שהימרו בעירך על עצם הישרדותם הפוליטית. זכור את המלחמות שניהלו בשבילך במישור הארצי מול גורמים כבדי משקל שבעבר לא נהגו להפסיד, ואת המשאבים חסרי התקדים שהוצאו לבחירתך בהיקפים בהחלט חסרי תקדים לבחירות בעיר של שנים עשר אלף תושבים. יהיה זה מוגזם לומר שכל מה שנדרש ממך זה לא להפריע, אבל עם כל הכבוד, את הקרדיט הגדול על ההצלחה זוקפים לזכותם אלו שסיכנו את ראשם (במובן הפוליטי וקצת יותר מזה) עבורך. תן להם את התהילה ותשקיע את עצמך בעבודתך.


אחה את הקרעים עם הח"כים החרדים

בלי פוליטיקה ארצית קצת מלוכלכת הרי אי אפשר. זה לא סוד בשבילך שרק ח"כ אחד מששת המופלאים הפגין שמחה על בחירתך (עוד אחד עשה זאת בשיחה סגורה בחדרו עם כותב השורות. ורק לאחר שבדק שכל הפלאפונים סגורים). כל היתר הפטירו אנחה מרה ולפחות שלושה מהם מחכים לך בפינה.

פורמלית אתה כמובן לא כפוף להם. חלפו גם הימים שאפשר דרכם להשיג תקציבים. אבל אתה מצדך חייב לעשות את הכול לאחות אתם את הקרעים. גם מפני שאתה לא יודע מה ילד יום. מי שהיום ח"כ באופוזיציה, יכול להיות מחר יו"ר ועדת הכספים או מחזיק תיק ממשלתי בכיר. ובכלל למה לך להיות מוחרם למחצה שליש ורביע בשני עיתוני המפלגה? ראית איך הם קימצו בהודעות הלקוניות על בחירתך ואיזה תרגילים היית צריך לעשות כדי להכניס מודעת ברכה עם תוארך החדש כראש העיר לעיתון עם השלוחות באנגלית ובצרפתית.

פעל אפוא בתבונה ובסבלנות. כעת הם עדיין כואבים את ההפסד ואין מרצין לו לאדם בשעת כעסו. תן לזמן לעשות את שלו. החיים הפוליטיים כידוע מלאים תהפוכות, שאחת מהן תוכל לנצל ליישור ההדורים. קח לדוגמה את קודמך. שנתיים וחצי שיחקו אתו ברוגז בגלל איזו אמירה אומללה. כמה חודשים לפני הבחירות הכול נשכח כאילו לא היה. זה לא אומר שאתה צריך להחליף נאמנויות. זה רק מחייב אותך להשקיע מאמצים כנים בשיפור היחסים. בסופו של דבר גם אלו שיושבים בבית הנבחרים יודעים שאתה מחזיק במושכות העיר ותקציביה למשך חמש שנים. גם להם יש אינטרסים לא מעטים והכלל של 'יד רוחצת יד' משכיח מהר מאוד תסכולי הפסד וכעסים ישנים.

גלה נדיבות במו"מ הקואליציוני

למרות הרוב המוחץ שיש לך במועצת העיר אתה חייב קואליציה מקיר לקיר. אל תתפתה לעצות שבוודאי תקבל פה ושם להעמיד בפני השותפים הפוטנציאליים שלך תו מחיר נמוך שישלח אותם לאופוזיציה מרירה ותוקפנית שתרד לחייך במשך חמש שנים. הרוב שיש לך במועצה יאפשר לך להעביר כל החלטה שתרצה, אבל מה שהחבר'ה המשופשפים האלה יעשו לך בישיבות המועצה ומאחורי הקלעים יגרום לך לקלל את היום בו נבחרת לתפקיד. כמי שבעצמם ניהלו את העיר הם מכירים כל סעיף ותת סעיף, יש להם עובדים קבועים בתוך המנגנון שידווחו להם און-ליין על כל המחאה שיוצאת לפירעון ועל כל מתקן לגן משחקים שהיה צריך להגיע למקום מסוים והגיע למקום אחר.

זאת ועוד: ניהול כל עיר, ובמיוחד עיר חרדית, מחייב גמישות מסוימת עם החוק. לא מעשים פליליים חלילה, אלא פרשנות מקלה המאפשרת לנייד מבנים מכאן לכאן גם לפני שהחתימה האחרונה הושגה, וחלוקת תקציבים למוסדות שלא ברוחו הידועה של מר אמנון דה הרטוך. אם יש לך קואליציה מקיר לקיר אתה יושב עם ראשי הסיעות וסוגר אתם על רשימות מוסכמות. אם אין לך שותפים נאמנים שמקבלים כהוגן את חלקם, אתה תתחיל לקבל מכתבים הדורשים ממך הסברים על פעולות שנעשו ותלונות מכאן ועד להודעה חדשה.

ממכתבים ותלונות, אתה אולי חושב, אף אחד לא מת. אבל ראה זה לא פלא. בעיר חרדית מסוימת נאלץ ראש עיר מסוים להקדיש חלק נכבד מזמנו לחקירות ודיונים משפטיים שהאחרון שבהם הסתיים השבוע בבית המשפט העליון ולטובה. לכותב השורות הזדמן להציץ לכתב העתירה קודם שנמשכה. לא תאמין מה שראינו בתוכה. חלק נכבד מהמסמכים שהוגשו הם מכתבים פנימיים של חברי מועצה אל ראש העיר בנושאים שונים ומשונים. איך הגיעו המכתבים הפנימיים אל העותרים (במקרה זה, תושבי שכונה דת"לית סמוכה)? אף אחד לא יודע. כשמכתב יוצא בתפוצה נרחבת אל עשרים פקידים וגורמים שונים, לעולם לא תדע מי מהם שלח אותו לגורמים חיצוניים.

אשר על כן, אל תשאיר אף חבר מועצה אחד בחוץ. נהל משא ומתן חכם שבסופו כולם יהיו מרוצים. זה כמובן יחייב אותך לקמץ מעט בחלוקת התפקידים לחברי סיעתך ומוביל אותך ישירות להמלצה הבאה.


אל תקיים את כל מה שהבטחת

בדרך לכס ראשות העירייה נאלצת לחלק הבטחות על ימין ועל שמאל. לזה הבטחת מגרש לתלמוד תורה ולזה בית כנסת מהודר על חשבון המועצה. אומרים שלא הייתה אפילו קבוצה קטנה אחת שלא יצאה ממך עם הבטחות למבנים ותקציבים ושאר ירקות. אם יורשה לנו לשער, גם הבטחת משרות ותפקידים לאין ספור חברים ומקורבים. זו דרכה של מערכת בחירות ועל זה אף אחד לא יוכל לבוא אליך בתלונות.

אחרי הפרסום ב'רשומות' ואחרי שתתיישב בלשכה המרווחת יתחילו הטלפונים לצלצל כמטורפים. כל מקבלי ההבטחות, שהתוצאות מלמדות שמצדם אכן סיפקו את הקולות, יבקשו לקבוע תור לשיחה אישית מיוחדת. השיחה תתחיל בברכות ואיחולים ומיד לאחר מכן יזכירו לך בדיוק מה אתה צריך לעשות. לכנס את ועדת האיתורים ולהתחיל לחתום על הצ'קים הדרושים.

וכאן יהיה מבחן המנהיגות הראשון שלך. אם תקיים אפילו חצי ממה שהבטחת, קופת העיר תגיע לפשיטת רגל עוד לפני שהלוח יראה על תום השנה הראשונה לכהונתך. ובאשר למגרשים המובטחים לכל מיני גורמים, מהיכן בדיוק תביא אותם? מהשטחים החקלאיים של נחלין? או שמא תמלא בעפר את ואדי פוכין?

תיאלץ אפוא לשבת מול נציגי הקבוצות והזרמים שתמכו בך ולומר להם את האמת הפשוטה. הבטחתי הרבה ואני יכול לקיים רק מעט. אתה תופתע לגלות שגם הם מבינים שאין לך ממה לפרוע את כל הצ'קים עליהם חתמת. פטור בלא כלום לא תצא. אם הבטחת שני מגרשים הם לא יסתפקו בפחות מאחד וגם את זה תבטיח להם לכשירחיב. כלומר: כשיתחילו אי פעם לבנות את הגבעה השלישית.

בו בזמן תאלץ לרסן את התיאבון הגדול של בעלי בריתך הפוליטיים. אם תיתן סגן אחד לנציג הסיעות שלא תמכו בך, ייוותר רק סגן אחד עם משכורת לסיעתך הכוללת בעצם שני מחנות. זה שלא יקבל ינטור לך טינה עמוקה, אבל זה עדיין עדיף משישה נציגים שיעשו הכול להכשיל אותך בתפקידך.


הקף את עצמך באנשי מקצוע

לכל אחד מהאישים המוזכרים יש, או היה, סגנון מיוחד שלו בניהול העירייה. בקווים כלליים מדובר בשתי אסכולות ניהול מרכזיות שונות. יש שבחרו לרדת לרמת הפרט בכל מה שנעשה בכל מחלקה ולהשאיר בידם את ההחלטה הסופית על מיקומו של כל מתקן אשפה (שיטת גוטרמן), ויש שהתמקדו בניהול ברמת המקרו והניחו לכפופים להם לנהל את העבודה (שיטת פינדרוס). בהתחשב בהצלחה המוכחת יותר של האסכולה השנייה ומתוך היכרות מסוימת עם כישוריך האישיים הרשה לנו להמליץ בפניך שלא לחשוב, אפילו, על האופציה הראשונה. רק וורקוהוליסטים (מכורים לעבודה) כמו ראש עיריית מודיעין עילית, משוגעים לעבוד שמונה עשרה שעות ביממה.

הכי חשוב זה המנכ"ל. אל תיתן להצניח לך מלמעלה מישהו שאין לו ניסיון עשיר מוכח בניהול עיר או מערכת עירונית גדולה אחרת. אם לא תמצא מישהו משלנו אל תהסס לקחת פיגורה רצינית מחוגים אחרים. אם לופוליאנסקי יכול להעסיק את איתן מאיר כמנכ"ל, אתה יכול להעסיק כל מי שתרצה, בלי לבדוק את צבע הכיפה על ראשו אם בכלל. אם תשיג מנכ"ל מוצלח באמת ותיתן לו את הגיבוי הדרוש, תצטרך להתאמץ מאוד כדי להיכשל. ואת זה בוודאי לא תעשה.

שתי פונקציות חשובות נוספות הן הגזבר והיועץ המשפטי. בלי שני האישים האלה אתה לא יכול לזוז צעד אחד. אל תיגע בציפורנו של אחד מהם לפני שאתה יודע בבירור שיש לך תחליף מוצלח עוד יותר. בלי גזבר שיודע לצעוק "אין לי" כשצריך ולשחרר כספים בשעות מבחן (כמו שנת בחירות, למשל), אתה בדרך למינוי חשב מלווה, ובלי יועץ משפטי שמכיר את כל הפרצות הקיימות בחוק הרשויות המקומיות אתה בדרך לצרות צרורות.


עשה לך אג'נדה: השג מקורות תעסוקה

אם הקפת את עצמך באנשים טובים, כמומלץ לעיל, תגלה שנותרות לך שעות פנויות רבות במהלך היום. גם אחרי שתגלה את הסוד המופלא של שיטוט במשרדי הממשלה וקשירת קשרים עם פקידים בכירים השולטים על תקציבים, עדיין יישאר לך מספיק זמן (שאותו כמובן לא תנצל לתפילות שחרית מאוחרות בשטיבלאך העירוני) לאמץ לך אג'נדה שבעזרתה תיזכר גם אחרי שתוחלף, כצפוי, בקדנציה הבאה.

לכל אחד מקודמיך הייתה אחת כזאת. גרליץ היה ידוע כמיסטר קלין. אדם שלא הניח לשקית אשפה אחת להישאר יתומה מחוץ לפח. העיר נצצה בתקופתו כמו אולם חתונות לפני החופה. פינדרוס התמקד בהשגת תקציבים למבני חינוך וציבור שגאלו את העיר מחרפת הקרוונים. שניהם גם יחד השאירו לך עיר ממש בונבוניירה. עטופה בצלופן עם חותמת היצרן.

אז מה נשאר לך לעשות. חוץ מלא לקלקל, שגם זו מלאכה לא קלה, חפש לך את מה שעדיין לא נעשה. הרשנו נא להמליץ לך על תחום התעסוקה. המצב שבו צינור הפרנסה של תושבי עירך עובר דרך הפקקים של כביש מספר שישים ומחסום המנהרות הוא ממש לא בריא. יש לך ספקות בעניין? גש למחלקת הארנונה הסמוכה ובקש רשימה של מקבלי ההנחות בגלל מפרנס אחד במשפחה, שגם הוא בדרך כלל אברך שתורתו אומנותו. ומה עם האישה? זו שמחזיקה תעודה של גננת או מורה, או שמסרקת פאות בשחור, או שבאמת אין לה פרנסה? נתונים מדויקים יותר תוכל לקבל אצל בעלי המכולות בעיר. אלו יציגו בפניך רשימה ארוכה של משפחות שלא פורעות חשבון כבר ארבעה חודשים ויותר.

אז עזוב בבקשה את העיסוק הבלתי נלאה ב'מוסדות', בארגונים, בכוללים ובישיבות. אלה יסתדרו יפה מאוד גם בלעדיך. אתה תתמקד בשיחות עם יזמים עסקיים שיקבלו ממך כל הטבה אפשרית. מפטור מוחלט מארנונה ועד השתתפות בשכירות (עדיף גם שתקמץ בחלוקת קרקעות למוסדות ותקדיש אותם למרכז תעסוקה). במקביל תכתת רגליים במשרדי התמ"ת והאוצר ותגרד שם תקציבים ליזמים. בן הברית החדש שלך, השר אלי ישי, יושב במקרה באחד המשרדים האמורים.

והיה אם תשיג לפחות חמש מאות מקומות תעסוקה לנשים בתוך העיר אזי גם מתנגדך המושבעים יצדיעו לך, גם ביום בו יצליחו להפריד אותך מכיסאך.


והעיקר: לא לפחד כלל

בטח שמעת את הרינונים אודותיך שכאילו אין לך את הכישורים הדרושים לנהל עיר כה סבוכה. אתה גם יודע שישוו אותך ללא הרף לשני ראשי העיר המוצלחים שקדמו לך. אז בבקשה להירגע. המלאכה בהחלט לא קלה, אבל אין שום סיבה אובייקטיבית שלא תצליח לעמוד בה. כדאי שתדע שאף ראש עיר חרדי בעשורים האחרונים לא היה ידוע קודם בחירתו כאיש רב פעלים מקבצאל. לאף אחד לא היה תואר בניהול מערכות עירוניות מאוניברסיטת אוקספורד, ואפילו לא מהמכללה למנהל של המרכז לשלטון מקומי.

אם זיכרוננו לא מטעה אותנו איש מהם לא ניהל קודם לכן חברות עסקיות גדולות או קטנות. הם נבחרו בגלל שהיו במקום הנכון בזמן הנכון ונכנסו לתפקיד עם ראש בריא, רצון עז להצליח וקנו את שמם הטוב במהלך שנות כהונתם.

אם יש לך את שתי התכונות האמורות, אין שום סיבה שלא תצרף את שמך לגלריה המכובדת של ראשי ערים חרדיות שהצליחו, ובגדול. מפינדרוס עד גוטרמן, מקרליץ עד גרליץ.
תורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 23 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}